Korpusy tekstowe w uczeniu się języków przez całe życie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3201-3KORT-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Korpusy tekstowe w uczeniu się języków przez całe życie |
Jednostka: | Instytut Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Lingwistyki Stosowanej Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami i narzędziami lingwistyki korpusowej oraz wskazanie metod i technik samokształcenia językowego w zakresie języka (polskiego lub obcego) odpowiadającym dziedzinie studiów studenta lub doktoranta. |
Pełny opis: |
Podczas kursu studenci różnych kierunków studiów poznają podstawy teoretyczne lingwistyki korpusowej i jej praktyczne zastosowanie na przykładach tekstów własnych lub dostarczonych przez nauczyciela' Studenci i doktoranci dysponują często tekstami w wersji elektronicznej, we własnych dziedzinach wiedzy, będą więc mogli na nich pracować. Celem projektu jest wskazanie studentom internetowych narzędzi cyfrowych, które umożliwią stworzenie glosariusza terminów wybranej dziedziny. Studenci poznają także metody analizy językowej, która pomoże im poznać cechy języka stosowanego w wybranej dziedzinie, oraz techniki i narzędzia jego analizy. Narzędzia lingwistyki korpusowej są na tyle uniwersalne, ze przedmiotem analizy podczas kursu może być specjalistyczny język polski lub obcy. W przypadku pracy z tekstami obcojęzycznymi studenci nauczą się także terminologii specjalistycznej i strategii uczenia się tego języka opartych o wykorzystanie konkordancji. Język kursu: język polski, korpusy utworzone przez studentów mogą być w różnych językach zależnie od potrzeb. Natomiast dodatkowa literatura jest w języku angielskim. Nakład pracy: Zapoznanie się z materiałami 23 godz. Wykonanie zadań i testów 30 godz. Przygotowanie portfolio 5 godz Esej końcowy 2 godz. Razem 60 godz. Uwaga! Materiał kursu jest podzielony zależnie od treści, więc nakład pracy wymagany do wykonania zadań modułach jest różny, i tak w jednym module nakład pracy wynosi 30-40 minut, a w innym kilka godzin, tak aby w sumie czas pracy wynosił 60 godzin. Studenci zachęcani są do współpracy – zadawania pytań na forach i udzielania odpowiedzi na zadane przez innych uczestników pytania. Treści kursu: Moduł 1. Historia i zakres lingwistyki korpusowej Moduł 2.Lingwistyka korpusowa: pojęcia, terminologia Moduł 3.Oprogramowanie korpusowe Moduł 4.Rodzaje korpusów Moduł 5.Tworzenie własnych korpusów Moduł 6.Zastosowanie wymagań prawa autorskiego do tworzenia korpusów Moduł 7.Korpusy specjalistyczne Moduł 8.Korpusy języka polskiego i innych języków Moduł 9.Metody analizy danych korpusowych, część 1 Moduł 10.Metody analizy danych korpusowych, część 2 Moduł 11. Uczenie się języków z użyciem danych korpusowych Moduł 12.Samokształcenie językowe z wykorzystaniem lingwistyki korpusowej Moduł 13.Komplementarność zasobów i narzędzi Moduł 14.Podsumowanie i wnioski Moduł 15. Zakończenie Wykorzystywane oprogramowanie: Antconc Excel Konwerter plików PDF na txt |
Literatura: |
Bibliografia: Podstawowa: DUSZAK A., GAJEK E., OKULSKA U. (red.) (2006) Korpusy w angielsko-polskim językoznawstwie kontrastywnym. Kraków, Universitas. LEWANDOWSKA-TOMASZCZYK B. (red.) (2005) Podstawy językoznawstwa korpusowego. Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Uzupełniająca: GAJEK E. (2003) Standardy przygotowania nauczycieli w zakresie technologii informacyjnej w kontekście kształcenia nauczycieli języków obcych. „Języki Obce w Szkole” 6. GAJEK E. (2004) Edukacja językowa w Unii Europejskiej. Informator i przewodnik internetowy dla nauczycieli. