Czy czeka nas Dżihad Butleriański? Wyobrażenia robotów i SI w literaturze fantastycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-AL-CDB-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.205
|
Nazwa przedmiotu: | Czy czeka nas Dżihad Butleriański? Wyobrażenia robotów i SI w literaturze fantastycznej |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału "Artes Liberales" Przedmioty ogólnouniwersyteckie wystawiane przez Kolegium Artes Liberales |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Zainteresowanie literaturą fantastyczną, zainteresowanie problemami związanymi z futurystką, sztuczną inteligencją, rozwojem nauki i społeczeństwa |
Skrócony opis: |
Kurs poświęcony będzie prezentacji wybranych utworów fantastycznych, w których pojawia się wątek robotów (i/lub sztucznej inteligencji) i ich (przyszłego) miejsca w cywilizacji ludzkiej. Na zajęciach teksty literackie omawiane będą w kontekście tekstów teoretycznych i teoretycznoliterackich poświęconych relacjom ludzi i maszyn, a także pojęciom takim jak sztuczna inteligencja czy osobliwość. Ekranizacje omawianych tekstów literackich oraz wybrane epizody fantastyczno-naukowych seriali wzbogacą nasze dyskusje. |
Pełny opis: |
Ponieważ kurs ma za zadanie przedstawić rozwój motywu robota w fantastyce czytelnikom, którzy nie interesowali się dotąd tym zagadnieniem, wybraliśmy do analizy utwory najsłynniejsze (Asimov, Dick, Lem) oraz współczesne teksty poświęcone robotom (AI) najbardziej reprezentatywne dla rozmaitych sposobów pisania o ludziach i maszynach. Podzieliliśmy utwory te na trzy cykle (klasyka, późny XX wiek i wiek XXI) – a ten chronologiczny podział odzwierciedla również trzy epoki w myśleniu o cywilizacji technicznej, jej przyszłości oraz niebezpieczeństwach (ale i szansach) robotyki: - Cykl klasyka: pierwsze dywagacje na temat mechanicznej inteligencji oraz ewolucji technologicznej jako kolejnego etapu rozwoju życia rozumnego. Utwory literackie takich klasyków gatunku jak Lem, Asimov czy Kuttner będą pretekstem do przedstawienia słuchaczom refleksji historiozoficznej i filozoficznej związanej z rozwojem technologicznym (Butler) i dziejów fantastyki naukowej jako medium rozważań cywilizacyjnych; - Cykl późny XX wiek to zajęcia poświęcone epoce, w której o robotach (AI) myślano w kategoriach bezpośredniego fizycznego niebezpieczeństwa (wyszkolona androidka-assassin u Lema czy psychopatyczny robot u Bestera) jak i komputerów ogarniętych żądzą władzy nad światem lub jego naprawy (Clarke i Ellison). W cyklu tym planujemy również omówienie jednej z najsłynniejszych powieści Dicka (Czy androidy śnią o elektrycznych owcach/Blade Runner), w której pojawia się motyw uczłowieczenia androida i empatii – kluczowe w późno dwudziestowiecznych rozważaniach o robotach. Porozmawiamy także o słynnym komicznym utworze Adamsa Autostopem przez Galaktykę - Cykl wiek XXI obejmie druga połowę zajęć. W jego ramach omówimy utwory najnowsze, które, jak się okazuje, radykalnie zmieniają podejście do robotów (i, przy okazji, do SI), nadając im nowy wymair - człowieczeństwa, ale i czegoś obok/ponad. Robot jako kompan, przyjaciel, nauczyciel. Ale też robot jako mediator, artysta i wreszcie zbawca. Pojawia się też częsty motyw "robotycznego" punktu widzenia - narracji poprowadzony przez robota. |
Literatura: |
Teksty podstawowe: pro. zakres tematów Literatura dodatkowa Taylor D., We Are Legion (We Are Bob) Bacigalupi P., Nakręcana dziewczyna Banks I.M., The state of Art (opowiadanie - oraz inne teksty z serii [Culture series) - wybór] Ellison H., Nie mam ust, a muszę krzyczeć (nowela) Hamilton P., The Reality Dysfunction Ishiguro K., Klara and the Sun Lem S., Formuła Lymphatera (opowiadanie) Lem S., Golem XIV McEwan I., Machines Like Me Okorafor Nn., Mother of Invention Podlewski M., Głębia Raduchowska M., Łzy Mai Scott Card O., Memory of Earth Shusterman N., Kosiarze (cykl) Wilson D.H., Robopocalypse Zajdel J., Paradyzja Filmy i seriale: Miłość, śmierć, roboty (wybrane epizody); Czarne lustro (wybrane epizody); Electric dreams (wybrane epizody); uniwersum Matrixa, szczególnie Animatrix (wybrane epizody) Konteksty teoretyczne: Radkowska-Walkowicz M., Od Golema do Terminatora. Wizerunki sztucznego człowieka kulturze Andruszkiewicz M., Blade runner. O prawach quasi-człowieka Przegalińska A., Oksanowicz P., Sztuczna inteligencja. Nieludzka, arcyludzka Majewski P., Między zwierzęciem a maszyną. Utopia technologiczna Stanisława Lema (2007) |
Efekty uczenia się: |
P_W1: Zna podstawowe terminy literaturoznawcze i rozumie ich rolę w kulturze (K_W01) P_W2: Zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów literackich (K_W05) P_W3: Potrafi czytać tekst w sposób interdyscyplinarny (K_W07) P_U1: potrafi dokonywać selekcji informacji w zależności od jej źródła (K_U01) P_U2: potrafi analizować dzieło literackie (K_U02) P_U3: Prezentuje wyniki pracy w formie pisemnej i ustnej (K_U07, K_U08) P_K1: Dostosowuje metody i środki do okoliczności (K_K04) P_K2: Jest gotów do samodzielnej pracy oraz do pracy zespołowej (K_K05) |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność podczas zajęć (30%) rozmowa i (kolokwium) z prowadzącymi na jeden z postawionych tekstów zajęć (A, B i C) na jeden z zadanych tematów (70%) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Przemysław Kordos, Dominika Oramus | |
Prowadzący grup: | Przemysław Kordos, Dominika Oramus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.