Dźwiękowe stopnie do Niebios: funkcja dźwięku w tradycyjnych systemach magiczno-religijnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3106-MagRel-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.2
|
Nazwa przedmiotu: | Dźwiękowe stopnie do Niebios: funkcja dźwięku w tradycyjnych systemach magiczno-religijnych |
Jednostka: | Instytut Muzykologii |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie IM Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Działanie w trybie sztuki jest jedną z charakterystycznych cech paradygmatu animizmu, który przez dziesiątki tysięcy lat kierował modelowaniem świata. We wszystkich działaniach magicznych i religijnych, zwłaszcza tych, w toku których dochodzi do osiągnięcia stanów transowych, istotna rolę odgrywa dźwięk. Jest on zjawiskiem wszechobecnym, ale szczególnie w tych sytuacjach nie może być bezładny, musi podlegać organizacji, a zatem – kompozycji. Wykład, ilustrowany licznymi obrazami, a także przykładami dźwiękowymi, poświęcony jest przeglądowi rodzajów dźwiękowych (nie tylko stricte muzycznych) działań sprzyjających osiąganiu, a następnie kontroli stanów zmienionej świadomości, dokumentowanych materiałem etnograficznym, historycznym, a także archeologicznym, sięgającym okresu paleolitu górnego. |
Pełny opis: |
Działanie w trybie sztuki jest jedną z charakterystycznych cech paradygmatu animizmu, który przez dziesiątki tysięcy lat kierował modelowaniem świata. We wszystkich działaniach magicznych i religijnych, zwłaszcza tych, w toku których dochodzi do osiągnięcia stanów transowych, istotna rolę odgrywa dźwięk. Jest on zjawiskiem wszechobecnym, ale szczególnie w tych sytuacjach nie może być bezładny, musi podlegać organizacji, a zatem – kompozycji. Wykład, ilustrowany licznymi obrazami, a także przykładami dźwiękowymi, poświęcony jest przeglądowi rodzajów dźwiękowych (nie tylko stricte muzycznych) działań sprzyjających osiąganiu, a następnie kontroli stanów zmienionej świadomości, dokumentowanych materiałem etnograficznym, historycznym, a także archeologicznym, sięgającym okresu paleolitu górnego. Wśród omawianych tematów i zagadnień szczegółowych znajdą się: 1. Geografia muzyczna a pojęcie dźwięku obcego, dziwnego (konfrontacja muzycznego zróżnicowania kulturowego z estetyką brzmienia wytworzoną w systemie europejskim). 2. Organizacja rytualnej przestrzeni akustycznej – realnej i imaginowanej (rola dźwięku, rola ciszy, horyzonty dźwięku: granica dźwięku i dźwięki graniczne, ultradźwięki i infradźwięki). 4. Rola instrumentu muzycznego (rytualna i symboliczna, ale także fizyczna, np. stosowanie destrukcyjnych infradźwięków w działaniach bojowych). 3. Muzyka szamańska, muzyczne posesje, tradycyjne terapie i leczenie dźwiękiem. |
Literatura: |
Literatura: Andrzej Wierciński „Model postaci szamana”, w: „Magia i religia. Szkice z antropologii religii”. Wydawnictwo Nomos, Kraków 1977. Wacław Sieroszewski „Dwanaście lat w kraju Jakutów”. Instytut Wydawniczy Bibljoteka Polska, Warszawa 1935, t. 2, rozdz. V, VI. Anna Gruszczyńska-Ziółkowska „Koncert w Hadesie: jaskinia i grota jako źródła dźwiękowej inspiracji” w: Mit Orfeusza. Inspiracje i reinterpretacje w europejskiej tradycji artystycznej, red. Sławomira Żerańska-Kominek, Wydawnictwo Słowo/Obraz/Terytoria, Gdańsk 2003. Literatura uzupełniająca: Mircea Eliade „Mity, sny, misteria”. Wydawnictwo KR, Kraków 1994. Ernesto de Martino „Ziemia zgryzoty: Przyczynek do historii życia religijnego południowych Włoch”. Książka i Wiedza 1971. Marius Schneider „Podstawy intelektualne i psychologiczne śpiewu magicznego”, w: Res Facta nr 9, PWM, Kraków 1982. Andrzej Wierciński „Magia i religia. Szkice z antropologii religii”. Wydawnictwo Nomos, Kraków 1977. Sławomira Żerańska-Kominek, Arnold Lebeuf „Opowieść o szalonej Harman i Aszyku zakochanym w księżycu” Wydawnictwo: Nomos, Kraków 1998 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć uczestnik: - rozumie zależności pomiędzy poszczególnymi dyscyplinami w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych, jakie kształtują się na gruncie badań muzykologicznych dotyczących działań rytualnych (K_W04) - zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury, jakimi są dokumenty muzycznych działań rytualnych (K_W05); - zna najważniejsze metody badań interdyscyplinarnych w zakresie badań nad działaniem rytualnym i obrzędowym (K_W07); - umie dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych (K_U02); - jest gotów do poznawania nowych metod badawczych (K_K03); - ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji wskazanych zadań (K_K04); - docenia bogactwo kultury (K_K08); - jest gotów do zrozumienia dziedzictwa kulturowego i różnorodności kulturowej (K_K09). |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę na podstawie kolokwium pisemnego z zakresu wykładu i lektur obowiązkowych. Obecność wymagana – ponad połowa zajęć |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Gruszczyńska-Ziółkowska | |
Prowadzący grup: | Ewa Gruszczyńska-Ziółkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.