Podróże po nowożytnej Europie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-PPNE-WE |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Podróże po nowożytnej Europie |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Wykład z epok |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Lektura wybranych fragmentów nowożytnych diariuszy podróży osób udających się do krajów Zachodniej Europy w celach edukacyjnych oraz pełniących funkcje dyplomatyczne (zarówno reprezentujących Rzeczpospolitą, jak też do niej przybywających) będzie miała na celu poznanie reakcji mieszkańców Rzeczypospolitej, którym przyszło zetknąć się z nieznaną wcześniej rzeczywistością, ale także umożliwić rekonstrukcję sposobu postrzegania przez cudzoziemców realiów polsko-litewskich. Formułowane przy okazji komentarze i oceny będą ważną wskazówką dla zrozumienia różnic kulturowych w obrębie Starego Kontynentu. |
Pełny opis: |
Oto katalog zagadnień, które – w jakiejś części – będą podejmowane: - Motywy wyruszania w podróż i ewolucja zjawiska. - Źródła do dziejów podróży: a) wytworzone przez peregrynantów (diariusze, korespondencja; sprawozdania dyplomatyczne, listy, instrukcje); b) wytworzone przez stronę przyjmującą (opisy ceremoniału dyplomatycznego, rachunki; nagrobki; sztambuchy). - Ewolucja struktur dyplomatycznych. Wybrane podróże (do ewentualnego wykorzystania): – Berardo Bongiovanni w Wilnie, Giovanni Paolo Mucante w Warszawie; - Początki polskiej nowożytnej dyplomacji - Erazm Ciołek, Jan Ocieski, Stanisław Reszka i „sumy neapolitańskie”. - Stanisław Miński, Sposób odprawowanie poselstwa; (poselstwa obediencyjne, „dwór Rzymski” – trudności, ceremoniał, relacje dyplomatyczne i prywatne, ikonografia); - Podróż królewicza Władysława Wazy przez Austrię, Niemcy, Niderlandy, Francję i Włochy, w latach 1624-1625 (przebieg wyprawy, nawiązane zagranicą kontakty oraz ceremoniał podejmowania polskich gości na dworach europejskich, łącznie z dworem papieskim). - Uroczyste wjazdy do Rzymu Jerzego Ossolińskiego, 1633, i Mikołaja Krzysztofa Radziwiłła, 1680; - Efekty i specyfika podróży dyplomatycznych: swojskość i cudzoziemszczyzna; - Podróże Teodora Billewicza (1677-1678) i Jana Michała Kossowicza (1682-1688); - Rola dyplomacji w konstruowaniu nowoczesnego systemu przekazywania informacji oraz w kreowaniu stereotypów. |
Literatura: |
Antoni Mączak, Życie codzienne w podróżach po Europie XVI-XVII wieku, Warszawa 1978; tegoż, Peregrynacje – wojaże – turystyka, Warszawa 2001; Alojzy Sajkowski, Włoskie przygody Polaków, Warszawa 1973; fragmenty wybranych diariuszy podróży (na przykład opublikowane w tomach Cudzoziemcy o Polsce, wyd. Jan Gintel, Kraków 1971), w tym - koniecznie – wybrane partie Podróży królewicza Władysława Wazy do krajów Europy Zachodniej w latach 1624-1625, opr. Adam Przyboś, Kraków 1977, a także fragmenty diariuszy Teodora Billewicza (opr. Marek Kunicki Goldfinger) i Jana Michała Kossowicza (opr. Anna Markiewicz). |
Efekty uczenia się: |
Orientacja w tematyce edukacji staropolskiej oraz dziejach podróży, a także poznanie zasad funkcjonowania oraz ceremoniału obowiązującego w europejskiej dyplomacji we wczesnym okresie nowożytnym. Refleksja nad różnicami kulturowymi i mentalnościowymi pomiędzy poszczególnymi regionami Europy. Umiejętność krytycznej lektury tekstów źródłowych. WIEDZA K_W01: ma podstawową wiedzę o miejscu historii kultury w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi; K_W02: zna podstawową terminologię używaną w humanistyce; zna jej źródła, potrafi ją zastosować; K_W08: zna i rozumie podstawowe tendencje w rozwoju historii kultury oraz posiada orientację w literaturze przedmiotu, odnoszącej się do danego okresu; UMIEJĘTNOŚCI K_U01: potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury; potrafi przeprowadzić ich krytyczną analizę oraz interpretację w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, a także miejsca w procesie historycznokulturowym; K_U03: potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności w zakresie humanistyki, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii; K_U04: potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i w piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień historii kultury, z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku różnych dyscyplin humanistycznych; KOMPETENCJE SPOŁECZNE K_K01: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia; K_K03: potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania; K_K04: prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu; |
Metody i kryteria oceniania: |
Frekwencja, aktywność na zajęciach, a w razie potrzeby – kolokwium zaliczeniowe. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Tygielski | |
Prowadzący grup: | Wojciech Tygielski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.