Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dźwiękowe stopnie do Niebios: funkcja dźwięku w tradycyjnych systemach magiczno-religijnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3106-MagRel-OG
Kod Erasmus / ISCED: 03.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0215) Muzyka i sztuki sceniczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Dźwiękowe stopnie do Niebios: funkcja dźwięku w tradycyjnych systemach magiczno-religijnych
Jednostka: Instytut Muzykologii
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie IM
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Działanie w trybie sztuki jest jedną z charakterystycznych cech

paradygmatu animizmu, który przez dziesiątki tysięcy lat kierował

modelowaniem świata. We wszystkich działaniach magicznych i

religijnych, zwłaszcza tych, w toku których dochodzi do osiągnięcia

stanów transowych, istotna rolę odgrywa dźwięk. Jest on zjawiskiem

wszechobecnym, ale szczególnie w tych sytuacjach nie może być

bezładny, musi podlegać organizacji, a zatem – kompozycji.

Wykład, ilustrowany licznymi obrazami, a także przykładami

dźwiękowymi, poświęcony jest przeglądowi rodzajów dźwiękowych (nie

tylko stricte muzycznych) działań sprzyjających osiąganiu, a następnie

kontroli stanów zmienionej świadomości, dokumentowanych materiałem

etnograficznym, historycznym, a także archeologicznym, sięgającym

okresu paleolitu górnego.

Pełny opis:

Działanie w trybie sztuki jest jedną z charakterystycznych cech

paradygmatu animizmu, który przez dziesiątki tysięcy lat kierował

modelowaniem świata. We wszystkich działaniach magicznych i

religijnych, zwłaszcza tych, w toku których dochodzi do osiągnięcia

stanów transowych, istotna rolę odgrywa dźwięk. Jest on zjawiskiem

wszechobecnym, ale szczególnie w tych sytuacjach nie może być

bezładny, musi podlegać organizacji, a zatem – kompozycji.

Wykład, ilustrowany licznymi obrazami, a także przykładami

dźwiękowymi, poświęcony jest przeglądowi rodzajów dźwiękowych (nie

tylko stricte muzycznych) działań sprzyjających osiąganiu, a następnie

kontroli stanów zmienionej świadomości, dokumentowanych materiałem

etnograficznym, historycznym, a także archeologicznym, sięgającym

okresu paleolitu górnego.

Wśród omawianych tematów i zagadnień szczegółowych znajdą się:

1. Geografia muzyczna a pojęcie dźwięku obcego, dziwnego

(konfrontacja muzycznego zróżnicowania kulturowego z estetyką

brzmienia wytworzoną w systemie europejskim).

2. Organizacja rytualnej przestrzeni akustycznej – realnej i imaginowanej

(rola dźwięku, rola ciszy, horyzonty dźwięku: granica dźwięku i dźwięki

graniczne, ultradźwięki i infradźwięki).

4. Rola instrumentu muzycznego (rytualna i symboliczna, ale także

fizyczna, np. stosowanie destrukcyjnych infradźwięków w działaniach

bojowych).

3. Muzyka szamańska, muzyczne posesje, tradycyjne terapie i leczenie

dźwiękiem.

Literatura:

Literatura:

Andrzej Wierciński „Model postaci szamana”, w: „Magia i religia. Szkice z

antropologii religii”. Wydawnictwo Nomos, Kraków 1977.

Wacław Sieroszewski „Dwanaście lat w kraju Jakutów”. Instytut

Wydawniczy Bibljoteka Polska, Warszawa 1935, t. 2, rozdz. V, VI.

Anna Gruszczyńska-Ziółkowska „Koncert w Hadesie: jaskinia i grota jako

źródła dźwiękowej inspiracji” w: Mit Orfeusza. Inspiracje i reinterpretacje

w europejskiej tradycji artystycznej, red. Sławomira Żerańska-Kominek,

Wydawnictwo Słowo/Obraz/Terytoria, Gdańsk 2003.

Literatura uzupełniająca:

Mircea Eliade „Mity, sny, misteria”. Wydawnictwo KR, Kraków 1994.

Ernesto de Martino „Ziemia zgryzoty: Przyczynek do historii życia

religijnego południowych Włoch”. Książka i Wiedza 1971.

Marius Schneider „Podstawy intelektualne i psychologiczne śpiewu

magicznego”, w: Res Facta nr 9, PWM, Kraków 1982.

Andrzej Wierciński „Magia i religia. Szkice z antropologii religii”.

Wydawnictwo Nomos, Kraków 1977.

Sławomira Żerańska-Kominek, Arnold Lebeuf „Opowieść o szalonej

Harman i Aszyku zakochanym w księżycu” Wydawnictwo: Nomos,

Kraków 1998

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu zajęć uczestnik:

- rozumie zależności pomiędzy poszczególnymi dyscyplinami w zakresie

nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych, jakie kształtują się

na gruncie badań muzykologicznych dotyczących działań rytualnych

(K_W04)

- zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury, jakimi są

dokumenty muzycznych działań rytualnych (K_W05);

- zna najważniejsze metody badań interdyscyplinarnych w zakresie

badań nad działaniem rytualnym i obrzędowym (K_W07);

- umie dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i

materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych

(K_U02);

- jest gotów do poznawania nowych metod badawczych (K_K03);

- ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków

służących do realizacji wskazanych zadań (K_K04);

- docenia bogactwo kultury (K_K08);

- jest gotów do zrozumienia dziedzictwa kulturowego i różnorodności

kulturowej (K_K09).

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę na podstawie kolokwium pisemnego z zakresu

wykładu i lektur obowiązkowych. Obecność wymagana – ponad połowa

zajęć

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Gruszczyńska-Ziółkowska
Prowadzący grup: Ewa Gruszczyńska-Ziółkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)