Statystyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-RL1STA11 |
Kod Erasmus / ISCED: |
11.2
|
Nazwa przedmiotu: | Statystyka |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmują zagadnienia statystyki opisowej i indukcyjnej. Przykłady zastosowań opisu statystycznego, wnioskowania i weryfikacji hipotez oparte są na danych pochodzących z badań społecznych. Część I. Statystyka opisowa 1. Źródła danych statystycznych 2. Klasyfikacja danych i zmiennych 3. Graficzna i tabelaryczna prezentacja danych 4. Rozkład statystyczny i jego charakterystyki 5. Analiza współzależności zmiennych Część II. Wnioskowanie statystyczne 1. Aksjomatyczna i statystyczna definicja prawdopodobieństwa 2. Schematy prawdopodobieństwa: schemat zupełny, Bayesa, Bernoulliego 3. Zmienna losowa; własności rozkładu prawdopodobieństwa 4. Rozkład normalny, własności i zastosowanie 5. Teoria estymacji; przedziały ufności 6. Weryfikacja hipotez statystycznych. |
Pełny opis: |
Zajęcia obejmują zagadnienia statystyki opisowej i indukcyjnej. Przykłady zastosowań opisu statystycznego, wnioskowania i weryfikacji hipotez oparte są na danych pochodzących z badań społecznych. Część I. Statystyka opisowa 1. Źródła danych statystycznych 2. Klasyfikacja danych i zmiennych 3. Graficzna i tabelaryczna prezentacja danych 4. Rozkład statystyczny i jego charakterystyki 5. Analiza współzależności zmiennych Część II. Wnioskowanie statystyczne 1. Aksjomatyczna i statystyczna definicja prawdopodobieństwa 2. Schematy prawdopodobieństwa: schemat zupełny, Bayesa, Bernoulliego 3. Zmienna losowa; własności rozkładu prawdopodobieństwa 4. Rozkład normalny, własności i zastosowanie 5. Teoria estymacji; przedziały ufności 6. Weryfikacja hipotez statystycznych. |
Literatura: |
Ferguson, G., Takane, Y., Analiza Statystyczna w psychologii i pedagogice, PWN 1997Ostasiewicz, S. Rusnak Z., Siedlecka U., Statystyka. Elementy teorii i zadania, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław 1998.Sobczyk, M., Statystyka, PWN 1995 (i późniejsze). |
Efekty uczenia się: |
Uczestnicy zajęć w zakresie wiedzy - znają metody statystyki opisowej, w zakresie kompetencji społecznych - rozumieją wartość ale potrafią też krytycznie odnosić się do miar i wskaźników statystycznych opisujących funkcjonowanie służb społecznych |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena z ćwiczeń frekwencja na wykładach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.