Ludowe tradycje wokalne na pograniczu wschodnim (polsko-litewsko-białoruskim)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3106-LTW-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.2
|
Nazwa przedmiotu: | Ludowe tradycje wokalne na pograniczu wschodnim (polsko-litewsko-białoruskim) |
Jednostka: | Instytut Muzykologii |
Grupy: |
Fakultety, Pracownie, OG Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie IM Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone wokalnym tradycjom ludowym ukształtowanym na przygranicznym pasie wschodnim Polski. Celem jest zaznajomienie uczestników zajęć z podstawowymi zagadnieniami muzyki tradycyjnej poprzez praktyczne wykonanie pieśni tradycyjnych oraz analizę nagrań i transkrypcji. |
Pełny opis: |
Kurs ma charakter warsztatowy i jest adresowany do wszystkich zainteresowanych tradycyjną kulturą muzyczną. Podstawą do omówienia technik i stylów wokalnych wschodniego pasa przygranicznego będą stanowiły etnomuzykologiczne opracowania i artykuły, a także obszerna kolekcja nagrań dźwiękowych z terenów Suwalszczyzny, Podlasia, Poniemnia i Polesia. Każde spotkanie będzie składało się z części teoretycznej oraz praktycznej. Każdy/a uczestnik/czka będzie miał/a możliwość przygotować, a następnie wykonać (zespołowo i/lub solowo) trzy wybrane pieśni. Tematy zajęć: 1. Pogranicze - typologia i rodzaje. Wieloznaczność pogranicza. Wschodnie pogranicza: polsko-litewskie; polsko-białoruskie; polsko-ukraińskie. Zjawiska muzyczne na pograniczu wschodnim. 2. Suwalszczyzna - region etnograficzno-muzyczny. Historia badań nad muzyką tradycyjną Suwalszyzny. Wokalne tradycje cyklu obrzędowego. 3. Podlasie - region historyczny i etnograficzno-muzyczny. Wokalne tradycje cyklu obrzędowego. Przykłady solowej ekspresji muzycznej. 4. Poniemnie - uwarunkowania historyczno-kulturowe oraz wpływ na badania nad folklorem regionu. Repertuar pamiętany vs repertuar praktykowany. Powszechny repertuar tradycyjny. 5 Polesie - historia i podział etnograficzno-muzyczny. Makro- i mikroregiony. Rodzaje wielogłosowości. Obrzędowość rodzinna vs liryczne pieśni powszechne. 6. Głos jako narzędzie komunikacji. Podstawy emisji głosu przydatne do wykonania tradycyjnych pieśni. Metoda aktywnego słuchania. Techniki umuzykalniające. 7. Folklor muzyczny - wiedza ludu vs skodyfikowane opracowania. Ludowe tradycje muzyczne – terminy, zagadnienia, typologie. Przemiana roli i znaczenia tradycji muzycznych. 8. Współczesne wykonawstwo muzyki ludowej - panorama zjawisk, kierunki, tendencje. Współczesne odmiany i formy wykorzystywania folkloru muzycznego. |
Literatura: |
Bielawski, Ludwik (red.), Podlasie. Część I. Teksty pieśni obrzędowych. Warszawa 2012, s. 7–93. Bielawski, Ludwik (red.), Podlasie. Część II. Teksty pieśni powszechnych. Warszawa 2012, s. 24–47. Ciecierska-Zajdel, B., Trening głosu. 2. wyd. Warszawa 2020. Engelking, A., Golachowska, E., Zielińska, A. (red.), Tożsamość – Język – Rodzina. Z badań na pograniczu słowiańsko-bałtyckim. Warszawa 2008, s. 10–24. Grozdew-Kołacińska, Weronika, Barwa głosu jako kryterium konstruowania koncepcji stylu – do badań nad ludowym śpiewem tradycyjnym w Polsce. W: Etnomuzykologia na przełomie tysiącleci: historia, teoria, metodologia / Etnomuzykolohiya na zlami tycyacholit’: istoriya, teoriya, metodolohiya. Red. Zbigniew Przerembski. Wrocław–Lwów 2015, s. 31–44. Juzala, Gustaw, Semiotyka folkloru muzycznego pograniczy polsko-litewskich. Kraków 2007 (wybrane fragmenty). Pokropek, Marian, Ludowe tradycje Suwalszczyzny. Suwałki 2010, s. 275–286. Tadić, Branko, Metody wspomagające zapamiętywanie melodii. W: Śpiew tradycyjny — modele edukacji. Doświadczenia polskie i serbskie. Red. Weronika Grozdew-Kołacińska, Bartłomiej Drozd. Lublin 2027. Tarasiewicz, Bogumiła, Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu. 2014. Tradycyjnaja mastackaja kultura biełarusaŭ. Tom 3. Hrodzienskaje Paniamońnie. Kniha 1, Minsk 2006. Tradycyjnaja mastackaja kultura biełarusaŭ. Tom 4. Bresckae Paliessie., Minsk 2008 (wybrane fragmenty). |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu uczestnik: - zna podstawowe formy i gatunki muzyki tradycyjnej na wschodnim pograniczu (polsko-litewskim, polsko- białoruskim, polsko-ukraińskim) - zna podstawy „dobrej” emisji głosu oraz potrafi zastosować wybrane techniki wykonawcze w swojej praktyce wokalnej, - wymienia charakterystyczne dla poszczególnych regionów etnograficzno-muzycznych cechy folkloru muzycznego - potrafi wskazać różnice i podobieństwa elementów kultury śpiewaczej pogranicza wschodniego, - panuje nad formą pieśni w trakcie wykonania, - potrafi wykonać wybrane gatunki pieśni i zaprezentować wybrany styl, jak najdokładniej odwzorowując brzmienie, dialekt, - ma świadomość zmienności historycznej form i gatunków muzyki tradycyjnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
- Obecność oraz aktywny udział w zajęciach (dopuszczalna jest 1 nieobecność); - Systematyczne przygotowywanie zadań domowych; - Przygotowanie oraz wykonanie trzech pieśni (solowo i/lub zespołowo). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT WAR
WAR
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 45 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anastasiya Niakrasava | |
Prowadzący grup: | Anastasiya Niakrasava | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT WAR
WAR
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 45 godzin, 13 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anastasiya Niakrasava | |
Prowadzący grup: | Anastasiya Niakrasava | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT WAR
WAR
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 45 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anastasiya Niakrasava | |
Prowadzący grup: | Anastasiya Niakrasava | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.