Bestie. Potwory w tekstach literackich od Beowulfa do opowiadań Andrzeja Sapkowskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-AL-BP-OG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Bestie. Potwory w tekstach literackich od Beowulfa do opowiadań Andrzeja Sapkowskiego |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału "Artes Liberales" Przedmioty ogólnouniwersyteckie wystawiane przez Kolegium Artes Liberales |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Znajomość języka angielskiego na poziomie B2+ (niektóre teksty są dostępne jedynie w języku angielskim). Zainteresowanie literaturą fantstyczną. |
Skrócony opis: |
Celem Konwersatorium jest pokazanie literackiej figury potwora (chtoniczne bestie, ogry, wampiry, obcy przyjmujący postać sobowtórów ludzi, strzygi, mutanci, itd.) i rozmaitych ról, jakie tradycja potworności narzuca w kulturze współczesnej. Figura potwora służyć będzie rozważaniom nad transgresyjną naturą stworzeń „pomiędzy” człowiekiem a zwierzęciem, cywilizacją a przyrodą, świadomością i nieświadomością, Ziemią a innymi planetami, życiem a śmiercią. Choć część omawianych na Konwersatorium tekstów literackich powstała w epokach dawnych (średniowieczny epos, powieść gotycka i końca XIX wieku), to zajmiemy się przede wszystkim współczesnym odczytaniem dawnych tekstów – spojrzymy np. na Beowulfa przez pryzmat eseju autorstwa J.R.R. Tolkiena, a na Draculę w kontekście opowiadań Angeli Carter. |
Pełny opis: |
Celem Konwersatorium jest pokazanie literackiej figury potwora (chtoniczne bestie, ogry, wampiry, obcy przyjmujący postać sobowtórów ludzi, strzygi, mutanci, itd.) i rozmaitych ról jakie tradycja potworności spełnia w kulturze współczesnej. Figura potwora służyć będzie rozważaniom nad transgresyjną naturą stworzeń „pomiędzy” człowiekiem a zwierzęciem, cywilizacją a przyrodą, świadomością i nieświadomością, Ziemią a innymi planetami, życiem a śmiercią. W ostatnich dekadach kilku słynnych badaczy (David Punter, Rosemary Jackson) zaczęło pisać teksty historycznoliterackie wywodzące dużą część współczesnej fantastyki oraz kierunek „Modern American Gothic” z klasycznej angielskiej powieści gotyckiej. Punter śledzi ewolucję motywów gotyckich w kolejnych dwóch stuleciach: przez dzieła Mary Shelley i Brama Stokera po opowieści z przełomu XIX i XX wieku oraz współczesne thrillery literackie i filmowe. Choć więc część omawianych na Konwersatorium tekstów literackich powstała w epokach dawnych (średniowieczny epos, powieść gotycka i końca XIX wieku), to kierując się teoriami tego krytyka zajmiemy się przede wszystkim współczesnym odczytaniem dawnych tekstów – spojrzymy np. na Beowulfa przez pryzmat eseju autorstwa J.R.R. Tolkiena, a na Draculę w kontekście opowiadań Angeli Carter. Podążając za rozumowaniem Rosemary Jackson, która w „Fantasy. The Literature of Subversion” dodaje do dyskusji o tradycji gotyckiej spostrzeżenia odnośnie psychoanalitycznego uwarunkowania fantastyki, użyjemy podczas zajęć odniesień do teorii Zygmunta Freuda i Josepha Campbella. Zdefiniowane przez Freuda w eseju „Niesamowite” żądze i lęki powracają m.in. w opowieściach o potworach, zarówno w odległych epokach, jak i dziś. Walka z potworami i wyprawa bohatera to motywy analizowane w Bohaterze o tysiącu twarzy Campbella w kontekście teorii archetypów. |
Literatura: |
Beowulf, Prószyński i s-ka, 2014. Campbell, Joseph, Bohater o tysiącu twarzach, zysk i s-ka, 1997. Carter Angela, Wieczory cyrkowe, Czytelnik 1993 Carter Angela, Czarna Wenus Czytelnik 2000 Dick, Philip K. Opowiadania zebrane. Prószyński i S-ka 1998. Finney, Brian H. „Tall Tales and Brief Lives: Angela Carter's "Nights at the Circus", The Journal of Narrative Technique , Spring, 1998, Vol. 28, No. 2 (Spring, 1998), pp. 161-185 Freud, Sigmund, Niesamowite, w: Pisma psychologiczne, Wydawnictwo Kr 221 Gardner, John Grendel, Zysk i s-ka, 1987. Rosemary Jackson „Introduction” to Fantasy: The Literature of Subversion, Methuen 1981 Livingston, Michael i John William Sutton „Reinventing the Hero: Gardner's "Grendel" and the Shifting Face of "Beowulf" in Popular Culture”, Studies in Popular Culture , October 2006, Vol. 29, No. 1 (October 2006), pp. 1-16 Martin, George R.R. „Piaseczniki”, Zysk i s-ka, 1981 Polidori, John. The Vampyre, Gothic Stories of Horror and Romance , 2010 Punter, David, The Literature of Terror, Longman, 1996 Rick Riordan Znak Ateny i Złodziej pioruna, Galeria Książki 2012 Sapkowski, Andrzej. Miecz przeznaczenia, SuperNOWA, 1992. Sapkowski, Andrzej. „Piróg albo nie ma złota w Szarych Górach”, Nowa Fantastyka 5(28) 1993. Sceats, Sarah, „Oral Sex: Vampiric Transgression and the Writing of Angela Carter” Tulsa Studies in Women's Literature , Spring, 2001, Vol. 20, No. 1 (Spring, 2001), pp. 107-121 Shelley, Mary. Frankenstein. Wydawnictwo Poznańskie 1989. Stoker, Bram. Dracula. Alfa 1993 Tolkien, J. R. R. Potwory i krytycy. Zysk i S-ka, 2000 |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy student/-ka zna i rozumie: • podstawową terminologię nauk humanistycznych i przyrodniczych i rozumie ich rolę kulturze (K_W01) • różne teorie przyrodoznawcze oraz sposób ich funkcjonowania w przestrzeni społecznej i kulturowej (K_W04) • i stosuje metody analizy i interpretacji tekstów naukowych (K_W05) W zakresie umiejętności student/ka potrafi: • dokonywać analizy tekstów naukowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych (K_U01) • rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności (K_U05) • skontekstualizować dzieło kultury w odniesieniu do czasu jego powstania i momentu lektury ( K_U03) • posługiwać się wybranym językiem obcym na poziomie B2 (K_U10) W zakresie kompetencji społecznych student/ka jest gotów/a do: • poznawania nowych metod badawczych (K_K03) • samodzielnego wyznaczania zadań, odpowiedzialny i przedsiębiorczy (K_K05) |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa będzie wypadkową następujących ocen cząstkowych: 20% regularne czytanie tekstów na zajęcia 30% aktywność w czasie zajęć 50% kolokwium Dopuszczalna liczba nieobecności – 3 w semestrze |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Oramus | |
Prowadzący grup: | Dominika Oramus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.