Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Instrument muzyczny jako przedłużenie głosu i jako medium

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3106-IMjM-OG
Kod Erasmus / ISCED: 03.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0215) Muzyka i sztuki sceniczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Instrument muzyczny jako przedłużenie głosu i jako medium
Jednostka: Instytut Muzykologii
Grupy: Fakultety, Pracownie, OG
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie IM
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Skrócony opis:

Studium symboliki i estetyki wyrazu instrumentu muzycznego w świetle literatury starożytnej, historii muzyki i badań etnomuzykologicznych.

Pełny opis:

Przedmiotem wykładu jest interpretacja instrumentu muzycznego jako medium śpiewu/recytacji/narracji oraz komunikacji w kulturach etnicznych. Referowane są: poglądy o komplementarności głosu wokalnego i instrumentalnego, myśli na ten temat zawarte zarówno w etnoteoriach jak i starożytnej refleksji teoretycznej (np. Filona z Aleksandrii, Arystotelesa, św. Augustyna i in.). Wykład obejmie następujące tematy: Instrument jako figura ciała ludzkiego; antropomorfizm w konstrukcji i nazewnictwie instrumentu; organiczny związek instrumentu z wykonawcą; typologie instrumentu muzycznego a potencjał ekspresji człowieka; instrumentarium ludowe a profesjonalne.

Literatura:

Prace Curta Sachsa, w szczególności Geist und Werden der Musikinstrumente, Berlin 1929, Anna Gruszczyńska-Ziółkowska, Rytuał dźwięku, Warszawa 2005, Studia instrumentorum musicae popularis, vol. 1-12 i in.

Efekty uczenia się:

Całościowe rozumienie i odbieranie muzyki jako continuum lub jedność głosu wokalnego i instrumentalnego na przestrzeni dziejów muzyki i historii stylów muzycznych.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena na podstawie frekwencji i tekstu pisanego - Esej na uzgodniony temat

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Dahlig
Prowadzący grup: Piotr Dahlig
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)