Literatura i media (ukraińskie)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3222-LM2K-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Literatura i media (ukraińskie) |
Jednostka: | Instytut Ukrainistyki |
Grupy: |
Courses in foreign languages Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Ukrainistyki Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | ukraiński |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Student zna podstawowe terminy związane ze strukturą utworu literackiego oraz język ukraiński na poziomie B2. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Na zajęciach omawiane są zagadnienia wpływu nowych mediów na literaturę, funkcjonowanie tekstów literackich w środowisku cyfrowym, powstawanie nowych form literackich takich jak hiperproza, literatura interaktywna. Omawiamy zmianę pojęć autora, czytelnika i samego tekstu. |
Pełny opis: |
Przedmiot ma formę konwersatorium. Studenci pogłębiają wiedzę z zakresu problematyki społeczeństwa informacyjnego, kultury konwergencji mediów, rozwoju, funkcjonowania i oddziaływania mediów na literaturę oraz proces literacki. Poznają zagadnienia związane z procesem wytwarzania i odbioru literatury w Internecie, funkcjonowaniem tekstów literackich w środowisku cyfrowym, powstawaniem nowych form literackich takich jak hiperproza, literatura interaktywna. W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW. Nakład pracy studenta 30 godzin w sali – 1 ECTS 30 godzin praca samodzielna studenta – 1 ECTS (10 h - lektury, 20 h-przygotowanie pracy semestralnej) Razem – 60 godzin = 2 ECTS |
Literatura: |
Jerzy Grzenia, Komunikacja językowa w internecie, Warszawa 2006, s. 97-173. Monika Górska-Olesińska, Słowo w sieci. Elektroniczne dyskursy, Opole 2009, s. 13-41. Maciej Maryl, Technologie literatury: wpływ nośnika na formę i funkcje przekazów literackich, Pamiętnik Literacki 101/2, 157-178. Piotr Marecki, Linternet, w: Linternet. Literatura i Internet, red. P. Marecki, s. 5-22. Mirosław Filiciak, Druk kontra piksele. Hipertekst w literaturze, w: Linternet. Literatura i Internet, red. P. Marecki, s. 119-127. Grzegorz Jankowicz, Granice hipertekstu?, w: Linternet. Literatura i Internet, red. P. Marecki, s. 151-159. Maria Cywińska-Milonaś, Blogi (ujęcie psychologiczne), w: Linternet. Literatura i Internet, red. P. Marecki, s. 95-110. oraz inne teksty w zależności od potrzeb grupy |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu: Student zna i rozumie: w pogłębionym stopniu terminologię i metodologię badań literaturoznawczych K2_W02, w pogłębionym stopniu kluczowe zagadnienia związane z kierunkami rozwoju współczesnej literatury ukraińskiej K2_W07. Student potrafi: stosować właściwe metody i narzędzia badawcze w zakresie literaturoznawstwa ukraińskiego K2_U04 formułować i testować hipotezy związane z badaniami w zakresie literaturoznawstwa ukraińskiego K2_U06. Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści K2_K01. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki dopuszczenia do końcowego zaliczenia: - ocena ciągła, czyli aktywne uczestnictwo w zajęciach – 50% - systematyczne przygotowanie na zajęcia zadanego materiału – 50% Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach (zgodnie z Regulaminem Studiów na UW) Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Forma zaliczenia zajęć, na których student był nieobecny jest wyznaczana przez wykładowcę. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Zaliczenie pisemne w formie pracy semestralnej. Wymogi pracy semestralnej: 1. Autor powinien sformułować problem badawczy, czyli postawić tezę, którą będzie się starał zweryfikować (udowodnić lub obalić) w pracy. 2. Przed przystąpieniem do napisania pracy, jej plan oraz spis literatury należy skonsultować z prowadzącym zajęcia. 3. Praca powinna mieć objętość 6-8 stron standardowego tekstu, tj. objętość nie powinna być mniejsza niż 10 800 znaków ze spacjami i większa niż 18 000 znaków ze spacjami (wliczając przypisy). Praca powinna zawierać spis wykorzystanej bibliografii (objętość spisu wykorzystanej bibliografii nie wlicza się jednak w wyżej określoną objętość pracy). 4. Struktura pracy powinna obejmować: wstęp, rozwinięcie, zakończenie, bibliografię. Wstęp powinien zawierać: tezę (sformułowanie problemu badawczego), cele pracy, uzasadnienie wyboru tematu, opis literatury podmiotu i przedmiotu. Rozwinięcie: właściwą analizę tekstów. Zakończenie powinno zawierać wnioski wynikające z badań. 5. Każda strona pracy musi być opatrzona przypisami bibliograficznymi, źródłowymi lub odsyłającymi. 