Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do literatury latynoamerykańskiej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3223-WLL0-OG
Kod Erasmus / ISCED: 09.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do literatury latynoamerykańskiej
Jednostka: Instytut Komunikacji Specjalistycznej i Interkulturowej
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Komunikacji Specjalistycznej i Interkulturowej
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

Warunki wstępne: zainteresowanie współczesną literaturą światową. Zainteresowanie kulturą latynoamerykańską.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Studenci poznają współczesną literaturę Ameryki Łacińskiej – najważniejsze nurty i dzieła – a także szerszy kontekst latynoamerykański, konieczny do zrozumienia procesów historyczno-literackich: historia, zagadnienia społeczne, polityczne, kultura Ameryki Łacińskiej.

Pełny opis:

Program zajęć:

1. Zarys literatury kolonialnej.

Kroniki Indii. Proza i poezja epicka okresu odkryć i konkwisty (Juan de Castellanos, Alonso de Ercilla, Díaz del Castillo). Teatr ewangelizacyjny. Twórczość Juany Ines de la Cruz. Epika okresu kolonialnego (od Rodrigueza Freyle do Fernandeza Lizardi).

2. Literatura Ameryki Łacińskiej XIX wieku.

Charakterystyka romantyzmu. Twórczość D.F.Sarmiento, E.Echeverria i J.Mármol. Literatura gauczowska. Martin Fierro. Modernizm.

3. Panorama literatury hispanoamerykańskiej XX wieku: nurty, tendencje, wątki i motywy, pokolenia literackie, gatunki. Sztuka latynoamerykańska. Literatura Ameryki Łacińskiej a literatury narodowe. Przegląd wybranych literatur narodowych.

4. Lata dwudzieste XX wieku: regionalizm.

5. Argentyńska powieść metafizyczna (R.Arlt, E.Sábato).

6. J.L.Borges.

7. J.Cortázar.

8. Teorie i koncepcje realizmu magicznego.

9. A.Carpentier.

10. G.García Márquez.

11. M.Vargas Llosa

12. Literatura meksykańska: O.Paz, J.Rulfo, C.Fuentes, Fernando del Paso. Powieść rewolucji meksykańskiej

13. Dyskurs historyczny w prozie hispanoamerykańskiej (nowa powieść historyczna).

14. Nurty w XX-wiecznej poezji latynoamerykańskiej.

15. Na progu XXI wieku: najnowsze tendencje w prozie hispanoamerykańskiej.

Literatura:

Lektury

• J.L.Borges, Opowiadania (Fikcje, Alef, Raport Brodiego, Księga piasku), Twórca, Dalsze dociekania: edycje Wyd.Prószyński

• J.Cortázar, Opowiadania, Gra w klasy: edycje Wyd. Muza

• A.Carpentier, Eksplozja w katedrze, Wojna czasu, Koncert barokowy

• G.García Márquez, Sto lat samotności, Jesień patriarchy, Nie ma kto pisać do pułkownika

• M.Vargas Llosa, Rozmowa w Katedrze, Wojna końca świata

• C.Fuentes, Śmierć Artemia Cruz, Aura

• J.Rulfo, Pedro Páramo

Bibliografia

• Adam Elbanowski, Świadectwa, metafory, fabulacje: współczesna literatura Ameryki Łacińskiej, Wyd. CESLA UW, Warszawa 2013.

Bibliografía uzupełniająca

• Enrique Anderson Imbert, Historia literatury hispanoamerykańskiej, T. I, “Okres kolonialny. Sto lat niepodległości”, PWN, Warszawa 1988; t. II “Epoka współczesna”, PWN, Warszawa 1986.

• Dzieje kultury latynoamerykańskiej, red. Marcin F. Gawrycki, PWN, Warszawa 2009.

• Nina Pluta, Ewa Łukaszyk, Historia literatur iberoamerykańskich, Ossolineum 2010.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Po zakończeniu zajęć student: Zna historię literatury latynoamerykańskiej, ze szczególnym uwzględnieniem literatury XX wieku. Zna zasady periodyzacji tej literatury, cechy charakterystyczne dla poszczególnych epok. Zna najważniejsze tendencje estetyczne kolejnych epok i wie, jakie dzieła je realizują. Zna najważniejsze dzieła literatury latynoamerykańskiej oraz uwarunkowania społeczno-polityczno-kulturowe specyfiki literatur narodowych, która wynika z jednej strony z procesu historyczno-literackiego, a z drugiej, swoistego kontekstu politycznego, co ilustruje wpływ na literaturę takich wydarzeń, jak rewolucja meksykańska, czy kubańska. Zna realia społeczne, polityczne i kulturowe i językowe krajów Ameryki Łacińskiej, ujawniane np. w dziełach autobiograficznych oraz ich oceny formułowane w owych dziełach . Zna teorie powieści i innych gatunków prozatorskich sformułowane przez pisarzy i krytyków z kręgu literatury

