Instaduet: wiersz i obraz
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3201-IWO-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Instaduet: wiersz i obraz |
Jednostka: | Instytut Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Lingwistyki Stosowanej Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Podczas kursu będziemy mówić o różnych konfiguracjach wiersz-obraz i efektach jakie wywierają na naszej wyobraźni, emocjach i poznawaniu świata. Każde spotkanie będzie okazją do rozmowy o szerszym kontekście twórczości wybranego poety i malarza/fotografa. Poeci: W.B. Yeats, W.B. Auden, B. Pasternak, O. Mandelsztam, J. Schuyler, Z. Ginczanka, A. Ginsberg, A. Puszkin, Cz. Miłosz, Ph. Larkin, P. Eluard i in. Malarze: P. Gaugin, V. van Gogh, J. Mitchell, Rembrandt, P. Breugel, H. Matisse, P. Klee, G. Baldini, R. Man, R. Horowitz i in. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Podczas kursu będziemy mówić o różnych konfiguracjach wiersz-obraz i efektach jakie wywierają na naszej wyobraźni, emocjach i poznawaniu świata. Każde spotkanie będzie okazją do rozmowy o szerszym kontekście twórczości wybranego poety i malarza/fotografa. Poruszane zagadnienia: intersemiotyka, ekfraza, synestezja, fotowiersze, fotokompozycje, książka surrealistyczna i in. Warsztat terminologiczny: autoportret, akt, nature-morte, sonet, ballada, wiersz liryczny, rym, rytm, metafora, metonimia, wiersz biały, wiersz wolny i in. |
Pełny opis: |
Znana aplikacja Mety spopularyzowała połączenie obrazu i krótkiego komentarza w naszej komunikacji. Obraz przykuwa uwagę jako pierwszy, ale to tekst w jednej chwili może zadecydować o tym, jak go będziemy postrzegać. Fotografia bombki w kształcie muchomorka przestanie być wyłącznie wizerunkiem świątecznego artefaktu, gdy podpiszemy ją życzeniami: „Zdrowia!”. Para obraz i słowo nagle staną się źródłem ironii. Podobne mechanizmy prowokują lawiny memów. Obraz dzięki słowu otrzymuje nową interpretację, a słowo uwalnia swoją moc w poddanym wizualizacji kontekście. Łączonego wpływu obrazu i słowa poetyckiego regularnie doświadczamy w dzieciństwie - w ilustrowanych książkach z wierszami dla dzieci. Instaduet: wiersz i obraz towarzyszą nam zatem już na wczesnym etapie życia. W trakcie zajęć podejdziemy do podobnych synestetycznych wrażeń po prostu bardziej świadomie. Podczas kursu będziemy mówić o różnych konfiguracjach wiersz-obraz i efektach jakie one wywierają na naszej wyobraźni, emocjach i poznawaniu świata. Każde spotkanie będzie okazją do rozmowy o wórczości wybranego poety i malarza/fotografa. Planowane tematy: - zagadki intersemiotyki: czy rzeczywiście wiersz to obraz w słowach, a malarstwo to poezja obrazu? Czy Symonides miał rację czy tylko nas czarował (jak twierdzi Lessing)? - ekfraza: - nature-morte w ujęciu Zuzanny Ginczanki i Paula Gaugina, - jak Paul Cézanne dał początek poezji amerykańskiego bitu, - dziki początek XX wieku: fowizm Henri Matisse'a i adamizm Osipa Mandelsztama - historia pewnego mitu: od starożytności do W.B. Yeatesa i Giuseppe Baldini - samotność, melancholia i ironia: trzy aspekty twórczości Edwarda Hoppera i Philipa Larkina, - namiętności początku wieków: rosyjska poezja romantyczna i modernista Michaił Wrubel, - poetyckie interpretacje Van Gogha i Petera Breugla, - szkoła nowojorska i poezja zamiast LSD: jak Joan Mitchell „brała” wiersze do abstrakcyjnych grafik, - fotokompozycje Ryszarda Horowitza i muzyka poezji Borysa Pasternaka, - fotowiersze i projekty książek surrealistycznych: historia Paula Eluarda: poety, który miał szczęście w miłości, Ray Mana - artysty solaryzującego kobiety i muzy Nusch, bez której nie byłoby ich wspólnego dzieła. |
Literatura: |
Zajęcia mają charakter autorski. Do każdego tematu będzie proponowany spis lektur dodatkowych. |
Efekty uczenia się: |
- rozwinięta świadomość oddziaływania połączenia słowo-obraz; - znajomość podstawowych pojęć/terminów z dziedziny malarstwa i poetyki; - znajomość głównych zagadnień i problematyki intersemiotyki; - wiedza na temat synestezji i efrazy; - pogłębiona znajomość biografii i twórczości wybranych poetów i malarzy/fotografów; - wrażenia estetyczne i duchowe, wyniesione ze wspólnej lektury wierszy i oglądania obrazów. :-) |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach (max. 2 nieobecności), udział w dyskusjach w trakcie zajęć. Są to spotkania dla osób zainteresowanych dialogiem, ciekawych zdania innych uczestników i gotowych dzielić się swoim spojrzeniem na sztukę - w bezpiecznej, opartej na wzajemnym szacunku, atmosferze. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Józefina Piątkowska-Brzezińska | |
Prowadzący grup: | Józefina Piątkowska-Brzezińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Józefina Piątkowska-Brzezińska | |
Prowadzący grup: | Józefina Piątkowska-Brzezińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.