Ciała, obrazy, rzeczy – laboratorium (re)interpretacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-AL-COR-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Ciała, obrazy, rzeczy – laboratorium (re)interpretacji |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału "Artes Liberales" Przedmioty ogólnouniwersyteckie wystawiane przez Kolegium Artes Liberales |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów ze zmiennymi formami istnienia ciał, rzeczy i obrazów jako kategorii poznawczych w kulturze od czasów przedfilozoficznych po współczesną technoscience. W oparciu o analizę wybranych dzieł sztuki, tekstów literackich i naukowych uczestnicy będą rozwijali umiejętność ich (re)interpretacji w ujęciu inter- i transdyscyplinarnym. Skupimy się na badaniu, w jaki sposób trzy podstawowe dla człowieka kategorie jak ciało, rzecz i obraz działają jako narzędzia poznawcze, umożliwiając wchodzenie w złożone relacje ze światem oraz budowanie wiedzy o otaczającej ich rzeczywistości. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów ze zmiennymi formami istnienia ciał, rzeczy i obrazów jako kategorii poznawczych w kulturze ludzkiej od czasów przedfilozoficznych po współczesną technoscience. W oparciu o analizę wybranych dzieł sztuki, tekstów literackich i naukowych uczestnicy będą rozwijali umiejętność ich (re)interpretacji w ujęciu inter- i transdyscyplinarnym. Skupimy się na badaniu, w jaki sposób trzy podstawowe dla człowieka kategorie jak ciało, rzecz i obraz działają jako narzędzia poznawcze, umożliwiając ludziom wchodzenie w złożone relacje ze światem oraz budowanie wiedzy o otaczającej ich rzeczywistości. Kurs skupia się na procesie pogłębiania umiejętności interpretacyjnych na studiach II stopnia oraz zaznajamia z przemianami w rozumieniu wspomnianych kategorii w ujęciu diachronicznym, zarówno jako narzędzi poznania, jak i elementów kulturowego dyskursu. Interdyscyplinarny charakter przedmiotu, łącząc różne porządki (naukowy, literacki i artystyczny) oraz podejścia (antropologia, historia sztuki, filozofia, teoria literatury) pozwala spojrzeć na problematykę ciała, rzeczy i obrazów z różnych perspektyw. Każde zajęcia będą składały się z 2 części: wprowadzenia do problematyki tematu oraz analizy fragmentów tekstów naukowych, literackich uszczegóławiających lub profilujących podejmowane zagadnienie. Dzięki temu uczestnicy kursu będą mogli eksperymentować z różnymi metodami badawczymi, gdyż ostatecznie perypetie ciała, rzeczy i obrazów to perypetie ludzkiego umysłu. |
Literatura: |
Literatura do zajęć: Agamben G., Oedipus and Sphinx, w: tegoż, Stanzas. Word and Phantasm in Western Culture, przeł. Ronald L. Martinez, University of Minnesota Press 1992; Anadol R., How to see like a machine (instalacja multimedialna); Barthes, Imperium znaków, przeł. A. Dziadek, Warszawa 2004 (fragmenty); Bataille G., Historia oka i inne historie, przeł. T. Komendant, Gdańsk 2010 (fragmenty); Borghes J., Tlön, Uqbar, Orbis Tertius, “Przegląd Filozoficzno-Literacki” 2:4 (2003); Braidotti R., Postludzkie, arcyludzkie. Ku nowej ontologii procesualnej, przeł. J. Maliński, „Machina myśli” (2018); Charbonnier G., Rozmowy z Claude Lévi-Straussem, przeł. J. Trznadel, Warszawa 2000 (fragmenty); Ciervo C., Perversion of signs (instalacja multimedialna); Grandin T., Myślenie obrazami oraz inne relacje z mojego życia z autyzmem, przeł. D. Lewandowska-Rodak, M. Lewandowska, Warszawa 2006 (fragmenty); Harmann G., Traktat o przedmiotach, przeł. M. Rychter, Warszawa 2013 (fragmenty); Heidegger M., Pytanie o rzecz. Przyczynek do Kantowskiej nauki o zasadach transcendentalnych, przeł. J. Mizera, Warszawa 2001 (fragmenty); Hodder I., Entangled: An Archaeology of the Relationships between Humans and Things, Wiley-Blackwell 2012 (fragmenty); Jensen W., Freud Z., Gradiva, przeł. R. Reszke, Warszawa 2007; Koerner L., Mortyfikacja obrazu: śmierć jako hermeneutyka u Hansa Baldunga Griena, przeł. W. Michera, „Konteksty” (2010); Kołakowski L., Legenda o cesarzu Kennedym, w: tegoż, 13 bajek z królestwa Lailonii, Kraków 2015; Kołakowski L., Ogólna teoria nie-uprawiania ogrodu, w: tegoż, 13 bajek z królestwa Lailonii, Kraków 2015; Lem S., Maska, w: tegoż, Opowiadania, Warszawa 2010; Lévy-Bruhl L., Czynności umysłowe w społeczeństwach pierwotnych, przeł. B. Szwarcman-Czarnota, Warszawa 1992 (fragmenty); Marin L., Od ciała ku tekstowi, przeł. B. Banasiak, w: tegoż, O przedstawieniu, Gdańsk 2011; Snell B., Ujęcie człowieka u Homera, w: tegoż, Odkrycie ducha. Studia o greckich korzeniach europejskiego myślenia, przeł. A. Onysymow, Kraków 2009. |
Efekty uczenia się: |
Po okonczeniu zajęć student/-ka zna i rozumie: - w pogłębionym stopniu wiedzę o miejscu i roli nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w kulturze; - terminologię nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych; - zależności pomiędzy dyscyplinami nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych; - metody analizy i interpretacji tekstów naukowych; - i stosuje różne metody analizy i interpretacji dzieł artystycznych; - współcześnie stosowane metody interpretacji tekstów kultury. Student/ka potrafi: - samodzielnie selekcjonować informacje pochodzące z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych oraz dokonać ich krytycznej oceny; - samodzielnie dobrać i zastosować odpowiednie narzędzia badawcze do analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów wizualnych; - samodzielnie opracować (z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej) i zaprezentować wyniki swojej pracy naukowej i badawczej; - samodzielnie sformułować problem badawczy w zakresie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych; - wykorzystywać interdyscyplinarne metody i narzędzia badawczych do analizy zjawisk kultury; - samodzielnie zanalizować tekst naukowy z dziedziny nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w języku polskim oraz w wybranym języku obcym; - przygotować wystąpienie ustne, uwzględniając potrzeby odbiorców. Student/ka jest gotów/a do: - dynamicznego rozwoju naukowego w obrębie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze; - ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji samodzielnie podjętych zadań; - szanuje zasady tolerancji i wykazuje wrażliwość wobec różnic kulturowych; - szanuje dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlegać będzie aktywność na zajęciach, frekwencja oraz projekt zaliczeniowy. Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę. Podstawą zaliczenia jest obecność na zajęciach (20%), aktywność (20%) oraz wykonanie indywidualnych lub zespołowych projektów zaliczeniowych na koniec semestru dotyczących problematyki kursu (60%). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sebastian Borowicz | |
Prowadzący grup: | Sebastian Borowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.