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. GAJEK E. (2006a) Korpusy w dydaktyce – opis innowacji dydaktycznej, studium przypadku, w: A. Duszak, E. Gajek, U. Okulska (red.) Korpusy w angielsko-polskim językoznawstwie kontrastywnym. Kraków, Universitas, s. 143–155. GAJEK E. (2006b) Zasoby i narzędzia internetowe w językoznawstwie korpusowym, w: A. Duszak, E. Gajek, U. Okulska (red.) Korpusy w angielsko-polskim językoznawstwie kontrastywnym. Kraków, Universitas, s. 311–327. GHADESSY M., HENRY A., ROSEBERRY R.L. (2001) Small Corpus Studies and ELT Theory and Practice. Amsterdam/Philadelphia, John Benjamins Publishing Company. HUNSTON S. (2002) Corpora in Applied Linguistics. Cambridge, CUP. LEŃKO-SZYMAŃSKA A. (2005) Korpusy w nauczaniu języków, w: B. Lewandowska-Tomaszczyk (red.) Podstawy językoznawstwa korpusowego. Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 221–239. LEWANDOWSKA-TOMASZCZYK B., OSBORNE J., SCHULTE F. (2000) Computers in Language Studies. PiotrkówTrybunalski, Kielce Pedagogical University Affiliated College Press. LEECH G. (1997) Teaching and Language Corpora: a Convergence, w: A. Wichmann, S. Fligelstone, T. McEnery, G. Knowles (red) Teaching and Language Corpora. London, Longman, s. 1–24. MCENERY T., WILSON A. (2001) Corpus Linguistics. 2nd Edition. Edinburgh, EdinburghUniversity Press. O’KEEFFE A., McCARTHYM., CARTERR. (2007)From Corpus to Classroom. Cambridge, Cambridge University Press. POTTER L., WARREN T. (1999) Using Corpora and Concordancers for Independence. CALL Review. “The Journal of the Computer SIG” 1, s. 19–22. REPPEN R. (2010) Using Corpora in the Language Classroom. Cambridge University Press. TRIBBLE C., JONES G. (1990) Concordances in the Classroom a Resource Book for Teachers. Harlow, Longman. WICHMANN A., FLIGELSTONE S., McENERY T., KNOWLES G. (red.) (1997) Teaching and Language Corpora. London, Longman. |
Efekty uczenia się: |
Zakładane wyniki kształcenia (wiedza i umiejętności): W zakresie wiedzy student: - zna podstawowe pojęcia i terminologię lingwistyki korpusowej; - zna wybrane narzędzia korpusowe; - zna zasady korzystania z danych korpusowych; - zna strategie stosowania narzędzi korpusowych w uczeniu się języków. W zakresie umiejętności student: - umie stworzyć korpus językowy z tekstów z zakresu własnej dziedziny; - potrafi posługiwać się wybranymi narzędziami korpusowymi; - umie dokonać analizy wyników danych korpusowych; - potrafi wykorzystać dane korpusowe do samokształcenia językowego (w języku polskim i obcym) we własnej dziedzinie. W zakresie kompetencji społecznych student: - odczuwa potrzebę korzystania z narzędzi cyfrowych do uczenia się języków obcych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena pracy semestralnej portfolio elektronicznego, w którym student zademonstruje wiedzę i umiejętności. Portfolio składa się z : - glosariusza terminów specjalistycznych z wybranej dziedziny podania przykładów specjalistycznego użycia języka z wybranej dziedziny (20% oceny końcowej) - refleksji nad własnymi strategiami uczenia się języków z wykorzystaniem korpusów (500-800 słów). (40% oceny końcowej) - wyniki odpowiedzi na pytania zadane w każdym module (40% oceny końcowej) . Kryteria oceniania 100% -93% - 5 92% - 85% - 4,5 84% - 77% - 4 76% - 69% - 3,5 68% - 61% - 3 |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Gajek | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Gajek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Gajek | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Gajek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Gajek | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Gajek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Gajek | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Gajek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.