Epistemologia doświadczenia religijnego: czytanie „Bojaźni i drżenia” Sorena Kierkegaarda
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3800-EDR23-S-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Epistemologia doświadczenia religijnego: czytanie „Bojaźni i drżenia” Sorena Kierkegaarda |
Jednostka: | Wydział Filozofii |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Filozofii |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Umiejętność samodzielnej lektury i analizy tekstu filozoficznego |
Skrócony opis: |
Zajęcia opierać się będą na wspólnej lekturze książki „Bojaźni i drżenia” Sørena Kierkegaarda a następnie rekonstrukcji struktury poglądów autora ze szczególnym uwzględnieniem epistemologicznych środków i strategii wykorzystanych do uchwycenia doświadczenia religijnego. |
Pełny opis: |
Ambicja Sørena Kierkegaarda by filozoficznie uchwycić wysiłek wiary Abrahama w jej krytycznym wydarzeniu, tam gdzie narzędzia filozoficznej analizy powinny zawieść, zaowocowała jedną najwybitniejszych prób filozoficznego uchwycenia aktu wiary/przejmującego i przekraczającego zrozumienie doświadczenia. W trakcie zajęć będziemy wraz Sørenem Kierkegaardem krążyć wokół wydarzenia pozostającego w centrum optyki książki i za autorem podejmować wysiłek pojęciowego uchwycenia tego, co zdaje się wymykać filozoficznemu opisowi. Zajęcia opierać się będą na wspólnej lekturze książki „Bojaźni i drżenia” Sørena Kierkegaarda a następnie rekonstrukcji struktury poglądów autora ze szczególnym uwzględnieniem epistemologicznych środków i strategii wykorzystanych do uchwycenia doświadczenia religijnego. Zajęcia uzupełnią wiedzę studentów na temat ważnych książek w dziedzinie filozofii religii i mogą stanowić dobry punkt wyjścia dla dalszych samodzielnych studiów poglądów filozofów religii. Seminarium przeznaczone jest dla studentów zainteresowanych problemami filozofii religii i epistemologii. Zajęcia są kontynuacją zajęć Epistemologia doświadczenia religijnego z roku akademickiego 2022/2023. |
Literatura: |
„Bojaźń i drżenie" Sørena Kierkegaarda, „Wprawki do chrześcijaństwa”, „O pojęciu ironii” tegoż autora |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: Wiedza o poglądach Sørena Kierkegaarda Nabyte umiejętności: zna metody interpretacji tekstu filozoficznego; wszechstronnie zna i dogłębnie rozumie poglądy wybranego wiodącego autora filozoficznego lub bieżący stan badań w zakresie wybranej problematyki filozoficznej; czyta i interpretuje tekst filozoficzny; analizuje argumenty filozoficzne, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia oraz wykrywa zależności między ich tezami i założeniami; wykrywa proste zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i kulturowymi; dobiera strategie argumentacyjne, na poziomie elementarnym konstruuje krytyczne argumenty, formułuje odpowiedzi na krytykę; twórczo wykorzystuje wiedzę filozoficzną i metodologiczną w formułowaniu hipotez i konstruowaniu krytycznych argumentacji; samodzielnie interpretuje tekst filozoficzny, komentuje i konfrontuje tezy pochodzące z różnych tekstów; analizuje złożone argumenty filozoficzne, identyfikuje składające się na nie tezy i założenia, ustala zależności logiczne i argumentacyjne między tezami; określa stopień doniosłości stawianych tez dla badanego problemu lub argumentacji; Nabyte kompetencje społeczne: jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów; na podstawie twórczej analizy nowych sytuacji i problemów samodzielne formułuje propozycje ich rozwiązania; potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. Przedstawianie swoich poglądów w sposób intersubiektywnie zrozumiały Dodatkowe efekty kształcenia dla doktorantów: potrafi: uczestniczyć w dyskursie naukowym w obrębie nauk humanistycznych inicjować debatę |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia seminarium jest aktywny udział w zajęciach (40%) oraz przygotowanie co najmniej jednego protokołu z zajęć z własnym komentarzem albo przygotowanie i przeprowadzenie referatu w ramach seminarium, albo praca pisemna na zatwierdzony przez prowadzącego temat związany z seminarium (60%). Dodatkowe kryteria oceniania dla doktorantów: Przygotowanie i wygłoszenie referatu z samodzielną interpretacją wybranego fragmentu książki omawianego na seminarium, bądź uzgodnionego z prowadzącymi innego tekstu powiązanego z tematem seminarium. Przygotowana interpretacja powinna zawierać wyraźnie sformułowane własne tezy autora w sposób, który umożliwi zajęcie stanowiska w stosunku do nich przez uczestników seminarium). Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 3 w roku |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SEM
SEM
CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 60 godzin, 4 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Dobieszewski | |
Prowadzący grup: | Janusz Dobieszewski, Jakub Mach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.