American Popular Music Culture
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3223-APMC-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | American Popular Music Culture |
Jednostka: | Instytut Komunikacji Specjalistycznej i Interkulturowej |
Grupy: |
Courses in foreign languages Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Komunikacji Specjalistycznej i Interkulturowej Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Zajęcia do wyboru (OGUN). Wykład stanowi historyczny przegląd form amerykańskiej muzyki popularnej od połowy XIX wieku do czasów obecnych. Muzyka popularna traktowana jest jako rozwinięcie tradycji literatury popularnej i tradycji wernakularnej, komentarz do zmian społecznych i kulturowych, część przemysłu rozrywkowego (związki z kinem) i pole, na którym można dostrzec wpływ wynalazków technologicznych na tworzenie i odbiór kultury popularnej. Zajęcia dzielą się na dwie części: kursową (w dużej mierze historyczną) oraz interpretację współczesnych zjawisk muzycznych i kulturowych. Omawiane gatunki muzyczne obejmują m.in. wodewil, jazz, swing, rock'n'roll, hip-hop, heavy metal, country i americana. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład stanowi historyczny przegląd form amerykańskiej muzyki popularnej od połowy XIX wieku do czasów obecnych. Muzyka popularna traktowana jest jako rozwinięcie tradycji literatury popularnej i tradycji wernakularnej, komentarz do zmian społecznych i kulturowych, część przemysłu rozrywkowego (związki z kinem) i pole, na którym można dostrzec wpływ wynalazków technologicznych na tworzenie i odbiór kultury popularnej. Zajęcia dzielą się na dwie części: kursową (w dużej mierze historyczną) oraz interpretację współczesnych zjawisk muzycznych i kulturowych. Omawiane gatunki muzyczne obejmują m.in. wodewil, jazz, swing, rock'n'roll, hip-hop, heavy metal, country i americana. |
Pełny opis: |
Wykład łączy w sobie elementy historycznej rekonstrukcji rozwoju form kultury popularnej z analizą i interpretacją jej wytworów, części dyskursywnej towarzyszy szereg materiałów audialnych (nagrania utworów muzycznych), audiowizualnych (fragmenty filmów fabularnych i dokumentalnych, teledyski, rejestracja występów na żywo). 1. Tradycja muzyczna: skąd wzięła się amerykańska muzyka popularna? Larry Starr, Christopher Waterman, Chapter 1 Streams of Tradition: The Sources of Popular Music, w: American Popular Music: From Minstrelsy to MP3, 5th ed., Oxford University Press, Oxford 2017. 2. Status muzyki popularnej na przełomie XIX i XX wieku Starr, Waterman, Chapter 2 Popular Music: 19th and Early 20th Centuries. 3. Rdzennie amerykańska muzyka popularna: jazz i swing Starr, Waterman, Chapter 3 Popular Jazz and Swing: America's Original Art Form. Brown, Lee B. Can American Popular Vocal Music Escape the Legacy of Blackface Minstrelsy?, „Journal of Aesthetics and Art Criticism” 2013, vol. 71, iss. 1, 91-100. 4. Jak powstały standardy muzyczne Tin Pan Alley? Starr, Waterman, Chapter 4, Tin Pan Alley: Creating 'Music Standards'. Ulf Lindberg, Popular modernism? The ‘urban’ style of interwar Tin Pan Alley, „Popular Music” 2003, vol. 22, iss. 03, s. 283 – 298. 5. Muzyka południa Starr, Waterman, Chapter 5, Early Music of the American South: 'Race Records' and 'Hillbilly Music'. 6. Swing Music Starr, Waterman, Chapter 6, „In the Mood”: The Swing Era, 1939-1945 7. Muzyka tużpowojenna Starr, Waterman, Chapter 7, „Choo Choo Ch' Boogie”: The Postwar Era, 1946-1954. Michael Stewart Foley, A Politics of Empathy: Johnny Cash, the Vietnam War, and the ‘Walking Contradiction’ Myth Dismantled, „Popular Music and Society” 2014, vol. 37, iss. 3, s. 338–359. 