Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ludowe tradycje wokalne na pograniczu wschodnim (polsko-litewsko-białoruskim)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3106-LTW-OG
Kod Erasmus / ISCED: 03.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0215) Muzyka i sztuki sceniczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ludowe tradycje wokalne na pograniczu wschodnim (polsko-litewsko-białoruskim)
Jednostka: Instytut Muzykologii
Grupy: Fakultety, Pracownie, OG
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie IM
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
ogólnouniwersyteckie

Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone wokalnym tradycjom ludowym

ukształtowanym na przygranicznym pasie wschodnim

Polski. Celem jest zaznajomienie uczestników zajęć z

podstawowymi zagadnieniami muzyki tradycyjnej poprzez

praktyczne wykonanie pieśni tradycyjnych oraz analizę

nagrań i transkrypcji.

Pełny opis:

Kurs ma charakter warsztatowy i jest adresowany do wszystkich zainteresowanych tradycyjną kulturą muzyczną. Podstawą do omówienia technik i stylów wokalnych wschodniego pasa przygranicznego będą stanowiły etnomuzykologiczne opracowania i artykuły, a także obszerna kolekcja nagrań dźwiękowych z terenów Suwalszczyzny, Podlasia, Poniemnia i Polesia.

Każde spotkanie będzie składało się z części teoretycznej oraz praktycznej. Każdy/a uczestnik/czka będzie miał/a możliwość przygotować, a następnie wykonać (zespołowo i/lub solowo) trzy wybrane pieśni.

Tematy zajęć:

1. Pogranicze - typologia i rodzaje. Wieloznaczność pogranicza. Wschodnie pogranicza: polsko-litewskie; polsko-białoruskie; polsko-ukraińskie. Zjawiska muzyczne na pograniczu wschodnim.

2. Suwalszczyzna - region etnograficzno-muzyczny. Historia badań nad muzyką tradycyjną Suwalszyzny. Wokalne tradycje cyklu obrzędowego.

3. Podlasie - region historyczny i etnograficzno-muzyczny. Wokalne tradycje cyklu obrzędowego. Przykłady solowej ekspresji muzycznej.

4. Poniemnie - uwarunkowania historyczno-kulturowe oraz wpływ na badania nad folklorem regionu. Repertuar pamiętany vs repertuar praktykowany. Powszechny repertuar tradycyjny.

5 Polesie - historia i podział etnograficzno-muzyczny. Makro- i mikroregiony. Rodzaje wielogłosowości. Obrzędowość rodzinna vs liryczne pieśni powszechne.

6. Głos jako narzędzie komunikacji. Podstawy emisji głosu przydatne do wykonania tradycyjnych pieśni. Metoda aktywnego słuchania. Techniki umuzykalniające.

7. Folklor muzyczny - wiedza ludu vs skodyfikowane opracowania. Ludowe tradycje muzyczne – terminy, zagadnienia, typologie. Przemiana roli i znaczenia tradycji muzycznych.

8. Współczesne wykonawstwo muzyki ludowej - panorama zjawisk, kierunki, tendencje. Współczesne odmiany i formy wykorzystywania folkloru muzycznego.

Literatura:

 Bielawski, Ludwik (red.), Podlasie. Część I. Teksty

pieśni obrzędowych. Warszawa 2012, s. 7–93.

 Bielawski, Ludwik (red.), Podlasie. Część II. Teksty

pieśni powszechnych. Warszawa 2012, s. 24–47.

 Ciecierska-Zajdel, B., Trening głosu. 2. wyd. Warszawa

2020.

 Engelking, A., Golachowska, E., Zielińska, A. (red.),

Tożsamość – Język – Rodzina. Z badań na pograniczu

słowiańsko-bałtyckim. Warszawa 2008, s. 10–24.

 Grozdew-Kołacińska, Weronika, Barwa głosu jako

kryterium konstruowania koncepcji stylu – do badań

nad ludowym śpiewem tradycyjnym w Polsce. W:

Etnomuzykologia na przełomie tysiącleci: historia,

teoria, metodologia / Etnomuzykolohiya na zlami

tycyacholit’: istoriya, teoriya, metodolohiya. Red.

Zbigniew Przerembski. Wrocław–Lwów 2015, s.

31–44.

 Juzala, Gustaw, Semiotyka folkloru muzycznego

pograniczy polsko-litewskich. Kraków 2007 (wybrane

fragmenty).

 Pokropek, Marian, Ludowe tradycje Suwalszczyzny.

Suwałki 2010, s. 275–286.

 Tadić, Branko, Metody wspomagające zapamiętywanie

melodii. W: Śpiew tradycyjny — modele edukacji.

Doświadczenia polskie i serbskie. Red. Weronika

Grozdew-Kołacińska, Bartłomiej Drozd. Lublin 2027.

 Tarasiewicz, Bogumiła, Mówię i śpiewam świadomie.

Podręcznik do nauki emisji głosu. 2014.

 Tradycyjnaja mastackaja kultura biełarusaŭ. Tom 3.

Hrodzienskaje Paniamońnie. Kniha 1, Minsk 2006.

 Tradycyjnaja mastackaja kultura biełarusaŭ. Tom 4.

Bresckae Paliessie., Minsk 2008 (wybrane fragmenty).

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu kursu uczestnik:

- zna podstawowe formy i gatunki muzyki tradycyjnej na

wschodnim pograniczu (polsko-litewskim, polsko-

białoruskim, polsko-ukraińskim)

- zna podstawy „dobrej” emisji głosu oraz potrafi

zastosować wybrane techniki wykonawcze w swojej

praktyce wokalnej,

- wymienia charakterystyczne dla poszczególnych regionów

etnograficzno-muzycznych cechy folkloru muzycznego

- potrafi wskazać różnice i podobieństwa elementów kultury

śpiewaczej pogranicza wschodniego,

- panuje nad formą pieśni w trakcie wykonania,

- potrafi wykonać wybrane gatunki pieśni i zaprezentować

wybrany styl, jak najdokładniej odwzorowując brzmienie,

dialekt,

- ma świadomość zmienności historycznej form i gatunków muzyki tradycyjnej.

Metody i kryteria oceniania:

- Obecność oraz aktywny udział w zajęciach (dopuszczalna jest 1 nieobecność);

- Systematyczne przygotowywanie zadań domowych;

- Przygotowanie oraz wykonanie trzech pieśni (solowo i/lub zespołowo).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 45 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anastasiya Niakrasava
Prowadzący grup: Anastasiya Niakrasava
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 45 godzin, 13 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anastasiya Niakrasava
Prowadzący grup: Anastasiya Niakrasava
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 45 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anastasiya Niakrasava
Prowadzący grup: Anastasiya Niakrasava
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)