Wstęp do bioetyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3800-BE-WB-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do bioetyki |
Jednostka: | Wydział Filozofii |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Filozofii |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z historią, naturą i specyfiką bioetyki jako interdyscyplinarnej dziedziny wiedzy naukowej i praktyki społecznej. |
Pełny opis: |
Przedmiot ma charakter propedeutyczny. Jego celem jest zapoznanie studentów i studentek z historią i genezą bioetyki, dostarczenie wiedzy na temat interdyscyplinarnej natury bioetyki, jej miejsca w systemie nauk oraz jej specyfiki przedmiotowej i metodologicznej. W czasie zajęć omówione zostaną m.in. następujące zagadnienia: natura bioetyki, etyki lekarska a bioetyka na tle historii medycyny zachodniej, powstanie bioetyki w XX w., kodyfikacja etyki lekarskiej, obszary bioetyki i jej zasięg problemowy, rola praw człowieka w bioetyce, metody i interdyscyplinarność bioetyki. |
Literatura: |
- Różyńska, J. i Łuków, P., ”Narodziny i natura bioetyki.” w: Bioetyka, red.: Joanna Różyńska i Weronika Chańska,. Warszawa: Wolters Kluwer Polska, 2013, str. 15-31. - D. Callahan, Bioethics as a Discipline, The Hastings Center Studies, Vol. 1, No. 1 (1973), str. 66-73. - Brzeziński, T., Rozdział I w: „Historia medycyny”. IV wyd.: Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2014, str. 25-65. - Edelstein, L., “The hippocratic oath, text, translation and interpretation.” w: Ancient medicine; selected papers of Ludwig Edelstein, red.: OwseiTemkini Clarice Lilian Temkin. Baltimore,: The Johns Hopkins Press, 1967, str. 40-48, 55-63. - Potter, V R., "Bioethics, the science of survival." Perspectives in Biology and Medicine 14 (1970), str. 127-138 - Jahr, F., "Bio-ethics”, w: Essays in bioethics and ethics 1927 - 1947, red.: H.M. Sass 2011, str. 2 – 4. - R. Sandler, Environmental Ethics, Oxford University Press, 2018, str. 90 - 98, 148 – 153. - M.A. Warren, „Status moralny. Obowiązki wobec osób i innych istot żywych”, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 2019, str. 26 - 37; 55 - 74. - Z. Szawarski, „Początki i rozwój etyki badań naukowych w biomedycynie”, [w:] J. Różyńska, M. Waligóra, „Badania naukowe z udziałem ludzi w biomedycynie”, Wolters Kluwer Polska, 2012 - Beecher, H. K., "Ethics and clinical research." New England Journal of Medicine 274, no. 24 (Jun 16 1966), str. 1354-60; wraz z komentarzem: J. Harkness, S. E. Lederer, D. Wikler, Laying ethical foundations for clinical research, Bulletin of the World Health Organization, 2001, 79 (4). - Kodeks etyki lekarskiej: Tekst jednolity z dnia 2 stycznia 2004 r., zawierający zmiany uchwalone w dniu 20 września 2003 r. Przez nadzwyczajny VII Krajowy Zjazd Lekarzy (biuletyn NRL 2004, nr 1, poz. 84). Warszawa: Naczelna Izba Lekarska,, 2004, str. 1 – 32. - Łuków, P., „Etyka lekarska a bioetyka” oraz „Bioetyka – natura i problematyka” w: System Prawa Medycznego. Tom I. Pojęcie, źródła i zakres prawa medycznego, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2018, str. 46-61. - Łuków, P., Medycyna bez kodeksu w: „Moralność medycyny. O sztuce dobrego życia i o sztuce leczenia”, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Semper”, 2012, str. 18-38 - Różyńska J., „Bioetyka a prawo medyczne” oraz „Charakter norm zawartych w kodeksach etyki zawodów medycznych” w: System Prawa Medycznego. Tom I. Pojęcie, źródła i zakres prawa medycznego, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2018. - Van Der Burg W., Law and Bioethics, in: Kuhse H., Singer P. (eds.), A Companion to Bioethics, Blackwell Publishing 2001: 49-57. - Gbadegesin S., Bioethics