Wstęp do dostępności wydarzeń
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3201-WDW-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do dostępności wydarzeń |
Jednostka: | Instytut Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Lingwistyki Stosowanej Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawami organizacji wydarzeń na żywo, w których uczestniczą m.in. osoby z niepełnosprawnościami. Studenci będą mieli możliwość zapoznać się ze specyfiką zapewniania dostępności wydarzeń dla różnych grup odbiorców. Poznają m.in. zasady zapewniania dostępności treści (np. audiodeskrypcja, język migowy, napisy, audionapisy), adaptacji materiałów (np. brajl, łatwy tekst, wysoki kontrast), wykorzystania sprzętu (np. pętla indukcyjna). W ramach zajęć studenci poznają dobre praktyki stosowane w Polsce i na świecie, monitorują zagadnienia z zakresu dostępności i rozwiązują zadania praktyczne. |
Pełny opis: |
Omawiane zagadnienia obejmują: - prawne podstawy dostępności wydarzeń - charakterystykę różnych grup uczestników wydarzeń (m.in.osób z niepełnosprawnością fizyczną, wzroku, słuchu, intelektualną, osób starszych, rodziców/opiekunów) pod kątem zróżnicowanych ich potrzeb komunikacyjnych, cyfrowych, architektonicznych i transportowych - zasady zapewniania dostępności treści (np. audiodeskrypcja, język migowy, napisy, audionapisy, audiowstęp), adaptacji materiałów (np. brajl, łatwy tekst, wysoki kontrast), wykorzystania sprzętu (np. pętla indukcyjna) - zasady dostępności przestrzeni (architektura, transport) - zasady dostępności cyfrowej (strony internetowe, aplikacje mobilne, dokumenty cyfrowe) - zasady dostępności wydarzenia dla osób z niepełnosprawnością wzroku i uczestników zagranicy - zasady dostępności wydarzenia dla osób z niepełnosprawnością słuchu - dostępność wydarzeń na każdym etapie organizacyjnym - narzędzia wspierające organizację dostępnych wydarzeń Nakład pracy studenta: - ćwiczenia: 30 godzin - czytanie lektur i przygotowanie do zajęć: 30 godzin Razem: 60 godzin |
Literatura: |
Publikacje/ Publications Kowalski Kamil, Projektowanie bez barier – wytyczne, Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji Szczygielska Monika, Dutka Łukasz (2019) Historia napisów na żywo tworzonych metodą respeakingu w Polsce W: K. Hejwowski, K. Dębska, D. Urbanek (Eds.), Tłumaczenie wczoraj, dziś i jutro (pp.129-164). Warszawa: Instytut Lingwistyki Stosowanej UW Szczygielska Monika (2016) Dostępne multimedia, Warszawa: Fundacja Widzialni Szczygielska Monika i.in. (2015) Dostępne wydarzenia w praktyce, Warszawa: Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego Szczygielska, M., & Kalata Zawłocka, A. (2020) Wytyczne na czas kryzysu w sprawie sposobu realizacji i jakości tłumaczeń na język migowy w utworach audiowizualnych. Instytut Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. Prawo polskie/ Polish law Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. Rozdział II Art. 32 (Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483) Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz.U. 2019 poz. 848) Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. 2019 poz. 1696) Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz.U. 2011 nr 209 poz. 1243) Rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 26 marca 2014 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących świadczenia udogodnień dla osób niepełnosprawnych przez dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych (Dz.U. 2014 poz. 464) Rozporządzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 13 kwietnia 2022 r. w sprawie udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami w programach telewizyjnych (Dz.U. 2022 poz. 982) Dokumenty rządowe/ Government documents Standardy dostępności dla polityki spójności 2021-2027 [w:] Wytyczne dotyczące realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027 Stanowisko Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z 24 listopada 2016 r. w sprawie sposobu informowania odbiorców programów telewizyjnych o rodzaju, terminie emisji i czasie trwania audycji wyposażonych w udogodnienia dla osób z dysfunkcją wzroku i z dysfunkcją słuchu Stanowisko Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z 26 stycznia 2016 roku w sprawie jakości i sposobu realizacji napisów dla niesłyszących w utworach audiowizualnych Stanowisko Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z 7 lipca 2015 roku w sprawie sposobu realizacji i jakości audiodeskrypcji w utworach audiowizualnych Stanowisko Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 30 marca 2021 r. w sprawie jakości i sposobu realizacji tłumaczenia na język migowy w utworach audiowizualnych Prawo międzynarodowe/ International law Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzona w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. Artykuł 9, Artykuł 21 (Dz.U. 2012 poz. 1169) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2102 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie dostępności stron internetowych i mobilnych aplikacji organów sektora publicznego (Dz.Urz.UE z 2.12.2016 L 327/1) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE (Dz.U.UE.L 94 z 28.3.2014 r., str. 65, z późn. zm.) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wymogów dostępności produktów i usług (Dz.U.UE.L.2019.151.70) WCAG Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 W3C |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: Student - omawia przepisy prawa i inne regulacje z zakresu dostępności, - rozróżnia i omawia potrzeby uczestników w zakresie standardów dostępności, - wymienia i charakteryzuje różne formy dostępności treści (np. audiodeskrypcja, język migowy, napisy, audionapisy, audiowstęp), adaptacji materiałów (np. brajl, łatwy tekst, wysoki kontrast), sprzęty (np. pętla indukcyjna), - definiuje podstawowe pojęcia z zakresu dostępności architektonicznej, transportu, cyfrowej, komunikacyjnej, UMIEJĘTNOŚCI: Student potrafi właściwie dobrać usługę i przygotować jej specyfikację w zakresie zapewniania dostępności wydarzeń z uwzględnieniem obowiązującego prawa i możliwości technicznych. Student potrafi korzystać z narzędzi wykorzystywanych do oceny dostępności. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Student zna różne grupy docelowe korzystające z dostępnych wydarzeń i rozumie ich potrzeby. Student jest gotów do krytycznej analizy zapotrzebowania i oceny odbieranych treści oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej tłumaczy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Test końcowy z wiedzy o dostępności wydarzeń. Test jednokrotnego wyboru. Skala ocen: 60% - 67% 3 68% - 75% 3+ 76% - 83% 4 84% - 90% 4+ 91% - 97% 5 98-100% 5! Dopuszczalna liczba nieobecności: 2, łącznie z usprawiedliwionymi. W przypadku większej liczby nieobecności, student powinien zwrócić się do wykładowcy z prośbą o wyznaczenie formy zaliczenia materiału z zajęć. Jeśli nieobecności jest więcej niż 50%, stanowi to podstawę do niezaliczenia przedmiotu w świetle Regulaminu Studiów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 5 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Szczygielska | |
Prowadzący grup: | Monika Szczygielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 5 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Szczygielska | |
Prowadzący grup: | Monika Szczygielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.