Umiejętności:

Po ukończeniu zajęć student: Czyta, rozumie i interpretuje dzieła literackie zarówno w ich warstwie formalno-językowej jak i formalno-gatunkowej, niuanse językowe, formalne i znaczeniowe, odnajduje ironię, wieloznaczności i gry językowe. Interpretuje tekst i dyskurs z wielu perspektyw, dokonuje jego pogłębionej analizy. Stosuje zdobytą wiedzę teoretyczno-literacką do analizy konkretnych dzieł. Rozpoznaje w czytanych tekstach literackich znane z prac teoretycznych techniki literackie. Prezentuje własne stanowisko i wyniki własnych analiz w mowie i w piśmie.

Kompetencje społeczne

Po zakończeniu kursu: Potrafi odnaleźć się kulturowo w środowiskach latynoamerykańskich . Potrafi formułować i prezentować własne poglądy. Potrafi dyskutować ze stanowiskami innych osób w sposób właściwy dla dyskusji akademickiej. Szanuje cudze zdanie i cudzą własność intelektualną

Metody i kryteria oceniania:

Wykład monograficzny

Zaliczenie na ocenę.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Elbanowski
Prowadzący grup: Adam Elbanowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Skrócony opis:

Studenci poznają współczesną literaturę Ameryki Łacińskiej – najważniejsze nurty i dzieła – a także szerszy kontekst latynoamerykański, konieczny do zrozumienia procesów historyczno-literackich: historia, zagadnienia społeczne, polityczne, kultura Ameryki Łacińskiej.

Pełny opis:

Program zajęć:

1. Zarys literatury kolonialnej.

Kroniki Indii. Proza i poezja epicka okresu odkryć i konkwisty (Juan de Castellanos, Alonso de Ercilla, Díaz del Castillo). Teatr ewangelizacyjny. Twórczość Juany Ines de la Cruz. Epika okresu kolonialnego (od Rodrigueza Freyle do Fernandeza Lizardi).

2. Literatura Ameryki Łacińskiej XIX wieku.

Charakterystyka romantyzmu. Twórczość D.F.Sarmiento, E.Echeverria i J.Mármol. Literatura gauczowska. Martin Fierro. Modernizm.

3. Panorama literatury hispanoamerykańskiej XX wieku: nurty, tendencje, wątki i motywy, pokolenia literackie, gatunki. Sztuka latynoamerykańska. Literatura Ameryki Łacińskiej a literatury narodowe. Przegląd wybranych literatur narodowych.

4. Lata dwudzieste XX wieku: regionalizm.

5. Argentyńska powieść metafizyczna (R.Arlt, E.Sábato).

6. J.L.Borges.

7. J.Cortázar.

8. Teorie i koncepcje realizmu magicznego.

9. A.Carpentier.

10. G.García Márquez.

11. M.Vargas Llosa

12. Literatura meksykańska: O.Paz, J.Rulfo, C.Fuentes, Fernando del Paso. Powieść rewolucji meksykańskiej

13. Dyskurs historyczny w prozie hispanoamerykańskiej (nowa powieść historyczna).

14. Nurty w XX-wiecznej poezji latynoamerykańskiej.

15. Na progu XXI wieku: najnowsze tendencje w prozie hispanoamerykańskiej.

Literatura:

Lektury

• J.L.Borges, Opowiadania (Fikcje, Alef, Raport Brodiego, Księga piasku), Twórca, Dalsze dociekania: edycje Wyd.Prószyński

• J.Cortázar, Opowiadania, Gra w klasy: edycje Wyd. Muza

• A.Carpentier, Eksplozja w katedrze, Wojna czasu, Koncert barokowy

• G.García Márquez, Sto lat samotności, Jesień patriarchy, Nie ma kto pisać do pułkownika

• M.Vargas Llosa, Rozmowa w Katedrze, Wojna końca świata

• C.Fuentes, Śmierć Artemia Cruz, Aura

• J.Rulfo, Pedro Páramo

Bibliografia

• Adam Elbanowski, Świadectwa, metafory, fabulacje: współczesna literatura Ameryki Łacińskiej, Wyd. CESLA UW, Warszawa 2013.

