"Inny" w ujęciu socjologicznym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3402-00IWUS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | "Inny" w ujęciu socjologicznym |
Jednostka: | Instytut Stosowanych Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Inność w ujęciu socjologicznym czyli jak inność/obcość jest definiowana w naukach społecznych i jakie pojęcia oraz teorie jej dotyczą. Jakie są wymiary inności i jakie społeczne problemy się z nią wiążą? Poruszane kwestie przydatne będą do zrozumienia współczesnych procesów społecznych oraz prowadzenia badań inności |
Pełny opis: |
Jaka jest historia pojęcia inności/obcości? Które definicje i teorie nauk społecznych łączą się z tymi dwoma pojęciami? Jakie problemy społeczne, mechanizmy i procesy są efektem zróżnicowania społecznego? Jak badać innych/obcych? Poruszane kwestie przydatne będą do zrozumienia współczesnych procesów społecznych w aspekcie lokalnym i globalnym oraz prowadzenia własnych badań z zakresu inności/obcości Zajęcia poświęcone będą następującym zagadnieniom: I. Inny/obcy czyli kto? Społeczne kategorie odmienności II. Inność/obcość w wybranych teoriach, w tym m.in.: 1) strukturalizm 2) interakcjonizm 3) postkolonializm 4) socjologia humanistyczna 5) mikrosocjologia III. Od inności do mniejszości – mniejszości we współczesnej Polsce IV. Pomiary stosunku do Innego – badania nad dystansem społecznym V. Problemy metodologiczne związane z badaniem innych/obcych, w tym m.in.: 1) dobór grupy docelowej, 2) dobór narzędzi badawczych, 3) relatywizm, 4) dostępność źródeł, 5) problemy etyczne. VI. Jak nauki społeczne mogą pomóc zrozumieć lokalne i globalne problemy społeczne związane z innością/obcością VII. Przygotowanie własnego projektu badawczego |
Literatura: |
Lista lektur: - Appadurai A., Lęk przed mniejszościami - Bauman Z., Obcy u naszych drzwi, - Bojar H., Mniejszości społeczne w państwie i społeczeństwie III Rzeczypospolitej Polskiej - Grzymała-Kazłowska A., Konstruowanie „innego”. Wizerunku imigrantów w Polsce - Jasińska-Kania A., Łodziński S., Obszary i formy wykluczenia etnicznego w Polsce - Łotocki Ł, Obcość etniczna w perspektywie socjologiczno-politologicznej - Melchior M., Społeczna tożsamość jednostki, - Nowicka E., Nawrocki J. (red.), Inny - obcy - wróg : swoi i obcy w świadomości młodzieży szkolnej i studenckiej - Simmel G., Socjologia; (w tym m.in. część V - Obcy ) |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność, aktywność podczas zajęć (udział w dyskusji, umiejętność pracy w grupie, zapewnienie informacji zwrotnej), prezentacja (wstępna relacja z badań własnych lub pozycja z listy lektur). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Mustafa Switat | |
Prowadzący grup: | Mustafa Switat | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 11 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Mustafa Switat | |
Prowadzący grup: | Mustafa Switat | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.