Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Literatura i media (ukraińskie)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3222-LM2K-OG
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Literatura i media (ukraińskie)
Jednostka: Instytut Ukrainistyki
Grupy: Courses in foreign languages
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Ukrainistyki
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: ukraiński
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

Student zna podstawowe terminy związane ze strukturą utworu literackiego oraz język ukraiński na poziomie B2.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Na zajęciach omawiane są zagadnienia wpływu nowych mediów na literaturę, funkcjonowanie tekstów literackich w środowisku cyfrowym, powstawanie nowych form literackich takich jak hiperproza, literatura interaktywna. Omawiamy zmianę pojęć autora, czytelnika i samego tekstu.

Pełny opis:

Przedmiot ma formę konwersatorium. Studenci pogłębiają wiedzę z zakresu problematyki społeczeństwa informacyjnego, kultury konwergencji mediów, rozwoju, funkcjonowania i oddziaływania mediów na literaturę oraz proces literacki. Poznają zagadnienia związane z procesem wytwarzania i odbioru literatury w Internecie, funkcjonowaniem tekstów literackich w środowisku cyfrowym, powstawaniem nowych form literackich takich jak hiperproza, literatura interaktywna.

W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.

Nakład pracy studenta

30 godzin w sali – 1 ECTS

30 godzin praca samodzielna studenta – 1 ECTS (10 h - lektury, 20 h-przygotowanie pracy semestralnej)

Razem – 60 godzin = 2 ECTS

Literatura:

Jerzy Grzenia, Komunikacja językowa w internecie, Warszawa 2006, s. 97-173.

Monika Górska-Olesińska, Słowo w sieci. Elektroniczne dyskursy, Opole 2009, s. 13-41.

Maciej Maryl, Technologie literatury: wpływ nośnika na formę i funkcje przekazów literackich, Pamiętnik Literacki 101/2, 157-178.

Piotr Marecki, Linternet, w: Linternet. Literatura i Internet, red. P. Marecki, s. 5-22.

Mirosław Filiciak, Druk kontra piksele. Hipertekst w literaturze, w: Linternet. Literatura i Internet, red. P. Marecki, s. 119-127.

Grzegorz Jankowicz, Granice hipertekstu?, w: Linternet. Literatura i Internet, red. P. Marecki, s. 151-159.

Maria Cywińska-Milonaś, Blogi (ujęcie psychologiczne), w: Linternet. Literatura i Internet, red. P. Marecki, s. 95-110.

oraz inne teksty w zależności od potrzeb grupy

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu kursu:

Student zna i rozumie:

w pogłębionym stopniu terminologię i metodologię badań literaturoznawczych K2_W02,

w pogłębionym stopniu kluczowe zagadnienia związane z kierunkami rozwoju współczesnej literatury ukraińskiej K2_W07.

Student potrafi:

stosować właściwe metody i narzędzia badawcze w zakresie literaturoznawstwa ukraińskiego K2_U04

formułować i testować hipotezy związane z badaniami w zakresie literaturoznawstwa ukraińskiego K2_U06.

Student jest gotów do

krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści K2_K01.

Metody i kryteria oceniania:

Warunki dopuszczenia do końcowego zaliczenia:

- ocena ciągła, czyli aktywne uczestnictwo w zajęciach – 50%

- systematyczne przygotowanie na zajęcia zadanego materiału – 50%

Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach (zgodnie z Regulaminem Studiów na UW)

Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca.

Forma zaliczenia zajęć, na których student był nieobecny jest wyznaczana przez wykładowcę.

Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu.

Zaliczenie pisemne w formie pracy semestralnej.

Wymogi pracy semestralnej:

1. Autor powinien sformułować problem badawczy, czyli postawić tezę, którą będzie się starał zweryfikować (udowodnić lub obalić) w pracy.

2. Przed przystąpieniem do napisania pracy, jej plan oraz spis literatury należy skonsultować z prowadzącym zajęcia.

3. Praca powinna mieć objętość 6-8 stron standardowego tekstu, tj. objętość nie powinna być mniejsza niż 10 800 znaków ze spacjami i większa niż 18 000 znaków ze spacjami (wliczając przypisy). Praca powinna zawierać spis wykorzystanej bibliografii (objętość spisu wykorzystanej bibliografii nie wlicza się jednak w wyżej określoną objętość pracy).

4. Struktura pracy powinna obejmować: wstęp, rozwinięcie, zakończenie, bibliografię. Wstęp powinien zawierać: tezę (sformułowanie problemu badawczego), cele pracy, uzasadnienie wyboru tematu, opis literatury podmiotu i przedmiotu. Rozwinięcie: właściwą analizę tekstów. Zakończenie powinno zawierać wnioski wynikające z badań.

5. Każda strona pracy musi być opatrzona przypisami bibliograficznymi, źródłowymi lub odsyłającymi.

6. Tekst pracy powinien być zredagowany, zgodnie z następującymi zasadami: -czcionka: Times New Roman Normal, rozmiar 12,-zwroty obcojęzyczne pisane kursywą, -interlinia: 1,5 wiersza, -marginesy standardowe (górne, dolne, lewe i prawe: 2,5 cm), tytuł pracy: czcionka Times New Roman Normal, rozmiar 14, pogrubiona.

