Etyka badań naukowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3800-BE-EBN-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Etyka badań naukowych |
Jednostka: | Wydział Filozofii |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Filozofii |
Punkty ECTS i inne: |
10.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów ze współczesnymi problemami, perspektywami teoretycznymi i badawczymi, stanowiskami aksjologicznymi i normatywnymi oraz metodami etyki badań naukowych, w tym etyki prowadzenia badań biomedycznych z udziałem ludzi oraz badań z udziałem zwierząt. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów ze współczesnymi problemami, perspektywami teoretycznymi i badawczymi, stanowiskami aksjologicznymi i normatywnymi oraz metodami etyki badań naukowych, w tym etyki prowadzenia badań biomedycznych z udziałem ludzi oraz badań z udziałem zwierząt. Istotnym celem zajęć jest rozwijanie zdolności analitycznych i argumentacyjnych studentów niezbędnych do formułowania poprawnych i uzasadnionych argumentów oraz ocen moralnych odnoszących się do konkretnych przedsięwzięć lub projektów badawczych. Studenci uczą się metodycznie przeprowadzać analizę etyczną projektu badania z udziałem ludzi albo zwierząt oraz formułować i merytorycznie uzasadnić opinię w sprawie dopuszczalności jego prowadzenia, korzystając z posiadanej interdyscyplinarnej wiedzy, opinii specjalistów oraz poglądów własnych i innych zaangażowanych podmiotów. Zajęcia obejmują następujące grup zagadnień i tematy: I – ETYKA BADACZA 1) Nauka i etos badacza. 2) Dobra praktyka badawcza: obszary, pryncypia i podstawowe nadużycia. 3) Etyczne zarządzanie danymi badawczymi i wynikami badań. Polityka otwartej nauki. 4) Etyka publikacji i recenzji naukowej. 5) Konflikt interesów w praktyce badawczej. II – ETYKA BADAŃ BIOMEDYCZNYCH Z UDZIAŁEM CZŁOWIEKA 6) Historia i rozwój regulacji badań naukowych w biomedycynie. 7) Principia ethica badań z udziałem człowieka. Godność i prawa człowieka. 8) Zasada szacunku dla osoby. Świadoma zgoda na udział w badaniu. 9) Problemy z uzyskaniem świadomej zgody. 10) Zasada dobroczynienia. Zasada równowagi klinicznej (clinical equipose). 11) Modele analizy ryzyka i korzyści badania biomedycznego. 12) Ochrona jednostek i populacje szczególnie narażonych na pokrzywdzenie (vulnerable). 13) Zasada sprawiedliwości. Sprawiedliwość w badaniach międzynarodowych. 14) Badań na materiale biologicznym ludzkiego pochodzenia. Biobanki. 15) Społeczna kontrola badań. Komisje bioetyczne. 16-18) WARSZTATY (6 godzin) - Ocena protokołów badań naukowych z udziałem człowieka. Symulacja pracy komisji bioetycznej. III – ETYKA BADAŃ NAUKOWYCH W NAUKACH SPOŁECZNYCH 19) Etyka badań ukrytych lub badań zakładających celowe wprowadzenie uczestników w błąd lub zatajenie przez nimi istotnych informacji. 20) Etyka badań społecznych wobec wyzwań i odmienności kulturowych. 21) Etyka badań internetowych. 22-23) WARSZTATY (4 godzin) - Ocena protokołów badań naukowych z udziałem człowieka. Symulacja pracy komisji etycznej. IV – ETYKA BADAŃ NAUKOWYCH Z WYKORZYSTANIEM ZWIERZĄT, LUDZKICH ZARODKÓW I INNYCH MODELI/NARZĘDZI 24) Etyka badań na zwierzętach. Historia i ewolucja praktyki. 25) Etyka badań na zwierzętach. Podstawowe zasady eksperymentowania na zwierzętach. Zasada 3R. Komisje ds. eksperymentów na zwierzętach. 26) WARSZTATY (2 godziny) - Ocena protokołów badań naukowych z udziałem zwierząt. Symulacja pracy komisji etycznej ds. eksperymentów na zwierzętach. 27) Etyka badań na ludzkich zarodkach. 28) Etyka badań na ludzkich organoidach. 