Czy Leonardo da Vinci przepowiedział I wojnę światową i inne historyczne (nad)interpretacje. Studia przypadków
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-AL-LVP-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Czy Leonardo da Vinci przepowiedział I wojnę światową i inne historyczne (nad)interpretacje. Studia przypadków |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału "Artes Liberales" Przedmioty ogólnouniwersyteckie wystawiane przez Kolegium Artes Liberales |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Bierna znajomość języka angielskiego pozwalająca na lekturę tekstów naukowych i artystycznych. |
Skrócony opis: |
Przedmiotem konwersatorium będą zagadnienia z zakresu historii recepcji: historyczne interpretacje zjawisk kultur dawnych, opracowane od doby renesansu po wiek XX. Podczas zajęć będziemy rozważać, w jaki sposób autorzy dawni i współcześni odnosili się do problemów przeszłości; dlaczego ich interpretacje przybierały konkretne kształty, a także – w jakim stopniu ich prace odzwierciedlały założenia charakterystyczne dla ich własnych epok. Wspólnie podejmiemy więc refleksję nad problemem uwarunkowanych historycznie i kulturowo założeń stojących u podstaw prób rozumienia i objaśniania historycznych zjawisk kulturowo-literackich. Zajmować nas będą mechanizmy powstawania omawianych interpretacji oraz problem granicy między nimi a faktami historycznymi. Propozycje poszczególnych studiów przypadku łączy problematyka filologii rozumianej jako metodyczna refleksja nad znaczeniami tekstów (w tym prac naukowych) i kultur, w których powstają. |
Pełny opis: |
Przedmiotem konwersatorium będą zagadnienia z zakresu historii recepcji: historyczne interpretacje zjawisk kultur dawnych, opracowane od doby renesansu po wiek XX. Podczas zajęć będziemy rozważać, w jaki sposób autorzy dawni i współcześni odnosili się do problemów przeszłości; dlaczego ich interpretacje przybierały konkretne kształty, a także – w jakim stopniu ich prace odzwierciedlały założenia charakterystyczne dla ich własnych epok. Wspólnie podejmiemy więc refleksję nad problemem uwarunkowanych historycznie i kulturowo założeń stojących u podstaw prób rozumienia i objaśniania historycznych zjawisk kulturowo-literackich. Zajmować nas będą mechanizmy powstawania omawianych interpretacji oraz problem granicy między nimi a faktami historycznymi. Propozycje poszczególnych studiów przypadków łączy problematyka filologii rozumianej jako metodyczna refleksja nad znaczeniami tekstów (w tym prac naukowych) i kultur, w których powstają. W analizach będziemy posługiwać się kategorią „klimatu opinii”, zaproponowaną przez Karla Beckera. Konwersatorium rozpocznie się rozważaniami nad anachroniczną interpretacją poetyckich Profecji Leonarda da Vinci jako proroctw I wojny światowej. Kolejne bloki tematyczne będą poświęcone: I. podejściu renesansowych humanistów-filologów do tradycji starożytnej i średniowiecznej i określaniu tożsamości nowej formacji kulturowej (Lorenzo Valla, Erazm z Rotterdamu, François Rabelais, Pietro Pomponazzi); II. formowaniu w wiekach XV-XVIII czarnej legendy epikureistów i wolnomyślicieli jako zagrożenia dla moralności i ładu społecznego (Poggio Bracciolini, Jan Andrzej Morsztyn, Stanisław Herakliusz Lubomirski, refutacje ateizmu Jerzego Gengella i Andrzeja Lankiewicza); III. XX-wiecznym naukowym interpretacjom omówionych wcześniej zjawisk kulturowo-literackich (Eklezjastes Stanisława Herakliusza Lubomirskiego, Pokuta w kwartanie Jana Andrzeja Morsztyna, Wirydarz poetycki Jakuba Teodora Trembeckiego); IV. teoriom spiskowym jako szczególnym i skrajnym przypadkom nadawania sensu historii (Umberto Eco, Dan Brown). Celem kursu jest uwrażliwienie uczestników/czek na historyczno-kulturowe uwarunkowanie interpretacji problemów kulturowo-literackich, w tym interpretacji naukowych. Krytyczna lektura tekstów źródłowych i naukowych, wychwytywanie anachronizmów i interpretacyjnych nadużyć będzie pomocne w dalszych studiach i pracach badawczych studentów/ek. Nakład pracy studenta/ki: - 30 godzin uczestnictwa w konwersatorium, - 120 godzin pracy własnej (praca konieczna do osiągnięcia zakładanych efektów czasowych). |
