Etyka globalna i środowiskowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3800-BE-EGS-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Etyka globalna i środowiskowa |
Jednostka: | Wydział Filozofii |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Filozofii |
Punkty ECTS i inne: |
10.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów/studentek ze współczesnymi perspektywami, stanowiskami, problemami i dyskusjami w obszarze etyki globalnej i środowiskowej, pogłębianie wiedzy dotyczącej sprawiedliwości globalnej i środowiskowej, rozwijanie umiejętności analizy etycznej oraz kompetencji pozwalających na udział w debacie dotyczącej tych kwestii. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest a) zapoznanie studentów/studentek ze współczesnymi perspektywami teoretycznymi i stanowiskami aksjologicznymi i normatywnymi z zakresu etyki globalnej i środowiskowej, b) zaznajomienie studentów/studentek z kluczowymi problemami i dyskusjami w tym obszarze, w szczególności wyzwaniami dotyczącymi różnych aspektów zdrowia globalnego oraz sprawiedliwości globalnej i środowiskowej w kontekście kryzysu klimatycznego, c) pogłębianie wiedzy dotyczącej podatności na skrzywdzenie i wykorzystanie („vulnerability”) w kontekście niesprawiedliwości globalnych i środowiskowych („injustices”), d) rozwijanie umiejętności analizy etycznej i) polityk i projektów zdrowotnych i środowiskowych, ii) konfliktów społeczno-środowiskowych, w tym w krajach Globalnego Południa, iii) międzynarodowych projektów badawczych z udziałem jednostek i grup podatnych na skrzywdzenie i wykorzystanie oraz we współpracy z krajami o niskich i średnich dochodach, e) budowanie kompetencji komunikacyjnych pozwalających na udział w debacie dotyczącej problemów z zakresu bioetyki globalnej i środowiskowej. Metody dydaktyczne: analiza tekstów, dyskusja, analiza przypadków, praca w grupach, „role play”. Część zajęć ma charakter warsztatowy (symulacja pracy komisji ds. etyki badań naukowych o charakterze międzynarodowym). Zagadnienia: I. Współczesne perspektywy teoretyczne: - rozwój bioetyki środowiskowej i globalnej oraz zależność pomiędzy nimi, - główne koncepcje filozoficzne dotyczące relacji między człowiekiem a środowiskiem naturalnym, - pojęcia antropocenu, ekosystemu, kryzysu klimatycznego, środowiskowego, planetarnego. - kategorie zdrowia globalnego, zdrowia środowiskowego, sprawiedliwości zdrowotnej, sprawiedliwości środowiskowej, - społeczne i środowiskowe determinanty zdrowia. II. Globalne wyzwania bioetyczne współczesności: - epidemie i pandemie, - ubóstwo, - dostęp do ochrony zdrowia, - nierówności, - sprawiedliwa dystrybucja zasobów w skali globalnej, - bezpieczeństwo żywnościowe, - migracje, - zmiany demograficzne. III. Prawa człowieka a bioetyka globalna i środowiskowa - prawa człowieka jako fundament bioetyki globalnej i globalnej polityki zdrowotnej, - globalne zdrowie publiczne a rola instytucji międzynarodowych. - podstawowe zasady, inicjatywy i programy współpracy międzynarodowej na rzecz ochrony i promocji zdrowia publicznego i zdrowia globalnego. - prawa człowieka a kryzys środowiskowy i klimatyczny. IV Zrównoważony rozwój i równowaga środowiskowa - Filozoficzne i aksjologiczne podstawy koncepcji zrównoważonego rozwoju a założenia etyki środowiskowej i etyki posthumanistycznej. - Zdrowie a Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ i koncepcja zrównoważonej polityki zdrowotnej na poziomie globalnym i lokalnym V Projekty i programy: - zasady projektowania i realizowania projektów badawczych i społecznych z udziałem jednostek lub społeczności szczególnie narażonych na zranienie (vulnerability), w szczególności pochodzących z krajów o niskich i średnich dochodach. - analiza wybranych programów i działań na rzecz zdrowia, edukacji zdrowotnej, sprawiedliwości zdrowotnej oraz sprawiedliwości środowiskowej realizowanych w takich społecznościach. |
Literatura: |
