Metodologia z elementami badań rynkowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3502-SUM/I/METODO |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Metodologia z elementami badań rynkowych |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla I roku studiów niestacjonarnych II st. (zaocznych) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów socjologii z nowoczesnymi technikami badań, których znajomość jest niezbędna w rozwijającym się sektorze badań rynkowych i komercyjnych badań społecznych. Wykład poświęcony będzie prezentacji nowoczesnych metod badań zachowań konsumenckich. W odniesieniu do każdej metody zostaną omówione następujące zagadnienia: 1) definicja celu badania w kategoriach problemów marketingowych, 2) założenia dotyczące teorii zachowania konsumenta (preferencji, decyzji, percepcji, komunikacji),3) metodologia zbierania informacji (przygotowanie narzędzi, problematyka pomiaru),4) statystyczna analiza danych, model matematyczny metody,5) interpretacja wyników i przykłady zastosowań praktycznych. |
Pełny opis: |
Zadania nauki o metodach; klasyfikacje metod; cykl badawczy; przykłady działań na każdym etapie cyklu, badanie jako proces społeczny; Badania ewaluacyjne i klasyfikacje nauk: nauki realne-formalne, idiograficzne-nomotetyczne, teoretyczne-stosowane.Instrumentarium badacza w naukach społecznych: narzędzia, techniki, plany badawcze, logika postępowania w nauce (indukcjonizm, falsyfikacjonizm ....) Plany (schematy) badawcze; badania wzdłuż czasu i przekrojowe; eksperyment, panel; Badania quasi-eksperymentalne, PSM, retrospektywne, analiza wielozmiennowa; Błędy czy efekty, przykłady efektów, wnioskowania międzypoziomowe; Wyjaśnienia efektów, psychologia kognitywna i jej wkład w metodologię badań socjologicznych, Układanie kwestionariusza, teoria zadawania pytań. Metodologia apragmatyczna: pojęcia, twierdzenia, teorie. Metodologia pragmatyczna: wyjaśnianie naukowe, przewidywanie. Badania porównawcze; badania ewaluacyjne. Strategia pozytywistyczna i neopozytywistyczna w nauce - schemat badania ilościowego, ‘wielka trójca’, czyli trafność konstrukcyjna, wewnętrzna i zewnętrzna, sposoby rozmiękczania rygorów postępowania naukowego. |
Literatura: |
1. Chava Frankfort-Nachmias, David Nachmias, 2001, Metody badawcze w naukach społecznych. Część I – Podstawy badań empirycznych. ss. 16-110. 2. David Silverman 2007, Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN; Prowadzenie badań jakościowych. 3. Antoni Sułek, 1999, Metodologia socjologiczna, w: Encyklopedia socjologiczna. Tom 2. Warszawa: Oficyna Naukowa, ss. 209-217. 4. Seria „Niezbędnik badacza”, PWN 5. Chava Frankfort-Nachmias, David Nachmias, 2001, Metody badawcze w naukach społecznych. Część I – Podstawy badań empirycznych. ss. 16-110. 6. David Silverman 2007, Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 7. Antoni Sułek, 1999, Metodologia socjologiczna, w: Encyklopedia socjologiczna. Tom 2. Warszawa: Oficyna Naukowa, ss. 209-217. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza K_W01 zna i rozumie podstawowe pojęcia wybranych subdziedzin socjologii (np. socjologii rodziny, zdrowia, pracy, religii, gospodarki, edukacji, itp.) K_W02 ma świadomość istnienia sporów teoretycznych i metodologicznych prowadzonych we współczesnej socjologii, jest refleksyjny i krytyczny wobec różnych stanowisk K_W03 posiada pogłębioną wiedzę o strukturach, wybranych instytucjach społecznych i ich wzajemnych relacjach K_W04 jest refleksyjny i krytyczny wobec problemu zróżnicowania społecznego i nierówności społecznych K_W05 posiada pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i mechanizmach podtrzymywania ładu zbiorowego K_W06 posiada pogłębioną wiedzę o zróżnicowaniu kulturowym i jego przemianach, tożsamości kulturowej, interakcji i komunikacji międzykulturowej K_W07 posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i technik badań społecznych, ich ograniczeń, specyfiki i obszarów zastosowania K_W08 jest świadomy znaczenia refleksyjnego i krytycznego podejścia do wyników badań społecznych, analiz i procedur badawczych K_W10 posiada pogłębioną wiedzę na temat najważniejszych międzynarodowych i krajowych badań socjologicznych odnoszących się do wybranych obszarów rzeczywistości społecznej lub wybranych subdyscyplin socjologii K_W11 posiada pogłębioną wiedzę o normach i regułach organizujących struktury i instytucje społeczne K_W12 posiada pogłębioną wiedzę na temat funkcjonowania różnego typu organizacji i zarządzania nimi K_W14 posiada pogłębioną wiedzę na temat założeń i twierdzeń wybranych historycznych i współczesnych teorii socjologicznych K_W15 podchodzi w sposób refleksyjny i krytyczny do wyboru określonej perspektywy teoretycznej Umiejętności K_U01 potrafi zidentyfikować przyczyny i przewidzieć potencjalne skutki przeszłych i bieżących wydarzeń społecznych. Potrafi formułować krytyczne sądy na temat bieżących i przeszłych wydarzeń społecznych K_U02 potrafi krytycznie selekcjonować informacje i materiały niezbędne do pracy naukowej, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym na poziomie B2+) oraz posługując się nowoczesnymi technologiami K_U04 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych i kulturowych we współczesnych społeczeństwach oraz ich konsekwencji K_U08 umie zinterpretować rolę kultury w funkcjonowaniu jednostki i społeczeństwa K_U09 potrafi wskazać związek przeczytanego tekstu naukowego z problemami życia społecznego i ich badaniem Kompetencje społeczne: K_K04 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi K_K08 jest świadomy istnienia dylematów etycznych związanych z pracą socjologa K_K09 jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i metodologiczne badań społecznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład : egzamin oceniający umiejętności interpretacji i praktycznego zastosowania koncepcji i teorii przedstawionych na wykładzie; Warsztaty badawcze: ocena przygotowania, przeprowadzenia i prezentacji wyników badania |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.