6. Tekst pracy powinien być zredagowany, zgodnie z następującymi zasadami: -czcionka: Times New Roman Normal, rozmiar 12,-zwroty obcojęzyczne pisane kursywą, -interlinia: 1,5 wiersza, -marginesy standardowe (górne, dolne, lewe i prawe: 2,5 cm), tytuł pracy: czcionka Times New Roman Normal, rozmiar 14, pogrubiona. 7. Przypisy powinny zostać umieszczone w tekście jako przypisy dolne, czcionka Times New Roman Normal, rozmiar 10, interlinia: 1 wiersz. Przypis jest traktowany jak zdanie, dlatego powinien zaczynać się wielką literą, a kończyć kropką. W tekście numer przypisu umieszcza się bez spacji po wyrazie, przed przecinkiem. Na końcu zdania numer przypisu umieszcza się przed kropką kończącą zdanie. Zapis przypisów i bibliografii zgodnie z normą SUV. Warunki zaliczenia poprawkowego są takie same, jak w przypadku zaliczenia w pierwszym terminie (informacja powyżej). Przy ocenie pracy stosuje się następujące kryteria: - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty – 5,0 (ocena bardzo dobra) - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z niewielką liczbą błędów lub nieścisłości – 4,5 (ocena dobra plus) - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych (mniej istotnych) aspektów – 4,0 (ocena dobra) - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów oraz z istotnymi nieścisłościami – 3,5 (ocena dostateczna plus) - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem istotnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami – 3,0 (ocena dostateczna plus) - brak osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia – 2,0 (ocena niedostateczna) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Jakubowska-Krawczyk | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Jakubowska-Krawczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć skupimy się przede wszystkim na zagadnieniach związanych z funkcjonowaniem literatury w mediach tradycyjnych i społecznościowych oraz zmianami funkcjonowania literatury wraz z rozwojem nowych technologii w tym sztucznej inteligencji. |
|
Pełny opis: |
Studenci pogłębiają wiedzę z zakresu problematyki społeczeństwa informacyjnego, kultury konwergencji mediów, rozwoju, funkcjonowania i oddziaływania mediów na literaturę oraz proces literacki. Poznają zagadnienia związane z procesem wytwarzania i odbioru literatury w Internecie, funkcjonowaniem tekstów literackich w środowisku cyfrowym, powstawaniem nowych form literackich takich jak hiperproza, literatura interaktywna. Poruszone zostaną również zagadnienia związane z zaangażowaniem ukraińskich pisarzy w tworzenie mediów społecznościowych oraz ich powiązania z procesem literackim, w szczególności po 24 lutego 2022 roku. Poświęcimy także uwagę zagadnieniom promocji literatury ukraińskiej w mediach rodzimych i zagranicznych. |
|
Literatura: |
Савчук, Г. О. (2019). «Інтермедіальність» як категорія літературознавства й медіології. Вісник Харківського національного університету імені ВН Каразіна. Серія «Філологія», (81), 15-18. Капраль, І. І. (2015). Електронні медіа як складова літературного процесу (на прикладі найпопулярніших сучасних українських літературних сайтів). Наукові записки [Української академії друкарства]. Серія: Соціальні комунікації, (1), 30-36. Мітчук, О. А., & Харамурза, Д. (2021). Літературна критика в онлайн-медіа. Scientific Collection" InrerConf", (78), 199-208.. Szczepan-Wojnarska, A. M. (2006). Blogi jako forma literacka. Pamiętnik Literacki. Czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej, (4), 191-201. Маланій, О., & Жванія, Л. (2023). Тревелоги: на межі медіа й літератури. Kita, M. (2001). Między wywiadem a autobiografią-O Najkrótszym przewodniku po sobie samym Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. Байлема, Т. М., & Авраменко, Т. В. (2023, January). МЕРЕЖЕВІ МЕДІА ПРО ЛІТЕРАТУРУ: СУЧАСНІ АСПЕКТИ. In The 5 th International scientific and practical conference “Science and innovation of modern world”(January 25-27, 2023) Cognum Publishing House, London, United Kingdom. 2023. 672 p. (p. 382). Гаврилова, О. В. (2014). Відеопоезія як засіб популяризації творчості ТГ Шевченка. Чернявська, Ю. П., & Чернявська, Л. В. ВПЛИВ ПОВНОМАСШТАБНОЇ ВІЙНИ НА ДИСКУРС ХУДОЖНЬОЇ ЛІТЕРАТУРИ В СУЧАСНИХ МАС-МЕДІА. Рекомендовано до видання Президією НТР Національного університету «Запорізька політехніка»(протокол № 2 від 10.11. 2022 р.), 254. Jaskowska, B. (2023). Książki pisane przez sztuczną inteligencję. Perspektywy Kultury, 42(3), 39-64. Ociepka, B., & Arendarska, J. (2021). Dyplomacja kulturalna w mediach społecznościowych: Studium przypadku. Zarządzanie Mediami, 2021(Numer 4), 627-644. |
|
Uwagi: |
Zajęcia online |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.