Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

American Popular Music Culture

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3223-APMC-OG
Kod Erasmus / ISCED: 09.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: American Popular Music Culture
Jednostka: Instytut Komunikacji Specjalistycznej i Interkulturowej
Grupy: Courses in foreign languages
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Komunikacji Specjalistycznej i Interkulturowej
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

Zajęcia do wyboru (OGUN). Wykład stanowi historyczny przegląd form amerykańskiej muzyki popularnej od połowy XIX wieku do czasów obecnych. Muzyka popularna traktowana jest jako rozwinięcie tradycji literatury popularnej i tradycji wernakularnej, komentarz do zmian społecznych i kulturowych, część przemysłu rozrywkowego (związki z kinem) i pole, na którym można dostrzec wpływ wynalazków technologicznych na tworzenie i odbiór kultury popularnej. Zajęcia dzielą się na dwie części: kursową (w dużej mierze historyczną) oraz interpretację współczesnych zjawisk muzycznych i kulturowych. Omawiane gatunki muzyczne obejmują m.in. wodewil, jazz, swing, rock'n'roll, hip-hop, heavy metal, country i americana.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Wykład stanowi historyczny przegląd form amerykańskiej muzyki popularnej od połowy XIX wieku do czasów obecnych. Muzyka popularna traktowana jest jako rozwinięcie tradycji literatury popularnej i tradycji wernakularnej, komentarz do zmian społecznych i kulturowych, część przemysłu rozrywkowego (związki z kinem) i pole, na którym można dostrzec wpływ wynalazków technologicznych na tworzenie i odbiór kultury popularnej. Zajęcia dzielą się na dwie części: kursową (w dużej mierze historyczną) oraz interpretację współczesnych zjawisk muzycznych i kulturowych. Omawiane gatunki muzyczne obejmują m.in. wodewil, jazz, swing, rock'n'roll, hip-hop, heavy metal, country i americana.

Pełny opis:

Wykład łączy w sobie elementy historycznej rekonstrukcji rozwoju form kultury popularnej z analizą i interpretacją jej wytworów, części dyskursywnej towarzyszy szereg materiałów audialnych (nagrania utworów muzycznych), audiowizualnych (fragmenty filmów fabularnych i dokumentalnych, teledyski, rejestracja występów na żywo).

1. Tradycja muzyczna: skąd wzięła się amerykańska muzyka popularna?

Larry Starr, Christopher Waterman, Chapter 1 Streams of Tradition: The Sources of Popular Music, w: American Popular Music: From Minstrelsy to MP3, 5th ed., Oxford University Press, Oxford 2017.

2. Status muzyki popularnej na przełomie XIX i XX wieku

Starr, Waterman, Chapter 2 Popular Music: 19th and Early 20th Centuries.

3. Rdzennie amerykańska muzyka popularna: jazz i swing

Starr, Waterman, Chapter 3 Popular Jazz and Swing: America's Original Art Form.

Brown, Lee B. Can American Popular Vocal Music Escape the Legacy of Blackface Minstrelsy?, „Journal of Aesthetics and Art Criticism” 2013, vol. 71, iss. 1, 91-100.

4. Jak powstały standardy muzyczne Tin Pan Alley?

Starr, Waterman, Chapter 4, Tin Pan Alley: Creating 'Music Standards'.

Ulf Lindberg, Popular modernism? The ‘urban’ style of interwar Tin Pan Alley, „Popular Music” 2003, vol. 22, iss. 03, s. 283 – 298.

5. Muzyka południa

Starr, Waterman, Chapter 5, Early Music of the American South: 'Race Records' and 'Hillbilly Music'.

6. Swing Music

Starr, Waterman, Chapter 6, „In the Mood”: The Swing Era, 1939-1945

7. Muzyka tużpowojenna

Starr, Waterman, Chapter 7, „Choo Choo Ch' Boogie”: The Postwar Era, 1946-1954.

