Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podróże po nowożytnej Europie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3105-PPNE-WE
Kod Erasmus / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podróże po nowożytnej Europie
Jednostka: Instytut Historii Sztuki
Grupy: Wykład z epok
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

Lektura wybranych fragmentów nowożytnych diariuszy podróży osób udających się do krajów Zachodniej Europy w celach edukacyjnych oraz pełniących funkcje dyplomatyczne (zarówno reprezentujących Rzeczpospolitą, jak też do niej przybywających) będzie miała na celu poznanie reakcji mieszkańców Rzeczypospolitej, którym przyszło zetknąć się z nieznaną wcześniej rzeczywistością, ale także umożliwić rekonstrukcję sposobu postrzegania przez cudzoziemców realiów polsko-litewskich. Formułowane przy okazji komentarze i oceny będą ważną wskazówką dla zrozumienia różnic kulturowych w obrębie Starego Kontynentu.

Pełny opis:

Oto katalog zagadnień, które – w jakiejś części – będą podejmowane:

- Motywy wyruszania w podróż i ewolucja zjawiska.

- Źródła do dziejów podróży: a) wytworzone przez peregrynantów (diariusze, korespondencja; sprawozdania dyplomatyczne, listy, instrukcje); b) wytworzone przez stronę przyjmującą (opisy ceremoniału dyplomatycznego, rachunki; nagrobki; sztambuchy).

- Ewolucja struktur dyplomatycznych.

Wybrane podróże (do ewentualnego wykorzystania):

– Berardo Bongiovanni w Wilnie, Giovanni Paolo Mucante w Warszawie;

- Początki polskiej nowożytnej dyplomacji - Erazm Ciołek, Jan Ocieski, Stanisław Reszka i „sumy neapolitańskie”.

- Stanisław Miński, Sposób odprawowanie poselstwa; (poselstwa obediencyjne, „dwór Rzymski” – trudności, ceremoniał, relacje dyplomatyczne i prywatne, ikonografia);

- Podróż królewicza Władysława Wazy przez Austrię, Niemcy, Niderlandy, Francję i Włochy, w latach 1624-1625 (przebieg wyprawy, nawiązane zagranicą kontakty oraz ceremoniał podejmowania polskich gości na dworach europejskich, łącznie z dworem papieskim).

- Uroczyste wjazdy do Rzymu Jerzego Ossolińskiego, 1633, i Mikołaja Krzysztofa Radziwiłła, 1680;

- Efekty i specyfika podróży dyplomatycznych: swojskość i cudzoziemszczyzna;

- Podróże Teodora Billewicza (1677-1678) i Jana Michała Kossowicza (1682-1688);

- Rola dyplomacji w konstruowaniu nowoczesnego systemu przekazywania informacji oraz w kreowaniu stereotypów.

Literatura:

Antoni Mączak, Życie codzienne w podróżach po Europie XVI-XVII wieku, Warszawa 1978; tegoż, Peregrynacje – wojaże – turystyka, Warszawa 2001; Alojzy Sajkowski, Włoskie przygody Polaków, Warszawa 1973; fragmenty wybranych diariuszy podróży (na przykład opublikowane w tomach Cudzoziemcy o Polsce, wyd. Jan Gintel, Kraków 1971), w tym - koniecznie – wybrane partie Podróży królewicza Władysława Wazy do krajów Europy Zachodniej w latach 1624-1625, opr. Adam Przyboś, Kraków 1977, a także fragmenty diariuszy Teodora Billewicza (opr. Marek Kunicki Goldfinger) i Jana Michała Kossowicza (opr. Anna Markiewicz).

Efekty uczenia się:

Orientacja w tematyce edukacji staropolskiej oraz dziejach podróży, a także poznanie zasad funkcjonowania oraz ceremoniału obowiązującego w europejskiej dyplomacji we wczesnym okresie nowożytnym. Refleksja nad różnicami kulturowymi i mentalnościowymi pomiędzy poszczególnymi regionami Europy. Umiejętność krytycznej lektury tekstów źródłowych.

WIEDZA

K_W01: ma podstawową wiedzę o miejscu historii kultury w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi;

K_W02: zna podstawową terminologię używaną w humanistyce; zna jej źródła, potrafi ją zastosować;

K_W08: zna i rozumie podstawowe tendencje w rozwoju historii kultury oraz posiada orientację w literaturze przedmiotu, odnoszącej się do danego okresu;

UMIEJĘTNOŚCI

K_U01: potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury; potrafi przeprowadzić ich krytyczną analizę oraz interpretację w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, a także miejsca w procesie historycznokulturowym;

K_U03: potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności w zakresie humanistyki, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii;

K_U04: potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i w piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień historii kultury, z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku różnych dyscyplin humanistycznych;

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K_K01: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia;

K_K03: potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania;

K_K04: prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu;

Metody i kryteria oceniania:

Frekwencja, aktywność na zajęciach, a w razie potrzeby – kolokwium zaliczeniowe.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Wojciech Tygielski
Prowadzący grup: Wojciech Tygielski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)