Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Czy czeka nas Dżihad Butleriański? Wyobrażenia robotów i SI w literaturze fantastycznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-AL-CDB-OG
Kod Erasmus / ISCED: 09.205 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Czy czeka nas Dżihad Butleriański? Wyobrażenia robotów i SI w literaturze fantastycznej
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy: Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału "Artes Liberales"
Przedmioty ogólnouniwersyteckie wystawiane przez Kolegium Artes Liberales
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

Zainteresowanie literaturą fantastyczną, zainteresowanie problemami związanymi z futurystką, sztuczną inteligencją, rozwojem nauki i społeczeństwa

Skrócony opis:

Kurs poświęcony będzie prezentacji wybranych utworów fantastycznych, w których pojawia się wątek robotów (i/lub sztucznej inteligencji) i ich (przyszłego) miejsca w cywilizacji ludzkiej. Na zajęciach teksty literackie omawiane będą w kontekście tekstów teoretycznych i teoretycznoliterackich poświęconych relacjom ludzi i maszyn, a także pojęciom takim jak sztuczna inteligencja czy osobliwość. Ekranizacje omawianych tekstów literackich oraz wybrane epizody fantastyczno-naukowych seriali wzbogacą nasze dyskusje.

Pełny opis:

Ponieważ kurs ma za zadanie przedstawić rozwój motywu robota w fantastyce czytelnikom, którzy nie interesowali się dotąd tym zagadnieniem, wybraliśmy do analizy utwory najsłynniejsze (Asimov, Dick, Lem) oraz współczesne teksty poświęcone robotom (AI) najbardziej reprezentatywne dla rozmaitych sposobów pisania o ludziach i maszynach. Podzieliliśmy utwory te na trzy cykle (klasyka, późny XX wiek i wiek XXI) – a ten chronologiczny podział odzwierciedla również trzy epoki w myśleniu o cywilizacji technicznej, jej przyszłości oraz niebezpieczeństwach (ale i szansach) robotyki:

- Cykl klasyka: pierwsze dywagacje na temat mechanicznej inteligencji oraz ewolucji technologicznej jako kolejnego etapu rozwoju życia rozumnego. Utwory literackie takich klasyków gatunku jak Lem, Asimov czy Kuttner będą pretekstem do przedstawienia słuchaczom refleksji historiozoficznej i filozoficznej związanej z rozwojem technologicznym (Butler) i dziejów fantastyki naukowej jako medium rozważań cywilizacyjnych;

- Cykl późny XX wiek to zajęcia poświęcone epoce, w której o robotach (AI) myślano w kategoriach bezpośredniego fizycznego niebezpieczeństwa (wyszkolona androidka-assassin u Lema czy psychopatyczny robot u Bestera) jak i komputerów ogarniętych żądzą władzy nad światem lub jego naprawy (Clarke i Ellison). W cyklu tym planujemy również omówienie jednej z najsłynniejszych powieści Dicka (Czy androidy śnią o elektrycznych owcach/Blade Runner), w której pojawia się motyw uczłowieczenia androida i empatii – kluczowe w późno dwudziestowiecznych rozważaniach o robotach. Porozmawiamy także o słynnym komicznym utworze Adamsa Autostopem przez Galaktykę

- Cykl wiek XXI obejmie druga połowę zajęć. W jego ramach omówimy utwory najnowsze, które, jak się okazuje, radykalnie zmieniają podejście do robotów (i, przy okazji, do SI), nadając im nowy wymair - człowieczeństwa, ale i czegoś obok/ponad. Robot jako kompan, przyjaciel, nauczyciel. Ale też robot jako mediator, artysta i wreszcie zbawca. Pojawia się też częsty motyw "robotycznego" punktu widzenia - narracji poprowadzony przez robota.

Literatura:

Teksty podstawowe: pro. zakres tematów

Literatura dodatkowa

Taylor D., We Are Legion (We Are Bob)

Bacigalupi P., Nakręcana dziewczyna

Banks I.M., The state of Art (opowiadanie - oraz inne teksty z serii [Culture series) - wybór]

Ellison H., Nie mam ust, a muszę krzyczeć (nowela)

Hamilton P., The Reality Dysfunction

Ishiguro K., Klara and the Sun

Lem S., Formuła Lymphatera (opowiadanie)

Lem S., Golem XIV

McEwan I., Machines Like Me

Okorafor Nn., Mother of Invention

Podlewski M., Głębia

Raduchowska M., Łzy Mai

Scott Card O., Memory of Earth

Shusterman N., Kosiarze (cykl)

Wilson D.H., Robopocalypse

Zajdel J., Paradyzja

Filmy i seriale:

Miłość, śmierć, roboty (wybrane epizody); Czarne lustro (wybrane epizody); Electric dreams (wybrane epizody); uniwersum Matrixa, szczególnie Animatrix (wybrane epizody)

Konteksty teoretyczne:

Radkowska-Walkowicz M., Od Golema do Terminatora. Wizerunki sztucznego człowieka kulturze

Andruszkiewicz M., Blade runner. O prawach quasi-człowieka

Przegalińska A., Oksanowicz P., Sztuczna inteligencja. Nieludzka, arcyludzka

Majewski P., Między zwierzęciem a maszyną. Utopia technologiczna Stanisława Lema (2007)

Efekty uczenia się:

P_W1: Zna podstawowe terminy literaturoznawcze i rozumie ich rolę w kulturze (K_W01)

P_W2: Zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów literackich (K_W05)

P_W3: Potrafi czytać tekst w sposób interdyscyplinarny (K_W07)

P_U1: potrafi dokonywać selekcji informacji w zależności od jej źródła (K_U01)

P_U2: potrafi analizować dzieło literackie (K_U02)

P_U3: Prezentuje wyniki pracy w formie pisemnej i ustnej (K_U07, K_U08)

P_K1: Dostosowuje metody i środki do okoliczności (K_K04)

P_K2: Jest gotów do samodzielnej pracy oraz do pracy zespołowej (K_K05)

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność podczas zajęć (30%)

rozmowa i (kolokwium) z prowadzącymi na jeden z postawionych tekstów zajęć (A, B i C) na jeden z zadanych tematów (70%)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Przemysław Kordos, Dominika Oramus
Prowadzący grup: Przemysław Kordos, Dominika Oramus
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)