(After) Blackout? Kryzys energetyczny i wykorzystanie energii atomowej – przykłady w literaturze, filmie i filozofii XX i XXI wieku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3302-ABKE-OG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | (After) Blackout? Kryzys energetyczny i wykorzystanie energii atomowej – przykłady w literaturze, filmie i filozofii XX i XXI wieku |
Jednostka: | Instytut Germanistyki |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Czy spektakularne katastrofy znane z filmów hollywoodzkich mogą stać się rzeczywistością? Celem kursu jest zapoznanie słuchaczek i słuchaczy ze współczesnymi tekstami kultury, które, z jednej strony, podkreślają niebezpieczeństwa związane z aktualnym kryzysem energetycznym, z drugiej zaś strony ukazują w sposób krytyczny wykorzystanie energii atomowej przez człowieka. W ramach zajęć omówimy wybrane filmy i utwory literackie na tle wydarzeń historycznych oraz sytuacji społecznej i politycznej w XX i XXI wieku. |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Kryzys energetyczny i refleksja nad wykorzystaniem energii atomowej – przykłady w literaturze, filmie i filozofii |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć będą omawiane m. in. następujące zagadnienia: - wybrane pojęcia (blackout, dystopia, kryzys, katastrofa itp.); - wyścig zbrojeń w okresie zimnej wojny i jego obraz w wybranych tekstach kultury; - wizje zagłady świata w wyniku katastrofy atomowej w literaturze i filmie; - stosunek niemieckojęzycznych filozofów do wykorzystania energii atomowej; - „blackout” w dystopiach literackich i filmowych. |
Literatura: |
Fragmenty wybranych filmów Wybrane artykuły prasowe Literatura (wybór) -Alexijewitsch, Swetlana: Tschernobyl. Eine Chronik der Zukunft. Berlin 2006. -Anders, Günther: Die Antiquiertheit des Menschen. Tom I. Über die Seele im Zeitalter der zweiten industriellen Revolution. München 1983 [1956]. -Anders, Günther: Die Antiquiertheit des Menschen. Tom II. Über die Zerstörung des Lebens im Zeitalter der dritten industriellen Revolution. München 1980. -Baudrillard, Jean: Das Orbitale und das Nukleare. W: Jean Baudrillard: Agonie des Realen. Berlin 1978, s. 51–69. -Beck, Ulrich: Von der Antiquiertheit des linearen Fortschrittspessimismus. W: Ulrich Beck: Weltrisikogesellschaft. 4. Auflage. Frankfurt am Main 2015 [2008], s. 201–210. -Dan, Hansong/Wojno-Owczarska, Ewa (red.): Global Crises and Twenty-First-Century World Literature. Comparative Literature Studies [Special Issue], (55.2), 2018. -Delisle, Manon: Weltuntergang ohne Ende. Ikonographie und Inszenierung der Katastrophe bei Christa Wolf, Peter Weiss und Hans Magnus Enzensberger. Würzburg 2001. -Dürrenmatt, Friedrich: Die Physiker. Zürich 1962. -Elsberg, Marc: Blackout. München 2012. -Fischer, Kai Lars: Tschernobyl und die »Katastrophe nach der Katastrophe«. W: Nitzke, Solvejg/Schmitt, Mark (red.): Katastrophen. Konfrontationen mit dem Realen. Essen 2012, s. 111–128. -Haushofer, Marlen: Die Wand. Gütersloh 1963. -Horx, Matthias: Es geht voran. Ein Ernstfall-Roman. Berlin 1982. -Jackiewicz, Aleksander: Moja filmoteka. Film w kulturze. Warszawa 1989. -Jackiewicz, Aleksander: Moja filmoteka. Literatura i teatr w filmie. Warszawa 1989. -Kipphardt, Heinar: In der Sache J. Robert Oppenheimer. Frankfurt am Main 1964. -Kluge, Alexander: Die Wächter des Sarkophags. 10 Jahre Tschernobyl. Hamburg 1996. -Koselleck, Reinhart: Krise. W: Otto Brunner/Werner Conze/Reinhart Koselleck (red.): Geschichtliche Grundbegriffe: Historisches Lexikon zur politisch-sozialen Sprache in Deutschland. 