Benton-Short, L. (2023). Sustainability and Sustainable Development. An Introduction. Rowman&Littlefeld. Bioethical Insights into Values and Policy: Climate Change and Health. (2016). C.C. MacPherson. (red.). Springer. Coolsaet, B. (2021). Environmental Justice: Key Issues. Routledge. Global Health. Ethical Challeges. Second Edition. (2021). S. Benatar, G. Brock. (red.). Cambridge University Press. Have, H. ten. (2016). Global Bioethics: An Introduction. Routledge. Human Rights in Global Health: Rights-Based Governance for a Globalizing World. (2018). M.B. Meier, L.O. Gostin, M. Robinson (red.). Oxford University Press. Johnson, B.L., Lichtveld, M.Y. (2022). Environmental Policy and Public Health. T. 1-2. Taylor&Francis. Rolston III, H. (2012). A New Environmental Ethics: The Next Millennium for Life on Earth. Routledge. Williston, B. (2023). The Ethics of Climate Change: An Introduction. Routledge. Teksty, materiały i casusy dostarczone przez prowadzącą. Liczba stron do przeczytania nie przekroczy 30 tygodniowo. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Po ukończeniu kursu student/studentka w pogłębionym stopniu zna i rozumie: - specyfikę teoretyczną i przedmiotową współczesnej bioetyki globalnej i środowiskowej, - pojęcia i kategorie stosowane we współczesnej etyce globalnej i środowiskowej, - podstawowe stanowiska aksjologiczne i normatywne we współczesnej etyce globalnej i środowiskowej, - kluczowe problemy z zakresu zdrowia globalnego oraz sprawiedliwości globalnej i środowiskowej w kontekście kryzysu klimatycznego, - zagadnienie podatności na skrzywdzenie i wykorzystanie („vulnerability”) w kontekście niesprawiedliwości globalnych i środowiskowych - znaczenie praw człowieka dla współczesnej etyki globalnej i środowiskowej - wartości i zasady zrównoważonego rozwoju, zasady projektowania zrównoważonych polityk i projektów zdrowotnych i środowiskowych, w tym programów adresowanych do grup i społeczności podatnych na skrzywdzenie i wykorzystanie, - zasady prowadzenia badań naukowych z udziałem grup i społeczności podatnych na skrzywdzenie i wykorzystanie („vulnerable”) oraz we współpracy z krajami o niskich i średnich dochodach. Nabyte umiejętności: Po zaliczeniu przedmiotu student/studentka potrafi: ‒ krytycznie analizować teksty z zakresu tematyki zajęć oraz poglądy i argumenty innych autorów, w tym uczestników zajęć, ‒ prawidłowo identyfikować, interpretować i analizować problemy etyczne w obszarze zdrowia globalnego i konfliktów społeczno-środowiskowych, ‒ merytorycznie i poprawnie argumentować, dobierać i konstruować zaawansowane argumenty normatywne i faktyczne, formułować odpowiedzi na krytykę, ‒ przeprowadzić analizę etyczną polityki lub projektu zdrowotnego i środowiskowego, w tym adresowanego do grup i społeczności podatnych na skrzywdzenie i wykorzystanie („vulnerable”), ‒ przeprowadzić analizę konfliktu społeczno-środowiskowego, w tym w krajach Globalnego Południa, z perspektywy sprawiedliwości środowiskowej, ‒ przeprowadzić analizę międzynarodowego projektu badawczych z udziałem jednostek i grup podatnych na skrzywdzenie i wykorzystanie oraz we współpracy z krajami o niskich i średnich dochodach, ‒ przygotować wystąpienie ustne (referat) z zakresu etyki globalnej i środowiskowej, ‒ uczestniczyć w debacie dotyczącej problemów z zakresu etyki globalnej i środowiskowej. Nabyte kompetencje społeczne: Po zaliczeniu przedmiotu student/studentka jest gotów/gotowa do: - krytycznego oceniania pozyskiwanych informacji i odbieranych treści, - dostrzegania znaczenia etyki i bioetyki dla zdrowia globalnego oraz innych wyzwań globalnych związanych z kryzysem środowiskowym i klimatycznym, - angażowania się w opracowywanie zrównoważonych polityk lub projektów na rzecz zdrowia, edukacji zdrowotnej, sprawiedliwości zdrowotnej oraz sprawiedliwości środowiskowej - włączania się w debatę dotyczącą globalnego zdrowia publicznego, konfliktów społeczno-środowiskowych i zrównoważonego rozwoju, - współpracy w zespole, w różnych rolach, w tym kierowniczych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność – 20% Referat – 20% Pisemna ocena projektu badań naukowych z udziałem jednostek lub społeczności szczególnie podatnych na skrzywdzenie i wykorzystanie (vulnerable) lub z krajów o niskich i średnich dochodach realizującego cele zrównoważonego rozwoju – 15% Pisemny projekt/ocena projektu działania na rzecz ochrony lub promocji zdrowia albo edukacji zdrowotnej realizującego cele zrównoważonego rozwoju – 15% Egzamin ustny 30% Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 w semestrze |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SEM
CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 60 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Bielińska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Bielińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Seminarium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.