Literatura: |
Źródła - Antitemiusz. Jezuicki dramat szkolny, oprac. Jan Dürr-Durski, Warszawa 1957, - Filippo Buonaccorsi Kallimach, Życie i obyczaje Grzegorza z Sanoka arcybiskupa lwowskiego, tłum. zbiorowe, Lwów 1909, - Dan Brown, Kod Leonarda da Vinci, tłum. Krzysztof Mazurek, Warszawa 2004 (lub inne wydanie), - Donacja Konstantyna. Wstęp, tekst łaciński i przekład polski, tłum. Jacek Soszyński, „Przegląd Tomistyczny” 2011, - Erazm z Rotterdamu, Pochwała głupoty [fragmenty], tłum. Edwin Jędrkiewicz, Warszawa 2001 (lub inne wydanie), - Umberto Eco, Baudolino, tłum. Adam Szymanowski, Warszawa 2001, - Umberto Eco, Wahadło Foucaulta, tłum. Adam Szymanowski, Warszawa 2002 (lub inne wydanie), - Jerzy Gengell, Stopnie w przepaść ateizmu wiodące […], przeł. -Józef E. Minasowicz, Warszawa 1776, - Andrzej Lankiewicz, Religia w uporze albo Rozmowy dwóch filozofow, Rzetelnickiego i Omylnickiego […] [fragmenty], t. 1, Poznań [1776], - Leonard Lepszy, Leonardo da Vinci: jego artyzm, wynalazki i przepowiednie wojny światowej (odczyt publiczny wygłoszony w Krakowie), Kraków 1917, - Stanisław Herakliusz Lubomirski, Eklezjastes, w: tegoż, Poezje zebrane, oprac. Adam Karpiński, t. 1: Teksty, Warszawa 1995, - Lukrecjusz, De rerum natura: O rzeczywistości: ksiąg sześć, tłum. Adam Krokiewicz, Warszawa 2003 lub O naturze rzeczy, tłum. Grzegorz Żurek, Warszawa 1994 lub O naturze wszechrzeczy, tłum. Edward Szymański, Warszawa 1957, - Jan Andrzej Morsztyn, Pokuta w kwartanie, w: tegoż, Utwory zebrane, oprac. Leszek Kukulski, Warszawa 1971, - Daniel Naborowski, Poezje [fragmenty], oprac. Jan Dürr-Durski, Warszawa 1961, - Pietro Pomponazzi, O nieśmiertelności duszy [fragmenty], tłum. Maria Cytowska, Warszawa 1980, - François Rabelais, Gargantua i Pantagruel [fragmenty], tłum. Tadeusz Boy Żeleński, t. 1-2, Warszawa 1953 (lub inne wydanie), - Lorenzo Valla, O rzekomej, sfałszowanej Donacji Konstantyna [fragmenty], tłum. Konrad Kokoszkiewicz, Warszawa 2015, - Jakub Wujek, tłum., Księga Eklezjastesa, w: Biblia w przekładzie księdza Jakuba Wujka z 1599 r., Warszawa 2000 (lub inne wydanie). Filmy - Kod da Vinci, reż. Ron Howard, 2006, Literatura przedmiotu - Claude Backvis, „Osobność” jako temat w twórczości i osobowości Stanisława Herakliusza Lubomirskiego, w: Stanisław Herakliusz Lubomirski. Pisarz – polityk – mecenas, red. Wanda Roszkowska, Wrocław 1982, - Karl L. Becker, Państwo Boże osiemnastowiecznych filozofów [fragmenty], tłum. Janusz Ruszkowski, Poznań 2008, - Aleksander Brückner, Wstęp [fragmenty], w: Jakub Teodor Trembecki, Wirydarz poetycki, t. 2, Lwów 1911, - Dariusz Chemperek, Pokuta w kwartanie Jana Andrzeja Morsztyna – spowiedź kalwinisty, w: Sława z dowcipu sama wiecznie stoi… Prace ofiarowane Pani Profesor Alinie Nowickiej-Jeżowej z okazji pięćdziesięciolecia pracy naukowej, red. Mirosława Hanusiewicz-Lavallee, Wiesław Pawlak, Lublin 2018, - Etienne Gilson, Historia filozofii chrześcijańskiej w wiekach średnich [fragmenty], tłum. Sylwester Zalewski, Warszawa 1987, - Stephen Greenblatt, Zwrot: jak zaczął się renesans [fragmenty], tłum. Magdalena Słysz, Warszawa 2012, - Adam Karpiński, Jacek Głażewski, Edycja krytyczna „Pokuty w kwartanie” Jana Andrzeja Morsztyna, w: Śmiech i łzy w kulturze staropolskiej, red. Adam Karpiński, Estera Lasocińska, Mirosława Hanusiewicz, Warszawa 