Praktyka muzyki średniowiecza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3106-PraMS-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.2
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyka muzyki średniowiecza |
Jednostka: | Instytut Muzykologii |
Grupy: |
Fakultety, Pracownie, OG Przedmioty fakultatywne zalecane dla I r. studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty ogólnouniwersyteckie IM Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie się z podstawowymi formami i gatunkami muzyki średniowiecznej w praktyce. Zajęcia będą obejmowały: - praktyczne wykonania utworów wokalnych (jednogłosowych oraz wielogłosowych) - wprowadzenie w podstawy notacji używanych w średniowieczu (różne typy notacji chorałowych, notacje epok ars antiqua i ars nova) - analizę słuchową nagrań wybranych utworów (z elementami dyskusji na temat praktyki wykonawczej) - zapoznanie z wybranymi internetowymi bazami danych dotyczącymi muzyki średniowiecza (biblioteki cyfrowe, katalogi on-line, specjalistyczne portale). Ze względu na specyfikę zajęć, wskazane jest posiadanie umiejętności czytania nut oraz przynajmniej podstawowe doświadczenie wokalne. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie się z podstawowymi formami i gatunkami muzyki średniowiecznej w praktyce. Zajęcia będą obejmowały: - praktyczne wykonania utworów wokalnych (jednogłosowych oraz wielogłosowych) - wprowadzenie w podstawy notacji używanych w średniowieczu (różne typy notacji chorałowych, notacje epok ars antiqua i ars nova) - analizę słuchową nagrań wybranych utworów (z elementami dyskusji na temat praktyki wykonawczej) - zapoznanie z wybranymi internetowymi bazami danych dotyczącymi muzyki średniowiecza (biblioteki cyfrowe, katalogi on-line, specjalistyczne portale). Kolejność tematów i materiał omawiany na zajęciach są skorelowane z ćwiczeniami z historii muzyki średniowiecza; zajęcia te stanowią ich uzupełnienie i rozwinięcie. Z tego powodu są one adresowane głównie do studentów I roku studiów licencjackich na kierunku muzykologia, nie ma jednak żadnych przeciwwskazań dla udziału studentów pozostałych lat (już po kursie muzyki średniowiecza) lub innych kierunków studiów. 1. Tony psalmowe, współczesna notacja chorału 2. Oficjum liturgii godzin: tony w praktyce 3. Proprium missae; notacje bezliniowe 4. Tropy i sekwencje: Kyrie Rex immense; Victimae paschali laudes. Chorałowe notacje diastematyczne 5. Muzyka świeckich (1): Laudario di Cortona 6. Muzyka świeckich (2): Cantigas de Santa Maria, Cantigas de Amigo 7. (Zapisane) początki wielogłosowości: szkoła Saint-Martial 8-9. Ars antiqua: Anonim, Ave virgo virginum; Anonim, Alle psallite cum luya 10. Francuska ars nova i jej notacja: Guillaume de Machaut, Comment qu’a moy lointeinne 11. Włoska ars nova i jej notacja: Francesco Landini, Ecco la primavera 12. Granice (i pogranicza) gatunków, stylów, interpretacji: Llibre vermell de Montserrat 13-14. Wielogłosowość na Wyspach: Anonim, Edi beo thu hevene queene; John Dunstable, Quam pulchra es (konkretne utwory przeznaczone do wykonania podczas zajęć mogą zostać zmienione w zależności od umiejętności i zapotrzebowania grupy) |
Literatura: |
literatura zostanie podana na zajęciach |
Efekty uczenia się: |
Student po zaliczeniu przedmiotu: - zna podstawowe formy i gatunki muzyczne charakterystyczne dla epoki średniowiecza - zna podstawowe typy notacji muzycznej epoki średniowiecza - potrafi czytać wybrane typy notacji w celu transkrypcji na notację współczesną i/lub wykonania - potrafi korzystać z wybranych bibliotek cyfrowych, baz danych i portali specjalistycznych dotyczących muzyki średniowiecznej - potrafi wykonać wybrane utwory muzyki średniowiecznej - ma świadomość zmienności historycznej form i gatunków muzyki średniowiecza - ma świadomość znaczenia muzyki średniowiecznej dla kultury europejskiej - ma świadomość różnych nurtów we współczesnym wykonawstwie muzyki dawnej |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność (dopuszczalna 1 nieobecność w semestrze), aktywne uczestnictwo w zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WAR
CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin, 12 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Spurgjasz | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Spurgjasz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Fakultet zalecany dla I roku I stopnia studiów na kierunku Muzykologia |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WAR
CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin, 12 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Spurgjasz | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Spurgjasz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Fakultet zalecany dla I roku I stopnia studiów na kierunku Muzykologia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.