29) Etyka badań naukowych z wykorzystaniem Big Data i AI. Powyższe tematy będą analizowane przede wszystkim z perspektywy etycznej. Ponieważ jednak etyka badań naukowych jest dziedziną bardzo praktyczną i interdyscyplinarną, prezentowane i dyskutowane będą również medyczne, prawne i socjologiczne aspekty praktyki badawczej. Kurs prowadzony jest w formie seminarium. Metody nauczania obejmują krótkie interaktywne wykłady, prezentacje studentów, dyskusje, pracę w grupach, analizę przypadków oraz analizę dokumentów regulacyjnych. Seminarium obejmuje także warsztaty symulujące pracę różnych komisji etycznych oceniających protokoły badań z udziałem ludzi albo zwierząt. |
Literatura: |
Podstawowe źródła literatury (kolejność alfabetyczna): -- E.J. Emanuel, R. Crouch, J. Arras, J. Moreno, C. Grady (eds.), Ethical and Regulatory Aspects of Clinical Research: Readings and Commentary, Johns Hopkins University Press, Baltimore, Maryland 2003. -- E.J. Emanuel, Ch.C. Grady, R. A. Crouch and R. K. Lie (eds.), The Oxford Textbook of Clinical Research Ethics, Oxford University Press 2011. -- W. Galewicz (red.), Badania z udziałem ludzi, Universitas, Kraków 2010. -- J. Huges (ed.), European Textbook on Ethics in Research, European Commission Directorate-General for Research, Publications Office of the European Union, Luxembourg 2010. -- F.L.Macrina, Scientific Integrity: Text And Cases in Responsible Conduct Of Research, 3 edition, Amer Society for Microbiol 2005. -- D.M. Mertens, P.E. Ginsberg, The Handbook of Social Science Research, SAGE Publications 2009. -- J. Różyńska, M. Waligóra (red). Badania naukowe w biomedycynie z udziałem ludzi. Standardy międzynarodowe, Wolters Kluwer, Warszawa 2012. -- E. Shamoo, D. B. Resnik, Responsible Conduct of Research, Oxford University Press 2022. -- European Commission, DG Research & Innovation, Ethics in Social Science and Humanities, Brussels 2021. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Po zakończeniu seminarium student w pogłębionym stopniu zna i rozumie: - historię, genezę i naturę etyki badań naukowych, jej specyfikę przedmiotową i metodologiczną oraz powiązania z różnymi dyscyplinami i subdyscyplinami nauki oraz praktyki społecznej - rolę etyki badań naukowych w praktyce i rozwoju nauk biomedycznych i innych bionauk - zaawansowaną, multi- i interdyscyplinarną terminologię stosowaną w etyce badań naukowych; - problemy etyczne współczesnej praktyki badawczej w naukach biomedycznych i innych bionaukach, a także perspektywy teoretyczne i badawcze, założenia aksjologiczne i normatywne oraz metody etyki badań naukowych; - genezę, cele oraz obowiązujące w Polsce zasady organizacji i funkcjonowania komisji bioetycznych oraz komisji etycznych do spraw eksperymentów na zwierzętach; - najważniejsze prawa uczestnika badań naukowych oraz prawne i instytucjonalne mechanizmy ochrony tych praw; - polskie regulacje prawne dotyczące prowadzenia badań naukowych, w tym eksperymentów medycznych i badań klinicznych; - zasady ochrony własności intelektualnej w kontekście praktyki badawczej. UMIEJĘTNOŚCI Po zakończeniu seminarium student potrafi: - identyfikować problemy i konflikty etyczne występujące w praktyce badawczej; - krytycznie analizować wypowiedzi ustne i pisemne innych autorów z zakresu etyki badań naukowych: rekonstruować tezy, identyfikować założenia faktyczne oraz normatywne, krytycznie oceniać poprawność i siłę argumentacji; - w sposób uporządkowany i metodyczny przeprowadzić etyczną analizę projektu badania naukowego z udziałem ludzi albo zwierząt oraz sformułować i merytorycznie uzasadnić opinię w sprawie dopuszczalności jego