2003, - Adam Karpiński, Decymka myśli świętych, Poezje Postu świętego i Eklezjastes Stanisława Herakliusza Lubomirskiego – poszukiwanie archetypu tekstu, w: tegoż, Tekst staropolski. Studia i szkice o literaturze dawnej w rękopisach, Warszawa 2003, - Adam Karpiński, O autorze [fragmenty], w: Stanisław Herakliusz Lubomirski, Poezje zebrane, oprac. Adam Karpiński, t. 2, Warszawa 1996, - Adam Karpiński, „Salomon polski” i duchy – historia szczególnej recepcji Eklezjastesa Stanisława Herakliusza Lubomirskiego, „Rocznik Biblioteki Narodowej” 2006, - Leszek Kukulski, Dookoła „Pokuty w kwartanie”, „Pamiętnik Literacki” 1968, z. 2, - Estera Lasocińska, O „Eklezjastesie” Stanisława Herakliusza Lubomirskiego – Słowo i słowo, „Pamiętnik Literacki” 1999, z. 2, - Bronisław Natoński, Humanizm jezuicki i teologia pozytywno-kontrowersyjna od XVI do XVIII wieku [fragmenty], Kraków 2003, - Janusz Pelc, Wirydarz poetycki [hasło], w: Literatura polska. Przewodnik encyklopedyczny, t. 2, Warszawa 1998, - Martin Pine, Pomponazzi and the Problem of “Double Truth”, “Journal of the History of Ideas” 1968, nr 2, - Roman Pollak, Wstęp [fragmenty], w: Stanisław Herakliusz Lubomirski, Wybór pism, oprac. Roman Pollak, Wrocław 1953, - Jerzy Snopek, Trzy wzory postaw libertyńskich, „Pamiętnik literacki” 1981, z. 3, - Paweł Stępień, Poeta barokowy wobec przemijania i śmierci. Hieronim Morsztyn, Szymon Zimorowic, Jan Andrzej Morsztyn [fragmenty], Warszawa 1996, - Janusz Tazbir, Cień oślich uszu. Czym się gorszono w różnych stuleciach, „Polityka 1997, nr 25, - Janusz Tazbir, Prekursorzy polskiego libertynizmu, „Euhemer” 1961, nr 2. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu konwersatorium absolwent/ka: (K_W01;K_W05 ; K_W07, K_U01; K_U02; K_U04; K_K03; K_K04; K_K07; K_K08 ; K_K09; K_K11) Zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę w kulturze; Zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury; Zna najważniejsze metody badań interdyscyplinarnych; Potrafi selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych; Potrafi dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych; Potrafi sformułować problem badawczy; Potrafi rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności; Jest gotów do poznawania nowych metod badawczych; Ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji wskazanych zadań; Przestrzega zasady tolerancji i ma poszanowanie dla różnic kulturowych; Docenia bogactwo kultury; Jest gotów do zrozumienia dziedzictwo kulturowego i różnorodności kulturowej; Szanuje etyczny wymiar badań naukowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Podstawą zaliczenia konwersatorium jest: a) obecność na zajęciach (student/ka ma prawo do dwóch nieobecności); b) przygotowanie do zajęć (zapoznanie się z lekturami); c) aktywny udział w dyskusjach; e) przygotowanie zaliczeniowej wypowiedzi ustnej przedstawiającej samodzielną analizę i interpretację wybranego problemu z zakresu historii recepcji. Temat wypowiedzi i bibliografia będą uprzednio uzgadniane z prowadzącym. 2. Kryteria oceny przygotowanej przez studenta wypowiedzi ustnej: - związek wypowiedzi z tematem; - samodzielność, wnikliwość i kulturowy charakter interpretacji; - sposób wykorzystania źródeł i stanu badań (bibliografii); - kompozycja wypowiedzi (celowość, logika, przejrzystość). 3. Ocena końcowa uwzględnia: - obecność na zajęciach i przygotowanie do nich (20% oceny końcowej); - aktywny udział w zajęciach (30% oceny końcowej); - wypowiedź ustną studenta/ki (50% oceny końcowej). Zaliczenie na ocenę na podstawie prezentacji ustnej (zob. metody i kryteria oceniania). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tadeusz Rubik | |
Prowadzący grup: | Tadeusz Rubik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.