Michael Stewart Foley, A Politics of Empathy: Johnny Cash, the Vietnam War, and the ‘Walking Contradiction’ Myth Dismantled, „Popular Music and Society” 2014, vol. 37, iss. 3, s. 338–359.

8. Rocknrollowa rewolucja: głos pokolenia

Starr, Waterman, Chapter 8, Rock'n'roll: A Generation's Identity.

Paul Linden, Race, Hegemony, and the Birth of Rock & Roll, „Journal of the Music & Entertainment Industry Educators Association” 2012, vol. 12, iss. 1, s. 43-67.

9. Technologia muzyczna

Starr, Waterman, Chapter 13, The 1980s: Digital Technology, MTV, and the Popular Mainstream.

10. Głos miejskiego getta: hiphop a afroamerykański folklor

Starr, Waterman, Chapter 14, „Smells like Teen Spirit”: Hip-Hop, Alternatuve Music, and the Entertainment Business.

Mich Nyawalo, From “Badman” to “Gangsta”: Double Consciousness and Authenticity, from African-American Folklore to Hip Hop, „Popular Music and Society” 2013, vol. 36, no. 4, s. 460–475.

11. Rockowe lata 80. i 90.: od hair metalu do protestu politycznego

Titus Hjelm, Keith Kahn-Harris, Mark LeVine, Heavy metal as controversy and counterculture, „Popular Music History” 2011, vol. 6, iss. 1/2, s. 5-18.

Kathleen Pirrie Adams, No two houses of the holy: Creating cultural heritage in Nirvana: Taking Punk to the Masses, „Popular Music History” 2015, vol. 10 iss. 2, s. 113-137.

12. American Idol i inne telewizyjne konkursy talentów

Katherine Meizel, Making the Dream a Reality (Show): The Celebration of Failure in American Idol, „Popular Music and Society” 2009, vol. 32, no. 4, s. 475–488.

Junhow Wei, “I’m the Next American Idol”: Cooling Out, Accounts, and Perseverance at Reality Talent Show Auditions, „Symbolic Interaction” 2016, vol. 39, iss. 1, s. 3–25.

13. Kultura remiksu i covery

Richard Shusterman, Rap Remix: Pragmatism, Postmodernism, and Other Issues in the House, „Critical Inquiry” 1995, 22 (1), s. 150-158.

Michael Rings, Doing It TheirWay: Rock Covers, Genre, and Appreciation, „The Journal of Aesthetics and Art Criticism” 2013, vol. 71, no. 1, Special Issue: Song, Songs, And Singing, s. 55-63.

14. Muzyka w internecie, muzycy w sieci

Hiesun Cecilia Suhr, Understanding the Hegemonic Struggle between Mainstream vs. Independent Forces: The Music Industry and Musicians in the Age of Social Media, „International Journal of Technology, Knowledge & Society” 2011, vol. 7, iss. 6, s. 123-136.

Jeremy Wade Morris, Artists as Entrepreneurs, Fans as Workers, „Popular Music and Society” 2014 vol. 37, no. 3, s. 273–290.

Literatura:

Adams, Kathleen Pirrie. No two houses of the holy: Creating cultural heritage in Nirvana: Taking Punk to the Masses, „Popular Music History” 2015, vol. 10 iss. 2, s. 113-137.

Brown, Lee B. Can American Popular Vocal Music Escape the Legacy of Blackface Minstrelsy?, „Journal of Aesthetics and Art Criticism” 2013, vol. 71, iss. 1, 91-100.

Foley, Michael Stewart. A Politics of Empathy: Johnny Cash, the Vietnam War, and the ‘Walking Contradiction’ Myth Dismantled, „Popular Music and Society” 2014, vol. 37, iss. 3, s. 338–359.

Hjelm, Titus, Keith Kahn-Harris, Mark LeVine, Heavy metal as controversy and counterculture, „Popular Music History” 2011, vol. 6, iss. 1/2, s. 5-18.