prowadzenia; - przygotować lub ocenić projekt dokumentu regulacyjnego określającego zasady funkcjonowania podmiotów zaangażowanych w praktykę badawczą; - posługiwać się przepisami prawa oraz uznanymi wytycznymi etycznymi w celu rozwiązania konkretnych przypadków lub problemów dotyczących praktyki badawczej; - prowadzić debatę na tematy z zakresu etyki badań naukowych; - porozumiewać się, w szczególności na tematy dotyczące etyki badań naukowych, ze specjalistami oraz z osobami niebędącymi specjalistami w tej domenie, w tym z wykorzystaniem różnych kanałów i technologii informacyjno-komunikacyjnych; - przygotować krotką pracę pisemną z zakresu etyki badań naukowych, zgodnie z zasadami techniki pisania prac danego rodzaju; - przygotować i wygłosić wystąpienie ustne (referat) z zakresu etyki badań naukowych; - kierować pracą zespołu i współdziałać w grupie, w szczególności uczestniczyć w grupowym przygotowaniu opinii na temat przedłożonych projektów badawczych; - samodzielnie zdobywać wiedzę oraz rozwijać umiejętności z zakresu etyki badań naukowych. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Po ukończeniu seminarium student jest gotów do: - krytycznego oceniania posiadanej wiedzy, pozyskiwanych informacji i odbieranych treści - uznawania znaczenia wiedzy z zakresu etyki i prawa badań naukowych w rozwiązywaniu problemów, jakie rodzi praktyka badawcza, oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem tych problemów; - angażowania się w projektowanie i prowadzenie działań o charakterze konsultacyjno-opiniodawczym i regulacyjnym w celu podniesienia etycznych standardów polskiej praktyki badawczej zwłaszcza w obszarze nauk biomedycznych i innych bionauk; - aktywnego udziału w bieżących debatach i sporach dotyczących etyki badan naukowych, mając poczucie współodpowiedzialności za kształt polskiego dyskursu politycznego, publicznego i medialnego na te tematy; - rzetelnego i odpowiedzialnego rozwijania dorobku etyki badań naukowych, jako dziedziny teoretycznej i praktyki społecznej; - dostrzegania problemów i wyzwań etycznych, prawnych i społeczno-kulturowych związanych z własną pracą badawczą i zawodową, w szczególności przestrzegania, rozwijania i promowania etycznych standardów pracy dla członków komisji bioetycznych i innych ciał ds. etyki badań naukowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się egzaminem. Na finalną ocenę składa się: - przygotowanie do zajęć i aktywny, konstruktywny udział w dyskusjach, warsztatach i pracach na zajęciach – 20 % - przygotowanie i wygłoszenie 2 referatów – 10% - przygotowanie pisemnej, metodycznej analizy i oceny etycznej projektu badawczego (indywidualnie lub w grupie) – 20 % - przygotowanie lub zaopiniowanie projektu dokumentu regulacyjnego z zakresu etyki badań naukowych (np. kodeksu dobrej praktyki badawczej, regulaminu komisji bioetycznej – 20% - egzamin ustny – 30% Skala ocen: 100-90% - 5,0; 89-85% - 4,5; 84-75% - 4,0; 74-70% - 3,5; 69-60% - 3,0; 59-0% - 2,0 Dopuszczalna liczba nieobecności w semestrze podlegających usprawiedliwieniu: 2 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SEM
|
Typ zajęć: |
Seminarium, 60 godzin, 5 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jakub Zawiła-Niedźwiecki | |
Prowadzący grup: | Jakub Zawiła-Niedźwiecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SEM
|
Typ zajęć: |
Seminarium, 60 godzin, 5 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Różyńska | |
Prowadzący grup: | Joanna Różyńska, Jakub Zawiła-Niedźwiecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Seminarium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.