7. Przypisy powinny zostać umieszczone w tekście jako przypisy dolne, czcionka Times New Roman Normal, rozmiar 10, interlinia: 1 wiersz. Przypis jest traktowany jak zdanie, dlatego powinien zaczynać się wielką literą, a kończyć kropką. W tekście numer przypisu umieszcza się bez spacji po wyrazie, przed przecinkiem. Na końcu zdania numer przypisu umieszcza się przed kropką kończącą zdanie. Zapis przypisów i bibliografii zgodnie z normą SUV.

Warunki zaliczenia poprawkowego są takie same, jak w przypadku zaliczenia w pierwszym terminie (informacja powyżej).

Przy ocenie pracy stosuje się następujące kryteria:

- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty – 5,0 (ocena bardzo dobra)

- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z niewielką liczbą błędów lub nieścisłości – 4,5 (ocena dobra plus)

- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych (mniej istotnych) aspektów – 4,0 (ocena dobra)

- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów oraz z istotnymi nieścisłościami – 3,5 (ocena dostateczna plus)

- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem istotnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami – 3,0 (ocena dostateczna plus)

- brak osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia – 2,0 (ocena niedostateczna)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Jakubowska-Krawczyk
Prowadzący grup: Katarzyna Jakubowska-Krawczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

W trakcie zajęć skupimy się przede wszystkim na zagadnieniach związanych z funkcjonowaniem literatury w mediach tradycyjnych i społecznościowych oraz zmianami funkcjonowania literatury wraz z rozwojem nowych technologii w tym sztucznej inteligencji.

Pełny opis:

Studenci pogłębiają wiedzę z zakresu problematyki społeczeństwa informacyjnego, kultury konwergencji mediów, rozwoju, funkcjonowania i oddziaływania mediów na literaturę oraz proces literacki. Poznają zagadnienia związane z procesem wytwarzania i odbioru literatury w Internecie, funkcjonowaniem tekstów literackich w środowisku cyfrowym, powstawaniem nowych form literackich takich jak hiperproza, literatura interaktywna. Poruszone zostaną również zagadnienia związane z zaangażowaniem ukraińskich pisarzy w tworzenie mediów społecznościowych oraz ich powiązania z procesem literackim, w szczególności po 24 lutego 2022 roku.

Poświęcimy także uwagę zagadnieniom promocji literatury ukraińskiej w mediach rodzimych i zagranicznych.

Literatura:

Савчук, Г. О. (2019). «Інтермедіальність» як категорія літературознавства й медіології. Вісник Харківського національного університету імені ВН Каразіна. Серія «Філологія», (81), 15-18.

Капраль, І. І. (2015). Електронні медіа як складова літературного процесу (на прикладі найпопулярніших сучасних українських літературних сайтів). Наукові записки [Української академії друкарства]. Серія: Соціальні комунікації, (1), 30-36.

Мітчук, О. А., & Харамурза, Д. (2021). Літературна критика в онлайн-медіа. Scientific Collection" InrerConf", (78), 199-208..

Szczepan-Wojnarska, A. M. (2006). Blogi jako forma literacka. Pamiętnik Literacki. Czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej, (4), 191-201.

Маланій, О., & Жванія, Л. (2023). Тревелоги: на межі медіа й літератури.

Kita, M. (2001). Między wywiadem a autobiografią-O Najkrótszym przewodniku po sobie samym Gustawa Herlinga-Grudzińskiego.

Байлема, Т. М., & Авраменко, Т. В. (2023, January). МЕРЕЖЕВІ МЕДІА ПРО ЛІТЕРАТУРУ: СУЧАСНІ АСПЕКТИ. In The 5 th International scientific and practical conference “Science and innovation of modern world”(January 25-27, 2023) Cognum Publishing House, London, United Kingdom. 2023. 672 p. (p. 382).

Гаврилова, О. В. (2014). Відеопоезія як засіб популяризації творчості ТГ Шевченка.

Чернявська, Ю. П., & Чернявська, Л. В. ВПЛИВ ПОВНОМАСШТАБНОЇ ВІЙНИ НА ДИСКУРС ХУДОЖНЬОЇ ЛІТЕРАТУРИ В СУЧАСНИХ МАС-МЕДІА. Рекомендовано до видання Президією НТР Національного університету «Запорізька політехніка»(протокол № 2 від 10.11. 2022 р.), 254.

Jaskowska, B. (2023). Książki pisane przez sztuczną inteligencję. Perspektywy Kultury, 42(3), 39-64.

Ociepka, B., & Arendarska, J. (2021). Dyplomacja kulturalna w mediach społecznościowych: Studium przypadku. Zarządzanie Mediami, 2021(Numer 4), 627-644.

Uwagi:

Zajęcia online

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)