Antyk w dramacie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-CS-AD-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Antyk w dramacie |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału "Artes Liberales" |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Jak wykorzystywany był antyk w dramacie światowym, zwłaszcza europejskim i amerykańskim? Po jakie mity sięgali najczęściej dramatopisarze, dlaczego i po co? Co wyczytywali w greckich i rzymskich opowieściach? Jakie nawiązania do kultury śródziemnomorskiej można znaleźć we współczesnych tekstach dramatycznych? Odpowiedzi na te pytania będziemy szukać w wybranych dramatach napisanych od renesansu po współczesność. Część tytułów zaproponuje prowadzący, część – uczestnicy, wspólnie zaś dokonamy wyboru. W miarę możliwości repertuarowych zajęcia będą uzupełniane wizytami w teatrach, jednak w dyskusjach o przedstawieniach główny nacisk zostanie położony na sceniczną interpretację tekstu dramatycznego. Zajęcia dla wszystkich, którzy chcą poznać różne techniki i estetyki dramatyczne, a przy okazji zapoznać z technikami recepcji antyku w różnych epokach późniejszych. |
Pełny opis: |
Zajęcia dają możliwość zapoznania się z trendami interpretacji antyku we współczesnym dramacie, w Polsce i Europie (w ramach projekcji zostaną pokazane także wybrane inscenizacje antyku po II wojnie światowej). Wśród omawianych autorów między innymi: Jean Racine, William Szekspir, Molier, Carlo Goldoni, Stanisław Wyspiański, T.S. Elliot, Bertolt Brecht, Paul Claudel, Friedrich Dürrenmatt, Jean Giraudoux, Heiner Müller, Zbigniew Herbert i wielu innych. W trakcie analiz tekstów szczególny nacisk zostanie położony na umiejętność opisania sposobów wykorzystywania antycznej matrycy (mitu, gatunku, struktury) oraz celów, dla których te nawiązania do antyku zostały wykorzystane. |
Literatura: |
1. A. Nicoll, Dzieje dramatu (wiele wydań) 2. A. Nicoll, Dzieje teatru (wiele wydań) 3. J. L. Styan, Współczesny dramat w teorii i scenicznej praktyce W zależności od wyboru przez uczestników do każdego analizowanego spektaklu czy dramatu podane zostaną osobne lektury. |
Efekty uczenia się: |
Student w zakresie wiedzy: K_W01 Zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę w kulturze K_W05 Zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury Student w zakresie umiejętności: K_U01 selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych K_U02 dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych Student w zakresie kompetencji społecznych: K_K03 jest gotów do poznawania nowych metod badawczych K_K04 ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji wskazanych zadań |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie obecności i aktywnego uczestnictwa w zajęciach oraz na podstawie krótkiej pracy pisemnej (max 3 strony, 5400 znaków po II semestrze) na temat wybranego i uzgodnionego z prowadzącym aspektu „antycznego” w dowolnym dramacie nowożytnym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 5 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Michał Mizera | |
Prowadzący grup: | Michał Mizera | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.