Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

"Hajs", bitcoin, dług - współczesny pieniądz z perspektywy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3500-FAKL-HAJS
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: "Hajs", bitcoin, dług - współczesny pieniądz z perspektywy
Jednostka: Wydział Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Moduł: Problemy

Ukończenie zajęć dających podstawę z zakresu teorii socjologicznych.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Wiemy już, że by pieniądz był w obiegu nie musi być monetą i banknotem, ani nawet kartą magnetyczną, nie musi być uwiarygodniony przez bank centralny, a kwestia wypłacalności tego, kto pieniądz bierze oraz tego, kto pieniądz pomnaża jest względna. Celem zajęć jest poznanie i dyskusja o socjologicznych perspektywach rozumienia pieniądza i socjologicznych diagnozach jego współczesnych manifestacji.

Pełny opis:

Wiemy już, że by pieniądz był w obiegu nie musi być monetą i banknotem, ani nawet kartą magnetyczną, nie musi być uwiarygodniony przez bank centralny, a kwestia wypłacalności tego, kto pieniądz bierze oraz tego, kto pieniądz pomnaża jest względna. Platformy cyfrowe pracują nad własnymi walutami, by wyprzedzić upowszechnienie blockchainowych systemów pieniądza, (takich jak bitcoin) , a zarazem wyprzeć pieniądz uwiarygadniany przez banki centralne. Wszystko po to , by wyeliminować pośredników (systemy płatnicze) oraz zastąpić instytucje uwiarygadniające (banki centralne). Pora więc żegnać się z “środkiem płatniczym NBP”? Co się dzieje z pieniądzem? A może te wszystkie manifestacje dają się wyjaśnić i przemyśleć istniejącymi już analizami pieniądza, obecnymi w socjologii i antropologii? Celem zajęć jest poznanie i dyskusja o socjologicznych perspektywach rozumienia pieniądza i socjologicznych diagnozach jego współczesnych manifestacji. Zajęcia będą oparte na lekturze klasyki socjologii pieniądza oraz współczesnych analiz przemian pieniądza jako medium wymiany. Skoncentrujemy się na paru kluczowych wymiarach analizy: mechanizmach uwiarygodnienia, mediacji, (zapośredniczeń) kulturowego znaczenia pieniądza, ucyfrowienia oraz wartościowania.

Literatura:

Caliskan, K. (2020). Data money: The socio-technical infrastructure of cryptocurrency blockchains. Economy and Society, 49(4), 540-561.

Caliskan, K. (2020). Platform works as stack economization: Cryptocurrency markets and exchanges in perspective. Caliskan, K, 115-42

Espeland, W.N., M.Stevens. (1998) „Commensuration as a Social Process”. Annual Review of Sociology 24 (1 styczeń 1998): 313–43.

Lamont, M. (2012). Toward a Comparative Sociology of Valuation and Evaluation. Annual Review of Sociology 38, nr 1 (11 sierpień 2012): 201–21. https://doi.org/10.1146/annurev-soc-070308-120022.

Lewicki M., Tuszko F. (2022). Oswajanie płynności. O relacji między materialnością a wartością dzieł sztuki na przykładzie polskich aukcji NFT; w Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej, nr 4 2022;

Lotti, L. (2016). „Contemporary Art, Capitalization and the Blockchain: On the Autonomy and Automation of Art’s Value”. Finance and Society 2, nr 2 (19 grudzień 2016): 96–110. https://doi.org/10.2218/finsoc.v2i2.1724

Maurer, B. (2006). The anthropology of money. Annu. Rev. Anthropol., 35, 15-36.

O'Dwyer, R. (2023). Tokens: The Future of Money in the Age of the Platform. Verso Books.

Simmel, G. (2007) Pieniądz w nowoczesnej kulturze w: Filozofia kultury: wybór esejów. Eidos. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

Simmel, G. (1997) Filozofia pieniądza. Poznań: Wydaw. Fundacji Humaniora, 1997.

Zelizer, V. A. (1989). The social meaning of money:" special monies". American journal of sociology, 95(2), 342-377.

Efekty uczenia się:

K_W11 rozumie społeczną naturę relacji łączących jednostki, grupy i instytucje społeczne

K_W25 posiada podstawową wiedzę na temat funkcjonowania gospodarki oraz jej relacji z innymi instytucjami społecznymi

K_W29 jest świadom procesów zachodzących w społeczeństwie polskim i globalnym oraz ich konsekwencji w zakresie postaw i instytucji społecznych

K_U04 potrafi samodzielnie znaleźć informacje i materiały niezbędne do przeprowadzenia prostych analiz socjologicznych, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) oraz posługując się nowoczesnymi technologiami

K_U20 potrafi przeczytać ze zrozumieniem tekst naukowy i wskazać jego główne tezy, argumenty autora oraz poddać je dyskusji

K_K05 potrafi uczestniczyć w dyskusji

K_K06 potrafi argumentować stawiane tezy

K_K12 potrafi właściwie korzystać ze źródeł informacji naukowej

Metody i kryteria oceniania:

praca pisemna, wygłoszenie referatu/przygotowanie prezentacji

Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2

Zasady zaliczania poprawkowego: praca pisemna

do godzin przeznaczonych na zajęcia w sali (30h) należy doliczyć czas konieczny do przygotowania się do zajęć (czytanie lektur) – 4h tygodniowo oraz czas konieczny do przygotowania się do finalnego zaliczenia (egzaminu/ napisania eseju) – 10h

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Mikołaj Lewicki
Prowadzący grup: Mikołaj Lewicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-01-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Mikołaj Lewicki
Prowadzący grup: Mikołaj Lewicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-7 (2025-06-25)