‘119 milionów ludzi żyje w ubóstwie, a Komisja Europejska woli krykiet'- rola wskaźników ubóstwa w tworzeniu unijnej polityki walki z ubóstwem
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3500-FAKL-WUBU |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | ‘119 milionów ludzi żyje w ubóstwie, a Komisja Europejska woli krykiet'- rola wskaźników ubóstwa w tworzeniu unijnej polityki walki z ubóstwem |
Jednostka: | Wydział Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Moduł: Problemy społeczne i sparwy publiczne Znajomość języka angielskiego umożliwiająca czytanie tekstów po angielsku. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia podejmują temat wykorzystywania wskaźników ubóstwa jako narzędzia kształtowania unijnej polityki walki z ubóstwem. Będziemy je analizować jako element szerszego „laboratorium rządzenia” (Bruno 2008) – instrumentarium stosowanego przez różne agendy unijne do negocjowania treści tej polityki oraz realizacji własnych interesów. Będziemy zwracać uwagę zarówno na proces dochodzenia do konsensusu wokół definicji poszczególnych wskaźników oraz tego czego na temat ubóstwa w UE pozwalają się dowiedzieć poszczególne wskaźniki, a jakich elementów zjawiska nie pozwalają uchwycić; jak również na to jak wskaźniki wykorzystywane są do wywierania presji na państwa członkowskie, by poprawiały swoje wyniki w obszarze ubóstwa. Do udziału w zajęciach nie jest potrzebna zaawansowana znajomość metod statystycznych – będziemy pracować nad krytycznymi kompetencjami analitycznymi uniwersalnymi dla osób zajmujących się badaniami społecznymi. |
Pełny opis: |
Zajęcia podejmują temat wykorzystywania wskaźników ubóstwa jako narzędzia kształtowania unijnej polityki walki z ubóstwem. Będziemy je analizować nie tylko element szerszego „laboratorium rządzenia” (Bruno 2008) – instrumentarium stosowanego przez różne agendy unijne do negocjowania treści tej polityki oraz realizacji własnych interesów. Będziemy zwracać uwagę zarówno na proces dochodzenia do konsensusu wokół definicji poszczególnych wskaźników oraz tego czego na temat ubóstwa w UE pozwalają się dowiedzieć poszczególne wskaźniki, a jakich elementów zjawiska nie pozwalają uchwycić; jak również na to jak wskaźniki wykorzystywane są do wywierania presji na państwa członkowskie, by poprawiały swoje wyniki w obszarze ubóstwa. Do udziału w zajęciach nie jest potrzebna zaawansowana znajomość metod statystycznych – będziemy pracować nad krytycznymi kompetencjami analitycznymi uniwersalnymi dla osób zajmujących się badaniami społecznymi. Zajęcia podzielone są na dwa bloki. Pierwszy blok będzie miał na celu dostarczenie uczestnikom podstawowej wiedzy na temat sposobów definiowania i mierzenia ubóstwa. Poznamy dylematy definicyjne oraz wybory metodologiczne i normatywne związane z pomiarem tego zjawiska. Będziemy też przyglądać się wskaźnikom skrajnego ubóstwa, próbując dotrzeć do przyjętych w nich założeń na temat tego zjawiska oraz zastanawiać się jakie jego wymiary nie są widoczne przez pryzmat tych wskaźników. Będziemy się wspólnie zastanawiać czy można mówić o uniwersalności tych definicji, biorąc pod uwagę różnice pomiędzy krajami pod względem ogólnego dobrobytu oraz stopnia rozbudowy instytucji zabezpieczenia społecznego. W ramach drugiego bloku skoncentrujemy się na napięciach i dylematach widocznych w unijnej polityce walki z ubóstwem i zmieniającej się roli wskaźników w jej tworzeniu i realizacji. Podejmiemy problem negocjowania jej treści w kontekście ograniczonych kompetencji organów UE w obszarze tej polityki i tego, że większość prerogatyw zachowują tu państwa członkowskie UE. Podczas zajęć uczestnicy zapoznają się zarówno z literaturą dotyczącą definiowania i mierzenia ubóstwa oraz unijnej polityki walki z ubóstwem, jak i literaturą z zakresu socjologii kwantyfikacji oraz studiów nad nauką i technologią (STS). Będziemy także analizować fragmenty materiały badawczego dostępnego w ramach projektu badawczego „Tworzenie polityki walki z ubóstwem w Unii Europejskiej za pomocą miar ilościowych” finansowanego w ramach grantu OPUS NCN. W trakcie zajęć studenci będą pracowali nad swoimi kompetencjami analitycznymi ucząc się patrzeć krytycznie na wskaźniki, a więc: (i) rekonstruując założenia na temat zjawiska ubóstwa przyjmowane przy ich tworzeniu; oraz (ii) poszukując wymiarów ubóstwa, które pozostają niewidoczne przez pryzmat wskaźników, a można uznać je za istotne dla zrozumienia tego zjawiska; (iii) analizując interesy towarzyszące tworzeniu i wykorzystywaniu wskaźników w polityce. Nacisk położony zostanie również na praktykowanie umiejętności argumentowania – zadaniem studentów będzie m. in. obrona/krytyka wybranej koncepcji teoretycznej dotyczącej ubóstwa. |