8. Rocknrollowa rewolucja: głos pokolenia Starr, Waterman, Chapter 8, Rock'n'roll: A Generation's Identity. Paul Linden, Race, Hegemony, and the Birth of Rock & Roll, „Journal of the Music & Entertainment Industry Educators Association” 2012, vol. 12, iss. 1, s. 43-67. 9. Technologia muzyczna Starr, Waterman, Chapter 13, The 1980s: Digital Technology, MTV, and the Popular Mainstream. 10. Głos miejskiego getta: hiphop a afroamerykański folklor Starr, Waterman, Chapter 14, „Smells like Teen Spirit”: Hip-Hop, Alternatuve Music, and the Entertainment Business. Mich Nyawalo, From “Badman” to “Gangsta”: Double Consciousness and Authenticity, from African-American Folklore to Hip Hop, „Popular Music and Society” 2013, vol. 36, no. 4, s. 460–475. 11. Rockowe lata 80. i 90.: od hair metalu do protestu politycznego Titus Hjelm, Keith Kahn-Harris, Mark LeVine, Heavy metal as controversy and counterculture, „Popular Music History” 2011, vol. 6, iss. 1/2, s. 5-18. Kathleen Pirrie Adams, No two houses of the holy: Creating cultural heritage in Nirvana: Taking Punk to the Masses, „Popular Music History” 2015, vol. 10 iss. 2, s. 113-137. 12. American Idol i inne telewizyjne konkursy talentów Katherine Meizel, Making the Dream a Reality (Show): The Celebration of Failure in American Idol, „Popular Music and Society” 2009, vol. 32, no. 4, s. 475–488. Junhow Wei, “I’m the Next American Idol”: Cooling Out, Accounts, and Perseverance at Reality Talent Show Auditions, „Symbolic Interaction” 2016, vol. 39, iss. 1, s. 3–25. 13. Kultura remiksu i covery Richard Shusterman, Rap Remix: Pragmatism, Postmodernism, and Other Issues in the House, „Critical Inquiry” 1995, 22 (1), s. 150-158. Michael Rings, Doing It TheirWay: Rock Covers, Genre, and Appreciation, „The Journal of Aesthetics and Art Criticism” 2013, vol. 71, no. 1, Special Issue: Song, Songs, And Singing, s. 55-63. 14. Muzyka w internecie, muzycy w sieci Hiesun Cecilia Suhr, Understanding the Hegemonic Struggle between Mainstream vs. Independent Forces: The Music Industry and Musicians in the Age of Social Media, „International Journal of Technology, Knowledge & Society” 2011, vol. 7, iss. 6, s. 123-136. Jeremy Wade Morris, Artists as Entrepreneurs, Fans as Workers, „Popular Music and Society” 2014 vol. 37, no. 3, s. 273–290. |
Literatura: |
Adams, Kathleen Pirrie. No two houses of the holy: Creating cultural heritage in Nirvana: Taking Punk to the Masses, „Popular Music History” 2015, vol. 10 iss. 2, s. 113-137. Brown, Lee B. Can American Popular Vocal Music Escape the Legacy of Blackface Minstrelsy?, „Journal of Aesthetics and Art Criticism” 2013, vol. 71, iss. 1, 91-100. Foley, Michael Stewart. A Politics of Empathy: Johnny Cash, the Vietnam War, and the ‘Walking Contradiction’ Myth Dismantled, „Popular Music and Society” 2014, vol. 37, iss. 3, s. 338–359. Hjelm, Titus, Keith Kahn-Harris, Mark LeVine, Heavy metal as controversy and counterculture, „Popular Music History” 2011, vol. 6, iss. 1/2, s. 5-18. Lindberg, Ulf. Popular modernism? The ‘urban’ style of interwar Tin Pan Alley, „Popular Music” 2003, vol. 22, iss. 03, s. 283 – 298. Linden, Paul. Race, Hegemony, and the Birth of Rock & Roll, „Journal of the Music & Entertainment Industry Educators Association” 2012, vol. 12, iss. 1, s. 43-67. Meizel, Katherine. Making the Dream a Reality (Show): The Celebration of Failure in American Idol, „Popular Music and Society” 2009, vol. 32, no. 4, s. 475–488. Morris, Jeremy Wade. Artists as Entrepreneurs, Fans as Workers, „Popular Music and