8 Bände. Stuttgart 1982, tom III (H-Me), red. Reinhart Koselleck, s. 617‒650. -Nünning, Ansgar (red.): Metzler Lexikon Literatur- und Kulturtheorie. Stuttgart 2013. -Pausewang, Gudrun: Die letzten Kinder von Schewenborn oder sieht so unsere Zukunft aus? Ravensburg 2003 -Pausewang, Gudrun: Die Wolke. Ravensburg 1987. -Schmidt, Arno: Schwarze Spiegel. W: Schmidt, Arno: Brand’s Haide. Zwei Erzählungen. Hamburg 1951, s. 153–259. -Sonntag, Karlheinz: Von Lissabon bis Fukushima – Folgen von Katastrophen. Heidelberg 2013. -Walter, François: Katastrophen. Eine Kulturgeschichte vom 16. bis ins 21. Jahrhundert. Stuttgart 2010. -Wojno-Owczarska, Ewa (red.): Literarische Katastrophendiskurse im 20. und 21. Jahrhundert. Berlin [et al.] 2019. -Wojno-Owczarska, Ewa: Zur Darstellung der Tschernobyl-Katastrophe in Christa Wolfs »Störfall. Nachrichten eines Tages« und Swetlana Alexijewitschs »Tschernobyl. Eine Chronik der Zukunft«. W: Anna Damięcka-Wójcik/Anna Górajek/Michał Jamiołkowski/Anna Warakomska (red.): Dialog kultur. Studia nad literaturą, kulturą i historią/Dialog der Kulturen. Studien zur Literatur, Kultur und Geschichte. Warszawa 2016, s. 563–585. -Wolf, Christa: Störfall, Nachrichten eines Tages. W: Wolf, Christa: Störfall. Nachrichten eines Tages/Uecker, Günther: Aschebilder. Frankfurt am Main 2009, s. 9‒109. -Wojno-Owczarska, Ewa: Zur Globalisierungskritik in Marc Elsbergs Roman »Blackout«. W: Ewa Wojno-Owczarska/Monika Wolting (red.): Grenzerfahrungen und Globalisierung im Wandel der Zeit. Göttingen 2021, s. 125-157. -Zwerenz, Gerhard: Der Bunker. München 1983. |
Efekty uczenia się: |
Studenci - znają przykłady tekstów kultury wpisujących się w nurt katastrofizmu; - znają metody badawcze stosowane w komparatystyce; - znają wybrane prace z dziedziny filozofii oraz historii literatury i kultury; - umieją analizować i porównywać utwory literackie i filmowe pod kątem ich formy i treści; - umieją przedstawić swoje stanowisko na forum grupy i brać udział w dyskusji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia semestru 1) regularny udział w zajęciach (google meet) 2) wykonywanie krótkich zadań testowych w programie google classroom (co 2 tygodnie) 3) napisanie i złożenie do końca semestru recenzji (na ocenę) |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Wojno-Owczarska | |
Prowadzący grup: | Ewa Wojno-Owczarska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
|
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Kryzys energetyczny i refleksja nad wykorzystaniem energii atomowej – przykłady w literaturze, filmie i filozofii |
|
Pełny opis: |
Czy spektakularne katastrofy znane z filmów hollywoodzkich mogą stać się rzeczywistością? Celem kursu jest zapoznanie słuchaczek i słuchaczy ze współczesnymi tekstami kultury, które, z jednej strony, podkreślają niebezpieczeństwa związane z aktualnym kryzysem energetycznym, z drugiej zaś strony ukazują w sposób krytyczny wykorzystanie energii atomowej przez człowieka. W ramach zajęć omówimy wybrane filmy i utwory literackie na tle wydarzeń historycznych oraz sytuacji społecznej i politycznej w XX i XXI wieku. W ramach zajęć będą omawiane m. in. następujące zagadnienia: - wybrane pojęcia (blackout, dystopia, kryzys, katastrofa itp.); - wyścig zbrojeń w okresie zimnej wojny i jego obraz w wybranych tekstach kultury; - wizje zagłady świata w wyniku katastrofy atomowej w literaturze i filmie; - stosunek niemieckojęzycznych filozofów do wykorzystania energii atomowej; - „blackout” w dystopiach literackich i filmowych. |
|
Literatura: |