Lindberg, Ulf. Popular modernism? The ‘urban’ style of interwar Tin Pan Alley, „Popular Music” 2003, vol. 22, iss. 03, s. 283 – 298.

Linden, Paul. Race, Hegemony, and the Birth of Rock & Roll, „Journal of the Music & Entertainment Industry Educators Association” 2012, vol. 12, iss. 1, s. 43-67.

Meizel, Katherine. Making the Dream a Reality (Show): The Celebration of Failure in American Idol, „Popular Music and Society” 2009, vol. 32, no. 4, s. 475–488.

Morris, Jeremy Wade. Artists as Entrepreneurs, Fans as Workers, „Popular Music and Society” 2014 vol. 37, no. 3, s. 273–290.

Nyawalo, Mich. From “Badman” to “Gangsta”: Double Consciousness and Authenticity, from African-American Folklore to Hip Hop, „Popular Music and Society” 2013, vol. 36, no. 4, s. 460–475.

Rings, Michael. Doing It TheirWay: Rock Covers, Genre, and Appreciation, „The Journal of Aesthetics and Art Criticism” 2013, vol. 71, no. 1, Special Issue: Song, Songs, And Singing, s. 55-63.

Shusterman, Richard. Rap Remix: Pragmatism, Postmodernism, and Other Issues in the House, „Critical Inquiry” 1995, 22 (1), s. 150-158.

Starr, Larry, Christopher Waterman, American Popular Music: From Minstrelsy to MP3, 5th ed., Oxford University Press, Oxford 2017.

Suhr, Hiesun Cecilia. Understanding the Hegemonic Struggle between Mainstream vs. Independent Forces: The Music Industry and Musicians in the Age of Social Media, „International Journal of Technology, Knowledge & Society” 2011, vol. 7, iss. 6, s. 123-136.

Wei, Junhow. “I’m the Next American Idol”: Cooling Out, Accounts, and Perseverance at Reality Talent Show Auditions, „Symbolic Interaction” 2016, vol. 39, iss. 1, s. 3–25.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

• ma uporządkowaną, pogłębioną, wiedzę szczegółową z zakresu muzyki popularnej jako formy kultury popularnej będącej przedmiotem badania literaturoznawstwa i kulturologii (K_W04, S_W04)

• zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów kultury popularnej w literaturoznawstwie i/lub kulturologii (K_W07)

• ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury popularnej w Stanach Zjednoczonych i orientację we współczesnym życiu kulturalnym (K_W10)

Umiejętności:

• potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informację z różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy w zakresie literaturoznawstwa i/lub kulturologii (K_U01)

• posiada umiejętności integrowania wiedzy z różnych dyscyplin humanistycznych oraz jej zastosowania w odniesieniu do analizy kultury i tłumaczonych tekstów (K_U04)

• potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację wytworów kultury popularnej, stosując oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia literaturoznawstwa i • kulturologii, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym (K_U05)

• posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy z nauk humanistycznych i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i w różnych mediach (K_U07)

Kompetencje społeczne:

• adekwatnie identyfikuje i rozstrzyga dylematy komunikacji międzyjęzykowej w obrębie kultury popularnej spowodowane asymetrią systemów językowych i różnicami kulturowymi, w obrębie literaturoznawstwa i/lub kulturologii oraz dyscyplin zajmujących się realiami kulturowymi krajów obszarów danych języków (K_K04)

• jest aktywnym konsumentem kultury popularnej studiowanego obszaru językowego oraz w Polsce, mając świadomość holistycznego i dynamicznego charakteru zjawiska kultury (K_K06)

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie testu pisemnego sprawdzającego wiedzę o fenomenach kulturowych omówionych na wykładzie w szczególności umiejętność interpretacji wybranej piosenki jako całości meliczno-tekstowej w odniesieniu do ram pojęciowych wyznaczonych na zajęciach.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład monograficzny, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Łysak
Prowadzący grup: Tomasz Łysak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład monograficzny - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Łysak
Prowadzący grup: Tomasz Łysak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)