Bibliografía uzupełniająca

• Enrique Anderson Imbert, Historia literatury hispanoamerykańskiej, T. I, “Okres kolonialny. Sto lat niepodległości”, PWN, Warszawa 1988; t. II “Epoka współczesna”, PWN, Warszawa 1986.

• Dzieje kultury latynoamerykańskiej, red. Marcin F. Gawrycki, PWN, Warszawa 2009.

• Nina Pluta, Ewa Łukaszyk, Historia literatur iberoamerykańskich, Ossolineum 2010.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Elbanowski
Prowadzący grup: Adam Elbanowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Skrócony opis:

Studenci poznają współczesną literaturę Ameryki Łacińskiej – najważniejsze nurty i dzieła – a także szerszy kontekst latynoamerykański, konieczny do zrozumienia procesów historyczno-literackich: historia, zagadnienia społeczne, polityczne, kultura Ameryki Łacińskiej.

Pełny opis:

Program zajęć:

1. Zarys literatury kolonialnej.

Kroniki Indii. Proza i poezja epicka okresu odkryć i konkwisty (Juan de Castellanos, Alonso de Ercilla, Díaz del Castillo). Teatr ewangelizacyjny. Twórczość Juany Ines de la Cruz. Epika okresu kolonialnego (od Rodrigueza Freyle do Fernandeza Lizardi).

2. Literatura Ameryki Łacińskiej XIX wieku.

Charakterystyka romantyzmu. Twórczość D.F.Sarmiento, E.Echeverria i J.Mármol. Literatura gauczowska. Martin Fierro. Modernizm.

3. Panorama literatury hispanoamerykańskiej XX wieku: nurty, tendencje, wątki i motywy, pokolenia literackie, gatunki. Sztuka latynoamerykańska. Literatura Ameryki Łacińskiej a literatury narodowe. Przegląd wybranych literatur narodowych.

4. Lata dwudzieste XX wieku: regionalizm.

5. Argentyńska powieść metafizyczna (R.Arlt, E.Sábato).

6. J.L.Borges.

7. J.Cortázar.

8. Teorie i koncepcje realizmu magicznego.

9. A.Carpentier.

10. G.García Márquez.

11. M.Vargas Llosa

12. Literatura meksykańska: O.Paz, J.Rulfo, C.Fuentes, Fernando del Paso. Powieść rewolucji meksykańskiej

13. Dyskurs historyczny w prozie hispanoamerykańskiej (nowa powieść historyczna).

14. Nurty w XX-wiecznej poezji latynoamerykańskiej.

15. Na progu XXI wieku: najnowsze tendencje w prozie hispanoamerykańskiej.

Literatura:

Lektury

• J.L.Borges, Opowiadania (Fikcje, Alef, Raport Brodiego, Księga piasku), Twórca, Dalsze dociekania: edycje Wyd.Prószyński

• J.Cortázar, Opowiadania, Gra w klasy: edycje Wyd. Muza

• A.Carpentier, Eksplozja w katedrze, Wojna czasu, Koncert barokowy

• G.García Márquez, Sto lat samotności, Jesień patriarchy, Nie ma kto pisać do pułkownika

• M.Vargas Llosa, Rozmowa w Katedrze, Wojna końca świata

• C.Fuentes, Śmierć Artemia Cruz, Aura

• J.Rulfo, Pedro Páramo

Bibliografia

• Adam Elbanowski, Świadectwa, metafory, fabulacje: współczesna literatura Ameryki Łacińskiej, Wyd. CESLA UW, Warszawa 2013.

Adam Elbanowski, „Literatura latynoamerykańska u progu XXI wieku” w: Andrzej Dembicz i Adam Elbanowski (redakcja, wprowadzenie, kierownictwo projektu badawczego) Ameryka Łacińska XXI wieku. Nowe oblicza, nowe struktury, nowe tożsamości, Centrum Studiów Latynoamerykańskich UW, Warszawa 2013 (s. 505-582).

Bibliografía uzupełniająca

• Enrique Anderson Imbert, Historia literatury hispanoamerykańskiej, T. I, “Okres kolonialny. Sto lat niepodległości”, PWN, Warszawa 1988; t. II “Epoka współczesna”, PWN, Warszawa 1986.

• Dzieje kultury latynoamerykańskiej, red. Marcin F. Gawrycki, PWN, Warszawa 2009.

• Nina Pluta, Ewa Łukaszyk, Historia literatur iberoamerykańskich, Ossolineum 2010.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)