Society” 2014 vol. 37, no. 3, s. 273–290. Nyawalo, Mich. From “Badman” to “Gangsta”: Double Consciousness and Authenticity, from African-American Folklore to Hip Hop, „Popular Music and Society” 2013, vol. 36, no. 4, s. 460–475. Rings, Michael. Doing It TheirWay: Rock Covers, Genre, and Appreciation, „The Journal of Aesthetics and Art Criticism” 2013, vol. 71, no. 1, Special Issue: Song, Songs, And Singing, s. 55-63. Shusterman, Richard. Rap Remix: Pragmatism, Postmodernism, and Other Issues in the House, „Critical Inquiry” 1995, 22 (1), s. 150-158. Starr, Larry, Christopher Waterman, American Popular Music: From Minstrelsy to MP3, 5th ed., Oxford University Press, Oxford 2017. Suhr, Hiesun Cecilia. Understanding the Hegemonic Struggle between Mainstream vs. Independent Forces: The Music Industry and Musicians in the Age of Social Media, „International Journal of Technology, Knowledge & Society” 2011, vol. 7, iss. 6, s. 123-136. Wei, Junhow. “I’m the Next American Idol”: Cooling Out, Accounts, and Perseverance at Reality Talent Show Auditions, „Symbolic Interaction” 2016, vol. 39, iss. 1, s. 3–25. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: • ma uporządkowaną, pogłębioną, wiedzę szczegółową z zakresu muzyki popularnej jako formy kultury popularnej będącej przedmiotem badania literaturoznawstwa i kulturologii (K_W04, S_W04) • zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów kultury popularnej w literaturoznawstwie i/lub kulturologii (K_W07) • ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury popularnej w Stanach Zjednoczonych i orientację we współczesnym życiu kulturalnym (K_W10) Umiejętności: • potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informację z różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy w zakresie literaturoznawstwa i/lub kulturologii (K_U01) • posiada umiejętności integrowania wiedzy z różnych dyscyplin humanistycznych oraz jej zastosowania w odniesieniu do analizy kultury i tłumaczonych tekstów (K_U04) • potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację wytworów kultury popularnej, stosując oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia literaturoznawstwa i • kulturologii, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym (K_U05) • posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy z nauk humanistycznych i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i w różnych mediach (K_U07) Kompetencje społeczne: • adekwatnie identyfikuje i rozstrzyga dylematy komunikacji międzyjęzykowej w obrębie kultury popularnej spowodowane asymetrią systemów językowych i różnicami kulturowymi, w obrębie literaturoznawstwa i/lub kulturologii oraz dyscyplin zajmujących się realiami kulturowymi krajów obszarów danych języków (K_K04) • jest aktywnym konsumentem kultury popularnej studiowanego obszaru językowego oraz w Polsce, mając świadomość holistycznego i dynamicznego charakteru zjawiska kultury (K_K06) |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie testu pisemnego sprawdzającego wiedzę o fenomenach kulturowych omówionych na wykładzie w szczególności umiejętność interpretacji wybranej piosenki jako całości meliczno-tekstowej w odniesieniu do ram pojęciowych wyznaczonych na zajęciach. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK-MON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Łysak | |
Prowadzący grup: | Tomasz Łysak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład monograficzny - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Łysak | |
Prowadzący grup: | Tomasz Łysak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.