Literatura: |
Literatura: Arrowsmith, J., Sisson, K., & Marginson, P. (2004). What can ‘benchmarking’ offer the open method of co-ordination? Journal of European Public Policy, 11(2), 311–328. https://doi.org/10.1080/1350176042000194458 Bruno, I. (2009). The “Indefinite Discipline” of Competitiveness Benchmarking as a Neoliberal Technology of Government. Minerva, 47(3), 261–280. https://doi.org/10.1007/s11024-009- 9128-0 Espeland, W. N., & Sauder, M. (2007). Rankings and reactivity: How public measures recreate social worlds. American Journal of Sociology, 113(1), 1–40. https://doi.org/10.1086/517897 Espeland, W. N., & Stevens, M. L. (2008). A Sociology of Quantification. European Journal of Sociology, 49(3), 401–436. https://doi.org/10.1017/S0003975609000150 Grek, S. (2009). Governing by numbers: The PISA ‘effect’ in Europe. Journal of Education Policy, 24(1), 23–37. https://doi.org/10.1080/02680930802412669 Jessoula, M., & Madama, I. (2018). Fighting poverty and social exclusion in the EU. A chance in Europe 2020. Routledge. Latour, B. (1987). Science in action. How to follow scientists and engineers through society. Harvard University Press. Latour, B., & Woolgar, S. (1986). Laboratory life: The Construction of Scientific Facts. Sage. Porte, C. de la, Pochet, P., & Room, B. G. (2001). Social Benchmarking, Policy Making and New Governance in the Eu. Journal of European Social Policy, 11(4), 291–307. https://doi.org/10.1177/095892870101100401 Saltiel, D. (2022). Poverty (2nd edn), Ruth Lister. The British Journal of Social Work, 52(5), 3047–3049. https://doi.org/10.1093/bjsw/bcab010 Scott, J. C. (1998). Seeing like a state: How certain schemes to improve the human condition have failed. Yale University Press. Shore, C. (2000). Building Europe: The Cultural Politics of European Integration. Routledge. Shore, C., & Wright, S. (2015). Audit Culture Revisited: Rankings, Ratings, and the Reassembling of Society. Current Anthropology, 56(3), 421–444. https://doi.org/10.1086/681534 Star, S. L. (1999). The ethnography of infrastructure. The American Behavioral Scientist, 43(3), 377–391. https://doi.org/10.1177/00027649921955326 Thedvall, R. (2006). Eurocrats at work: Negotiating transparency in postnational employment policy. Almqvist & Wiksell International. Vanhercke, B., Ghailani, D., Spasova, S., & Pochet, P. (2020). Social policy in the European Union: 1999-2019: The long and winding road. OSE, ETUI. Vanhercke, B., & Lelie, P. (2012). Benchmarking Social Europe a Decade on: Demystifying the OMC’s Learning Tools (pp. 145–184). Vetterlein, A. (2012). Seeing Like the World Bank on Poverty. New Political Economy, 17(1), 35–58. https://doi.org/10.1080/13563467.2011.569023 Zeitlin, J. (2009). The Open Method of Coordination and reform of national social and employment policies: Influences, mechanisms, effects. In M. Heidenreich & J. Zeitlin (Eds.), Changing European Employment and Welfare Regimes: The Influence of the Open Method of Coordination on National Reforms. Routledge. |
Efekty uczenia się: |
K_W06 posiada podstawową wiedzę na temat instytucji regionalnych, krajowych i międzynarodowych oraz zagadnień europejskiej integracji K_W08 jest świadomy zróżnicowania społecznego oraz istnienia nierówności społecznych, a także ich wpływu na życie jednostek i funkcjonowanie grup społecznych K_W09 posiada podstawową wiedzę na temat narzędzi i celów polityki społecznej K_U05 potrafi formułować proste samodzielne sądy na temat przyczyn wybranych procesów i zjawisk społecznych K_U20 potrafi przeczytać ze zrozumieniem tekst naukowy i wskazać jego główne tezy, argumenty autora oraz poddać je dyskusji K_K05 potrafi uczestniczyć w dyskusji K_K06 potrafi argumentować stawiane tezy K_K07 umie dokonać krytycznej analizy źródeł K_K09 umie prezentować wyniki swojej pracy badawczej |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą oceny jest aktywny udział w dyskusji (30% oceny), wykonania zaplanowanych zadań (35%) i wygłoszenie prezentacji (35% oceny). Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności Zasady zaliczania poprawkowego – takie same jak w I terminie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marianna Zieleńska | |
Prowadzący grup: | Marianna Zieleńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.