Wstęp do współczesnej analizy francuskiego dyskursu medialnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3201-ADM-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do współczesnej analizy francuskiego dyskursu medialnego |
Jednostka: | Instytut Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: |
Courses in foreign languages Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Lingwistyki Stosowanej Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | francuski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Język: FRANCUSKI, poziom B2 minimum |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Na zajęciach będziemy zajmować się językiem w kontekście badań lingwistycznych, funkcjami języka, komunikacją, teorią myślenia według Moeschlera, a także współczesnym językoznawstwem (m.in. Auchlin i Moeschler). Będziemy zastanawiać się nad sensem/znaczeniem (w obszarach semantycznym i pragmatycznym) według Zufferey i Moeschlera. Zajęcia, poza częścią teoretyczną, będą miały formę konwersatorium. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest wykazanie, że teorie dyskursu i jego analizy semantyczne i pragmatyczne dokonywane przez francuskich badaczy są jak najbardziej aktualne i niezbędne do zrozumienia napotykanego w mediach dyskursu, jak również do analizy korpusu lingwistycznego. Podstawowe zagadnienia omawiane z czasie zajęć: • Wstęp do analizy języka • Język i komunikacja • Krótki opis i historia języka francuskiego • Krótki opis historii lingwistyki – od de Saussure’a do Chomsky’ego • Morfologia języka francuskiego • Wprowadzenie do semantyki i pragmatyki • Semantyka leksykalna • Analiza dyskursu w praktyce |
Literatura: |
Auchlin A. & Moeschler J. (2014, 3ème édition), Introduction à la linguistique contemporaine. Armand Colin, Paris. Chomsky N. (2011), Réflexions sur le langage. Flammarion, Paris. Mazière F. (2015 [2005]), L’analyse du discours. PUF, Que sais-je ? Paris. Saussure F. de (2016 [1916]), Cours de linguistique générale. Payot, Paris. Riegel M. & Pellat J.-C. & Rioul R. (2014 [1994]), Grammaire méthodique du français. PUF, Paris. Zufferey S. & Moeschler J. (2012), Initiation à l’étude du sens. Sémantique et pragmatique. Sciences humaines, Auxerre. Wskazane dodatkowo artykuły i strony internetowe |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu i zaliczeniu wykładu student: 1. zna teorie przedstawianych badaczy, 2. potrafi zastosować metodologię naukową do analizy dyskursu, 3. zna rolę języka w analizie semantycznej i pragmatycznej, 4. umie analizować własny korpus lingwistyczny. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywne uczestnictwo w zajęciach, - test wyboru na koniec semestru. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Christine Martinez | |
Prowadzący grup: | Christine Martinez | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Christine Martinez | |
Prowadzący grup: | Christine Martinez | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.