Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

"Antropologia 2.0" - rozszerzone zajęcia z antropologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3500-FAKL-ANT20
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: "Antropologia 2.0" - rozszerzone zajęcia z antropologii
Jednostka: Wydział Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Moduł: Zróżnicowanie

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Proponowane seminarium stanowi uzupełnienie obowiązkowego kursu

„Antropologia społecznej”. W ramach zajęć omawiać będziemy klasyczne

teksty antropologiczne, które nie zmieściły się w podstawowym kursie

antropologii. Proponowany zestaw tekstów należy do „kanonu” wiedzy

antropologa i socjologa.

Pełny opis:

Proponowane seminarium stanowi uzupełnienie obowiązkowego kursu

„Antropologia społecznej”. W ramach zajęć omawiać będziemy klasyczne

teksty antropologiczne, które nie zmieściły się w podstawowym kursie

antropologii. Proponowany zestaw tekstów należy do „kanonu” wiedzy

antropologa i socjologa, do którego odwołują się współcześnie naukowcy

obu dyscyplin. Proponowane teksty są istotne dla rozumienia rozwoju

nauk społecznych, dotyczą problemów nadal aktualnych i

dyskutowanych.

Literatura:

Proponowany zestaw tekstów (wybór):

Boas F., Cele badan antropologicznych, w: Świat człowieka…

(Antologia), Warszawa: PWN

Czarnowski S., Wędrówka narzędzia, w: Kultura

Linton R., Dyfuzja, w: Elementy Teorii socjologicznej, Szacki J.

(red.), Warszawa: PWN

Durkheim E., Elementarne formy zycia społecznego (wybrany

fragment); Warszawa: PWN

Hall E.T., Ukryty wymiar (wybrany fragment), Warszawa: PIW

Kardiner A., Osobowość podstawowa, w: Świat człowieka…

(Antologia), Warszawa: PWN

Malinowski B., Ogrody koralowe I ich magia (wybrany fragment),

Warszawa: PWN

M. Mauss, “Szkic o darze”, w: Socjologia I antropologia. Warszawa

PWN

M. Mauss, “Szkic o sezonowych przemianach społeczności

Eskimosów”, w: Warszawa PWN

Morgan L., Społeczeństwo pierwotne, w: Świat człowieka…

(Antologia), Warszawa: PWN

Levy-Bruhl L., Działania umysłowości prelogicznej, w: Świat

człowieka… (Antologia), Warszawa: PWN

Levi-Strauss C., Borroro, w: Smutek tropików, Warszawa: PWN.

Tarkowska E. (red.), Czas w kulturze (wybrane rozdziały),

Warszawa PIW

White L., Rozwój kultury, Świat człowieka… (Antologia), Warszawa:

PWN

Efekty uczenia się:

W_01 Dysponuje wiedzą o klasycznych tekstach antropologicznych i ich znaczeniu dla rozwoju nauk społecznych

U_01 Analizuje teksty antropologiczne, identyfikując ich główne tezy i odniesienia do współczesnych problemów

U_02 Umie formułować własne interpretacje wybranych tekstów i prezentować je w dyskusji akademickiej

U_03 Potrafi porównywać różne tradycje antropologiczne i wskazywać ich znaczenie dla rozwoju refleksji socjologicznej

K_01 Angażuje się w krytyczną debatę nad kanonem antropologicznym, respektując różne tradycje i podejścia teoretyczne

Metody i kryteria oceniania:

Dyskusja na zajęcia, prezentacja / referat

Dopuszczalne nieobecności: 2

Korzystanie z narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji, takich jak ChatGPT, jest dozwolone w przypadku wybranych zadań kursowych/zaliczeniowych. Domyślnie korzystanie z takich narzędzi jest zabronione, chyba że wyraźnie zaznaczono inaczej. Każde użycie musi zostać odpowiednio opisane i/lub zacytowane. Studenci/tki ponoszą odpowiedzialność za wszystkie treści wygenerowane z użyciem narzędzi AI.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Kowalski
Prowadzący grup: Michał Kowalski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (w trakcie)

Okres: 2025-10-01 - 2026-01-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Kowalski
Prowadzący grup: Michał Kowalski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-8 (2025-10-29)