Fragmenty wybranych filmów Wybrane artykuły prasowe Literatura (wybór) -Alexijewitsch, Swetlana: Tschernobyl. Eine Chronik der Zukunft. Berlin 2006. -Anders, Günther: Die Antiquiertheit des Menschen. Tom I. Über die Seele im Zeitalter der zweiten industriellen Revolution. München 1983 [1956]. -Anders, Günther: Die Antiquiertheit des Menschen. Tom II. Über die Zerstörung des Lebens im Zeitalter der dritten industriellen Revolution. München 1980. -Baudrillard, Jean: Das Orbitale und das Nukleare. W: Jean Baudrillard: Agonie des Realen. Berlin 1978, s. 51–69. -Beck, Ulrich: Von der Antiquiertheit des linearen Fortschrittspessimismus. W: Ulrich Beck: Weltrisikogesellschaft. 4. Auflage. Frankfurt am Main 2015 [2008], s. 201–210. -Dan, Hansong/Wojno-Owczarska, Ewa (red.): Global Crises and Twenty-First-Century World Literature. Comparative Literature Studies [Special Issue], (55.2), 2018. -Delisle, Manon: Weltuntergang ohne Ende. Ikonographie und Inszenierung der Katastrophe bei Christa Wolf, Peter Weiss und Hans Magnus Enzensberger. Würzburg 2001. -Dürrenmatt, Friedrich: Die Physiker. Zürich 1962. -Elsberg, Marc: Blackout. München 2012. -Fischer, Kai Lars: Tschernobyl und die »Katastrophe nach der Katastrophe«. W: Nitzke, Solvejg/Schmitt, Mark (red.): Katastrophen. Konfrontationen mit dem Realen. Essen 2012, s. 111–128. -Haushofer, Marlen: Die Wand. Gütersloh 1963. -Horx, Matthias: Es geht voran. Ein Ernstfall-Roman. Berlin 1982. -Jackiewicz, Aleksander: Moja filmoteka. Film w kulturze. Warszawa 1989. -Jackiewicz, Aleksander: Moja filmoteka. Literatura i teatr w filmie. Warszawa 1989. -Kipphardt, Heinar: In der Sache J. Robert Oppenheimer. Frankfurt am Main 1964. -Kluge, Alexander: Die Wächter des Sarkophags. 10 Jahre Tschernobyl. Hamburg 1996. -Koselleck, Reinhart: Krise. W: Otto Brunner/Werner Conze/Reinhart Koselleck (red.): Geschichtliche Grundbegriffe: Historisches Lexikon zur politisch-sozialen Sprache in Deutschland. 8 Bände. Stuttgart 1982, tom III (H-Me), red. Reinhart Koselleck, s. 617‒650. -Nünning, Ansgar (red.): Metzler Lexikon Literatur- und Kulturtheorie. Stuttgart 2013. -Pausewang, Gudrun: Die letzten Kinder von Schewenborn oder sieht so unsere Zukunft aus? Ravensburg 2003 -Pausewang, Gudrun: Die Wolke. Ravensburg 1987. -Schmidt, Arno: Schwarze Spiegel. W: Schmidt, Arno: Brand’s Haide. Zwei Erzählungen. Hamburg 1951, s. 153–259. -Sonntag, Karlheinz: Von Lissabon bis Fukushima – Folgen von Katastrophen. Heidelberg 2013. -Walter, François: Katastrophen. Eine Kulturgeschichte vom 16. bis ins 21. Jahrhundert. Stuttgart 2010. -Wojno-Owczarska, Ewa (red.): Literarische Katastrophendiskurse im 20. und 21. Jahrhundert. Berlin [et al.] 2019. -Wojno-Owczarska, Ewa: Zur Darstellung der Tschernobyl-Katastrophe in Christa Wolfs »Störfall. Nachrichten eines Tages« und Swetlana Alexijewitschs »Tschernobyl. Eine Chronik der Zukunft«. W: Anna Damięcka-Wójcik/Anna Górajek/Michał Jamiołkowski/Anna Warakomska (red.): Dialog kultur. Studia nad literaturą, kulturą i historią/Dialog der Kulturen. Studien zur Literatur, Kultur und Geschichte. Warszawa 2016, s. 563–585. -Wolf, Christa: Störfall, Nachrichten eines Tages. W: Wolf, Christa: Störfall. Nachrichten eines Tages/Uecker, Günther: Aschebilder. Frankfurt am Main 2009, s. 9‒109. -Wojno-Owczarska, Ewa: Zur Globalisierungskritik in Marc Elsbergs Roman »Blackout«. W: Ewa Wojno-Owczarska/Monika Wolting (red.): Grenzerfahrungen und Globalisierung im Wandel der Zeit. Göttingen 2021, s. 125-157. -Zwerenz, Gerhard: Der Bunker. München 1983. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.