Chrześcijaństwo kręgu śródziemnomorskiego a islam i judaizm
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-CS2-PS-CHKSa-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Chrześcijaństwo kręgu śródziemnomorskiego a islam i judaizm |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału "Artes Liberales" |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Potrzebna jest ogólna wiedza humanistyczna, podstawowe wiadomości dotyczące Kościoła prawosławnego i katolickiego. Niezbędna jest podstawowa znajomość na temat judaizmu i islamu |
Skrócony opis: |
Na zajęciach w zarysie będzie omówiona historia chrześcijaństwa w krajach basenu Morza Śródziemnego, a także historia judaizmu i islamu na tych terenach. Zaprezentowane zostaną też w zarysie relacje i wzajemna koegzystencja wyznawców tych trzech wielkich religii monoteistycznych. Jednym z ważniejszych tematów będą chrześcijańskie ośrodki religijne znajdujące się m.in. w Konstantynopolu, Rzymie, Aleksandrii, Antiochii. Priorytetowo zostanie również przedstawiona Jerozolima jako święte miasto chrześcijaństwa, judaizmu oraz islamu. Podczas zajęć studenci poznają także historię relacji chrześcijan Wschodu i Zachodu z wyznawcami islamu. Omówione będą wybrane teksty liturgiczne powstałe w interesującym nas obszarze geograficznym. Studenci zapoznają się także z podstawowymi cechami sztuki tworzonej na tym obszarze na przestrzeni wieków przez chrześcijaństwo, judaizm i islam. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu wyposażenie studentów w wiedzę na temat rozwoju chrześcijaństwa w obszarze Morza Śródziemnego, jego relacji z judaizmem oraz islamem. Studenci zapoznają się z elementami tradycji i obrzędowości Kościoła wschodniego oraz zachodniego w kontekście związków z judaizmem. Wspomniane będą także tradycje obrzędowe islamu. Te trzy religie monoteistyczne zaprezentowane będą także w kontekście sztuki oraz literatury. Zostaną również najważniejsze wydarzenia historyczne oraz podstawy teologiczne, które doprowadziły do uformowania judaizmu, chrześcijaństwa oraz islamu. Studenci zapoznają się z różnicami między tradycją wschodnią (bizantyńską) oraz zachodnią (łacińską ). Zajęcia mają charakter konwersatorium. Każdy z uczestników zobowiązany jest przygotować się do zajęć następnych. Formą przygotowania jest zapoznanie się z literaturą przedmiotu. Przy zaliczeniu zajęć będą brane pod uwagę następujące elementy: odpowiedź ustna na ocenę, dotycząca omawianych podczas zajęć zagadnień, obecność (możliwe 2 nieobecności w ciągu semestru) i aktywne uczestnictwo w zajęciach. Dla chętnych będzie możliwość przygotowania i wygłoszenia referatu na wybrany przez siebie temat, po wcześniejszym uzgodnieniu tematyki z wykładowcą. Referat będzie brany pod uwagę przy ocenie na koniec semestru. |
Literatura: |
-Salomon N., Judaizm, tłum. J. Mytkowska, Warszawa 1997 -Dalven, Rae, The Jews of Ioannina, Cadmus Press, 1989 -Kameraz-Kos N., Święta i obyczaje żydowskie, Warszawa 1997 -Battenberg F., Żydzi w Europie: proces rozwoju mniejszości żydowskiej w nieżydowskim środowisku Europy. Wrocław 2008 -Gkoumas, P. Bibliography on the Romaniote, 2016 -Kallistos Ware, Kościół prawosławny, tłum. W. Misijuk, Białystok 2002 -Bendza M., Szymaniuk A., Starożytne patriarchaty prawosławne, Białystok 2005 -O'Shea S., Morze wiary: islam i chrześcijaństwo w świecie śródziemnomorskim doby średniowiecza, tłum. R. Kot, Poznań 2009 -Koran, tłum. J. Bielawski, Warszawa 1989 |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy: - wykazuje się podstawową wiedzą z zakresu historii Kościoła (prawosławnego oraz łacińskiego) - zna podstawowe zasady wiary chrześcijańskiej, judaizmu oraz islamu - zna wybraną terminologią w języku polskim - posiada podstawową wiedzę z zakresu obrzędowości chrześcijańskiej, judaistycznej oraz islamskiej - posiada podstawową wiedzę teologiczną trzech religii monoteistycznych - zna przyczyny powstania tych religii - posiada podstawową wiedzę na temat sztuki i dzieł liturgicznych oraz teologicznych chrześcijaństwa oraz islamu - rozróżnia terminy: religia, wyznanie, obrządek, obrzęd, świątynia, synagoga W zakresie umiejętności: - potrafi przygotować referat na wskazany przez prowadzącego temat - bierze udział w dyskusji na wybrane tematy dotyczące analizowanych zagadnień - wykorzystuje znajomość terminologii przedmiotowych zagadnień w wypowiedziach: - korzysta z wybranych tekstów kultury dla uzasadnienia własnego stanowiska na określony temat - w wypowiedziach posługuje się określoną w przedmiocie terminologią W zakresie kompetencji społecznych: - jest otwarty na dialog międzywyznaniowy i międzyreligijny. - wykazuje postawę otwartą na różnorodną kulturę poszczególnych narodów i grup etnicznych, rozumiejąc w kontekście historycznym formowanie się relacji chrześcijaństwa z judaizmem oraz islamem -rozumie zasady tolerancji |
Metody i kryteria oceniania: |
-ocena jednego referatu przygotowanego i wygłoszonego przez studenta -aktywne uczestnictwo w zajęciach -odpowiedź ustna dotycząca tematyki zajęć |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 4 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Konrad Kuczara | |
Prowadzący grup: | Konrad Kuczara | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.