Twitter poetycki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3201-TWP-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Twitter poetycki |
Jednostka: | Instytut Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Lingwistyki Stosowanej Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wspólne spojrzenie na wiersz jako krótką formę komentarza na aktualne zjawisko kulturowe, społeczne lub psychologiczne - swego rodzaju tweet. Identyfikacja jakiegoś neuralgicznego aspektu naszych czasów będzie punktem wyjścia do rozmowy o twórczości i życiu wybranego poety. Do współczesnego zjawiska/tematu zostanie dobrany wiersz XIX i XX w. Zajęcia są zaplanowane jako wykład-gra, podczas której przestudiujemy m.in. jakie jest spojrzenie Władysława Broniewskiego na dziecko w kontekście wojny, jak Zuzanna Ginczanka skomentowałaby Brexit i co Elisabeth Bishop mogłaby powiedzieć o Powstaniu Warszawskim, Włodzimierz Majkowski – o pogoni za modą, a Fernando Pessoa o podróżach camperami. |
Pełny opis: |
Wokół poezji istnieje wiele stereotypów. Do najbardziej powszechnych należą przekonania, że liryka to gatunek romantyczny, a czytelnicy poezji noszą się niezmiennie w przydużych lub przyciasnych aksamitnych marynarkach (mężczyźni) albo długich spódnicach (kobiety) i najchętniej czytają o wzniosłych uczuciach w świetle świec, a później z trudem funkcjonują w świetle dziennym. Poezja tymczasem, szczególnie krótka, liryczna, to źródło najtrafniejszych, często bardzo ironicznych, komentarzy na szerokie spektrum codziennych spraw i naszych zachowań. Czytelnik, stając się odbiorcą tekstu, ma przed sobą wymagającego rozmówcę, który potrafi stawiać intelektualne wyzwania i daje obietnicę fascynującego dialogu. Celem zajęć jest wspólne spojrzenie na wiersz jako krótką formę komentarza na aktualne zjawisko kulturowe, społeczne lub psychologiczne - swego rodzaju tweet. Identyfikacja jakiegoś neuralgicznego aspektu naszych czasów będzie punktem wyjścia do rozmowy o twórczości i życiu wybranego poety. Do każdego zjawiska/tematu zostanie dobrany wiersz XIX i XX w. Zajęcia są zaplanowane jako wykład-gra, podczas której przestudiujemy m.in. jakie jest spojrzenie Władysława Broniewskiego na dziecko w kontekście wojny, jak Zuzanna Ginczanka skomentowałaby Brexit i co Elisabeth Bishop mogłaby powiedzieć o Powstaniu Warszawskim, Włodzimierz Majkowski – o pogoni za modą, a Fernando Pessoa o podróżach camperami. Oprócz poznawania biografii poetów i kontekstów w których tworzyli, ważne poświęcimy uwagę także ich poetyckiemu warsztatowi: jak są „zrobione” teksty i dzięki jakim środkom osiągają efekty stylistyczne? Czy wiersze są przetłumaczalne? Czym jest wilanel, a czym sonet? Do czego potrzebne są rym i rytm? Bohaterami spotkań będą twórcy poezji amerykańskiej, angielskiej, portugalskiej, polskiej, rosyjskiej oraz ukraińskiej: Emily Dickinson, Robert Frost, Marina Cwietajewa, Borys Pasternak, Elisabeth Bishop, Arseni Tarkowski, Włodzimierz Majakowski, Zuzanna Ginczanka, Władysław Broniewski, Lina Kostenko. Przedmiot ma charakter interdyscyplinarny, łącząc elementy psychologii, socjologii, językoznawstwa, kulturoznawstwa, antropologii i innych nauk, nie tylko humanistycznych, ale także ścisłych (jak np. medycyna). Formatem zajęć jest wykład, ale będą również elementy konwersatorium: rozmowy/dyskusje na temat prezentowanych tekstów, dlatego ważna jest otwartość uczestników na dialog. Mile widziana jest znajomość języka rosyjskiego i/lub angielskiego na poziomie średnio/zaawansowanym. |
Literatura: |
Zajęcia mają charakter wykładu i do zaliczenia przedmiotu nie jest wymagana literatura dodatkowa. Na zajęciach będziemy korzystać z handoutów z wierszami, w wersji oryginalnej i/lub w tłumaczeniu na język polski. |
Efekty uczenia się: |
Student - ma nową lub rozszerzoną wiedzę o twórczości i życiu poetów XIX i XX wieku oraz o kontekście społecznym, kulturowym i politycznym, w którym tworzyli; - ma pogłębioną wiedzę o związkach językoznawstwa i krytyki lietrackiej; - zna różne aspekty konstrukcji tekstu poetyckiego; - potrafi dostrzegać różne kryteria oceny przekładu poetyckiego; - potrafi interpretować tekst XIX i XX wieku odnosząc jego kluczowe zagadnienia do aktualnych zjawisk społecznych z różnych dziedzin życia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność (min. 80%) oraz aktywność podczas zajęć (udział w rozmowach/dyskusjach); test końcowy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Józefina Piątkowska-Brzezińska | |
Prowadzący grup: | Józefina Piątkowska-Brzezińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.