Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Autodéfense intellectuelle-Jak się nauczyć myślenia krytycznego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3201-NMK-OG
Kod Erasmus / ISCED: 09.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Autodéfense intellectuelle-Jak się nauczyć myślenia krytycznego
Jednostka: Instytut Lingwistyki Stosowanej
Grupy: Courses in foreign languages
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Lingwistyki Stosowanej
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: francuski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

Język: FRANCUSKI, poziom B2 minimum

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Nauka języka nie polega wyłącznie na nauce słownictwa i gramatyki, aby umieć mówić lub się porozumiewać, ale także na nabyciu krytycznego stosunku do informacji i wypowiedzi przeczytanych lub usłyszanych w danym języku. Te zajęcia mają na celu wyjaśnienie, czym jest samoobrona intelektualna/myślenie krytyczne, tj. umiejętność dopasowania do sytuacji właściwej reakcji lub argumentu, przy użyciu dostępnych środków (lingwistycznych/językowych), w stosunku do twierdzeń lub informacji, których celem jest krytyka lub atak na naszą integralność intelektualną.

Pełny opis:

W obliczu złożoności świata potrzebne są takie umiejętności, jak nie poddawanie się wybiegom/podstępom narzucanym przez środowisko medialne lub jego otoczenie i posiadanie krytycznego umysłu. Tego rodzaju postaw lub umiejętności nie nabywa się na praktycznych lekcjach języka obcego, a szkoda! Noam Chomsky powiedział: „Gdybyśmy mieli właściwy system edukacji, uczylibyśmy w nim samoobrony intelektualnej”. Dlatego też wprowadzenie tej wiedzy do każdej ścieżki edukacyjnej wydaje się konieczne. Koncepcje omówione na kursie mają na celu wzbogacenie słownictwa, uzupełnienie lub poprawę przyzwyczajeń osób studenckich oraz pogłębienie ich umiejętności językowych, zapewniając im jednocześnie niezbędne narzędzia do rozwoju edukacyjnego, a następnie zawodowego.

Semestr zajęć zostanie podzielony w następujący sposób (w trakcie kursu mogą nastąpić zmiany):

1. Definicje stosowanych pojęć

2. Co to jest informacja?

3. Życie telewizyjne i życie „realne”

4. Myśl ogólna a myślenie konspiracyjne

5. Zdrowie, odżywianie, środowisko

6. Czy reklama nas gnębi?

7. Ach, polityka? Jakie piękne słowa!

8. Naukowy, powiedziałeś naukowy?!

9. Uwaga! Jesteśmy naszym własnym wrogiem

10. Nowa mowa mediów i jej wpływ na nas

11. Dziesięć zastanych idei, o których należy zapomnieć

12. Dziesięć złotych zasad, by cieszyć się respektem

Na zajęciach jest wymagana interakcja pomiędzy osobami studenckimi oraz wykładowcą. Przeprowadzane będą ludyczne ćwiczenia, mające na celu praktyczne wykorzystanie nabytych umiejętności samoobrony intelektualnej. Ćwiczenia te, w formie „testów” (bez ewaluacji ani oceny) lub ćwiczeń ustnych, mają na celu stworzenie realnej/autentycznej atmosfery, tak aby otrzymane narzędzia były weryfikowane pod kątem tego, że w przyszłości osoba studencka nie będzie obawiała się brania udziału w dyskusjach dzięki nabytym skutecznym, przekonującym i rzetelnym umiejętnościom analitycznym, krytycznym i językowym.

Literatura:

Literatura zostanie podana na zajęciach.

Efekty uczenia się:

Osoba studencka:

poznała koncepcje i teorie omówione na kursie

nauczyła się selekcjonować i rozpoznawać prawdziwe oraz fałszywe informacje, nauczyła się chronić intelektualnie

nauczyła się dobierać argumenty adekwatne do zastanej sytuacji

swobodniej operuje językiem dzięki nabytym narzędziom.

Metody i kryteria oceniania:

- Aktywne uczestnictwo w zajęciach,

- test wyboru na koniec semestru.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Christine Martinez
Prowadzący grup: Christine Martinez
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Christine Martinez
Prowadzący grup: Christine Martinez
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)