Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Instaduet: wiersz i obraz

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3201-IWO-OG
Kod Erasmus / ISCED: 09.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Instaduet: wiersz i obraz
Jednostka: Instytut Lingwistyki Stosowanej
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Lingwistyki Stosowanej
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

Podczas kursu będziemy mówić o różnych konfiguracjach wiersz-obraz i efektach jakie wywierają na naszej wyobraźni, emocjach i poznawaniu świata. Każde spotkanie będzie okazją do rozmowy o szerszym kontekście twórczości wybranego poety i malarza/fotografa.


Poeci: W.B. Yeats, W.B. Auden, B. Pasternak, O. Mandelsztam, J. Schuyler, Z. Ginczanka, A. Ginsberg, A. Puszkin, Cz. Miłosz, Ph. Larkin, P. Eluard i in.


Malarze: P. Gaugin, V. van Gogh, J. Mitchell, Rembrandt, P. Breugel, H. Matisse, P. Klee, G. Baldini, R. Man, R. Horowitz i in.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Podczas kursu będziemy mówić o różnych konfiguracjach wiersz-obraz i efektach jakie wywierają na naszej wyobraźni, emocjach i poznawaniu świata. Każde spotkanie będzie okazją do rozmowy o szerszym kontekście twórczości wybranego poety i malarza/fotografa.

Poruszane zagadnienia: intersemiotyka, ekfraza, synestezja, fotowiersze, fotokompozycje, książka surrealistyczna i in.

Warsztat terminologiczny: autoportret, akt, nature-morte, sonet, ballada, wiersz liryczny, rym, rytm, metafora, metonimia, wiersz biały, wiersz wolny i in.

Pełny opis:

Znana aplikacja Mety spopularyzowała połączenie obrazu i krótkiego komentarza w naszej komunikacji. Obraz przykuwa uwagę jako pierwszy, ale to tekst w jednej chwili może zadecydować o tym, jak go będziemy postrzegać. Fotografia bombki w kształcie muchomorka przestanie być wyłącznie wizerunkiem świątecznego artefaktu, gdy podpiszemy ją życzeniami: „Zdrowia!”. Para obraz i słowo nagle staną się źródłem ironii.

Podobne mechanizmy prowokują lawiny memów. Obraz dzięki słowu otrzymuje nową interpretację, a słowo uwalnia swoją moc w poddanym wizualizacji kontekście.

Łączonego wpływu obrazu i słowa poetyckiego regularnie doświadczamy w dzieciństwie - w ilustrowanych książkach z wierszami dla dzieci. Instaduet: wiersz i obraz towarzyszą nam zatem już na wczesnym etapie życia. W trakcie zajęć podejdziemy do podobnych synestetycznych wrażeń po prostu bardziej świadomie.

Podczas kursu będziemy mówić o różnych konfiguracjach wiersz-obraz i efektach jakie one wywierają na naszej wyobraźni, emocjach i poznawaniu świata. Każde spotkanie będzie okazją do rozmowy o wórczości wybranego poety i malarza/fotografa.

Planowane tematy:

- zagadki intersemiotyki: czy rzeczywiście wiersz to obraz w słowach, a malarstwo to poezja obrazu? Czy Symonides miał rację czy tylko nas czarował (jak twierdzi Lessing)?

- ekfraza: - nature-morte w ujęciu Zuzanny Ginczanki i Paula Gaugina,

- jak Paul Cézanne dał początek poezji amerykańskiego bitu,

- dziki początek XX wieku: fowizm Henri Matisse'a i adamizm Osipa

Mandelsztama

- historia pewnego mitu: od starożytności do W.B. Yeatesa

i Giuseppe Baldini

- samotność, melancholia i ironia: trzy aspekty twórczości

Edwarda Hoppera i Philipa Larkina,

- namiętności początku wieków: rosyjska poezja romantyczna

i modernista Michaił Wrubel,

- poetyckie interpretacje Van Gogha i Petera Breugla,

- szkoła nowojorska i poezja zamiast LSD: jak Joan Mitchell „brała”

wiersze do abstrakcyjnych grafik,

- fotokompozycje Ryszarda Horowitza i muzyka poezji Borysa

Pasternaka,

- fotowiersze i projekty książek surrealistycznych: historia Paula Eluarda: poety, który miał szczęście w miłości, Ray Mana - artysty solaryzującego kobiety i muzy Nusch, bez której nie byłoby ich wspólnego dzieła.

Literatura:

Zajęcia mają charakter autorski.

Do każdego tematu będzie proponowany spis lektur dodatkowych.

Efekty uczenia się:

- rozwinięta świadomość oddziaływania połączenia słowo-obraz;

- znajomość podstawowych pojęć/terminów z dziedziny malarstwa i poetyki;

- znajomość głównych zagadnień i problematyki intersemiotyki;

- wiedza na temat synestezji i efrazy;

- pogłębiona znajomość biografii i twórczości wybranych poetów i malarzy/fotografów;

- wrażenia estetyczne i duchowe, wyniesione ze wspólnej lektury wierszy i oglądania obrazów. :-)

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach (max. 2 nieobecności), udział w dyskusjach w trakcie zajęć.

Są to spotkania dla osób zainteresowanych dialogiem, ciekawych zdania innych uczestników i gotowych dzielić się swoim spojrzeniem na sztukę - w bezpiecznej, opartej na wzajemnym szacunku, atmosferze.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Józefina Piątkowska-Brzezińska
Prowadzący grup: Józefina Piątkowska-Brzezińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Józefina Piątkowska-Brzezińska
Prowadzący grup: Józefina Piątkowska-Brzezińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)