and Cultural Diversity, in: Kuhse H., Singer P. (eds.), A Companion to Bioethics, Blackwell Publishing 2001, str. 24-31. - Brody B., Religion and Bioethics, in: Kuhse H., Singer P. (eds.), A Companion to Bioethics, Blackwell Publishing 2001, str. 41-48. - W. Osiatyński, „Prawa człowieka i ich granice”, Znak 2011, rozdział pt. „Czy można odbudować ponadkulturowy konsensus w kwestii praw człowieka?” - Andorno R., Human Dignity and Human Rights as a Common Ground for a Global Bioethics, „Journal of Medicine and Philosophy” 2009 (34), str. 223-40. - Chyrowicz, B., „Metody bioetyki”, w: Bioetyka, red. J. Różyńska, W. Chańska, Wolters Kluwer, Warszawa 2013, s. 32–46. - James F. Childress, Chapter 1. Methods in Bioethics, [in:] Oxford Handbook of Bioethics, ed. Steinbock, pp. 15 – 42. - Rothman, D.J., Strangers at the bedside: A history of how law and bioethics transformed medical decision making. New York: Aldine de Gruyter, 2003, rozdz. 7.The Doctor as Stranger, str. 127 – 147. - Illich, I., The killing of pain [in:] Medical Nemesis. The Expropriation of Health, Toronto [etc.] : Bantam Books, 1977, ss. 133-154. - Marcin Moskalewicz, Medykalizacja: patogeneza i objawy, „Czas kultury” 6/2012, str. 25 – 35. - Parens E., On good and bad forms of medicalization, Bioethics 27: 1 (2011), str. 1 – 8. |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: Student/ka zna i dogłębnie rozumie: - historię, genezę i naturę bioetyki, jej specyfikę przedmiotową i metodologiczną oraz powiązania z różnymi dyscyplinami i subdyscyplinami nauki oraz praktyki społecznej (K_W01) - rolę bioetyki w praktyce i rozwoju nauk biomedycznych i innych bionauk (K_W02) - terminologię bioetyczną w języku polskim oraz w języku angielskim (K_W03) Nabyte umiejętności: Student/ka potrafi: - rozpoznawać problemy i konflikty etyczne występujące w praktyce i rozwoju bionauk oraz w praktyce życia codziennego i społecznego (K_U01) - krytycznie analizować wypowiedzi ustne i pisemne innych autorów z zakresu etyki i bioetyki – rekonstruować tezy, identyfikować założenia faktyczne oraz normatywne, krytycznie oceniać poprawność i siłę argumentacji (K_U02) - przygotować i wygłosić wystąpienie ustne (prezentację, referat) z zakresu bioetyki (K_U14) Nabyte kompetencje społeczne: Student/ka jest gotów/a do: - uznawania znaczenia wiedzy z zakresu etyki i bioetyki oraz edukacji bioetycznej w rozwiązywaniu problemów, jakie rodzi praktyka i rozwój nauki (K_K02) - rzetelnego i odpowiedzialnego rozwijania dorobku bioetyki jako dziedziny teoretycznej i praktyki społecznej (K_K06) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia kończą się pisemnych kolokwium składającym się z pytań otwartych i zamkniętych (test). W czasie semestru każdy student/studentka przygotowuje jeden referat z lektury dodatkowej. Ocena końcowa jest średnią ważoną z oceny za aktywność, referat oraz z kolokwium. Nie można zaliczyć zajęć bez zaliczenia kolokwium. Komponenty oceny: (1) przygotowanie i aktywność na zajęciach [40%] (2) kolokwium [40%] (3) referat [20%] Oceny z kolokwium są wystawiane według następującej skali: 100-90% - ocena 5,0 89-85% - ocena 4,5 84-75% - ocena 4,0 74-70% - ocena 3,5 69-60% - ocena 3,0 59-0% - ocena 2 Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: dwie w semestrze |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 5 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Emilia Kaczmarek | |
Prowadzący grup: | Emilia Kaczmarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 5 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jakub Zawiła-Niedźwiecki | |
Prowadzący grup: | Jakub Zawiła-Niedźwiecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.