Literatura i muzyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3106-LiM-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.2
|
Nazwa przedmiotu: | Literatura i muzyka |
Jednostka: | Instytut Muzykologii |
Grupy: |
Fakultety, Pracownie, OG Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie IM Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Kurs stanowi wprowadzenie do badań muzyczno-literackich. Omówione zostaną koncepcje teoretyczne z zakresu literaturoznawstwa (m.in. model trzech muzyczności Andrzeja Hejmeja) oraz muzykologii, zaś analizie poddane zostaną XX-wieczne utwory prozatorskie (głównie Doktor Faustus Thomasa Manna i Opowiadania muzyczne Jarowsława Iwaszkiewicza). |
Pełny opis: |
Zajęcia są pomyślane jako wprowadzenie do badań muzyczno-literackich. Punktem wyjścia będą rozważania na temat opozycji między semantycznością języka oraz asemantycznością muzyki, która to opozycja funduje podstawowe delimitacje pojęciowe, zarówno w ramach badań literaturoznawczych, jak i muzykologicznych. Dodatkowo poruszone zostaną podstawowe zagadnienia z obszaru badań nad oralnością i piśmiennością (m.in. klasyczne ujęcie Waltera Jacksona Onga). W dalszej kolejności omówionych zostanie kilka koncepcji teoretycznych z obszaru nauki o literaturze (m.in. model trzech muzyczności Andrzeja Hejmeja) oraz muzyce. Wreszcie analizie poddane zostaną wybrane utwory prozatorskie (m.in. Doktor Faustus Thomasa Manna oraz Opowiadania muzyczne Jarosława Iwaszkiewicza). |
Literatura: |
1. Walter Jackson Ong, Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, przeł. Józef Japola, Warszawa 2011. 2. F. Nietzsche, Narodziny tragedii, przeł. Grzegorz Sowiński, Kraków 2011. 3. T. W. Adorno, Filozofia nowej muzyki, przeł. Fryderyka Wayda, Warszawa 1974. 4. A. Hejmej, Muzyczność dzieła literackiego (różne wydania). 5. A. Hejmej, Muzyka w literaturze. Perspektywy komparatystyki interdyscyplinarnej, Kraków 2008 i 2012. 6. Muzyka w literaturze. Antologia polskich studiów powojennych, red. A. Hejmej, Kraków 2002. 7. W. Wolf, Intermediality Revisited: Reflections on Word and Music Relations in the Context of a General Typology of Intermediality, w: Word and Music Studies: Essays in Honor of Steven Paul Scher and on Cultural Identity and the Musical Stage, red. S. M. Lodato, S. Aspden, W. Bernhart, Amsterdam – New York 2002, s. 13–34. 8. M. Wasilewska-Chmura, Przestrzeń intermedialna literatury i muzyki, Kraków 2011. 9. T. Mann, Wstęp do Czarodziejskiej góry dla studentów Uniwersytetu w Princeton (różne wydania). 10. T. Mann, Jak powstał Doktor Faustus, przeł. M. Kurecka (różne wydania). 11. T. Mann, Doktor Faustus, przeł. M. Kurecka i W. Wirpsza (różne wydania). 12. J. Iwaszkiewicz, Opowiadania muzyczne (różne wydania). |
Efekty uczenia się: |
1. Student zna tradycję polskich i europejskich badań muzyczno-literackich. 2. Student jest w stanie poprawnie zinterpretować teksty kultury, w których występują związki słowno-muzyczne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Dwa referaty w trakcie zajęć oraz praca zaliczeniowa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Górny | |
Prowadzący grup: | Tomasz Górny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.