Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Epistemologia doświadczenia religijnego: czytanie „Bojaźni i drżenia” Sorena Kierkegaarda

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3800-EDR23-S-OG
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Epistemologia doświadczenia religijnego: czytanie „Bojaźni i drżenia” Sorena Kierkegaarda
Jednostka: Wydział Filozofii
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Filozofii
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie
seminaria monograficzne

Założenia (opisowo):

Umiejętność samodzielnej lektury i analizy tekstu filozoficznego

Skrócony opis:

Zajęcia opierać się będą na wspólnej lekturze książki „Bojaźni i drżenia” Sørena Kierkegaarda a następnie rekonstrukcji struktury poglądów autora ze szczególnym uwzględnieniem epistemologicznych środków i strategii wykorzystanych do uchwycenia doświadczenia religijnego.

Pełny opis:

Ambicja Sørena Kierkegaarda by filozoficznie uchwycić wysiłek wiary Abrahama w jej krytycznym wydarzeniu, tam gdzie narzędzia filozoficznej analizy powinny zawieść, zaowocowała jedną najwybitniejszych prób filozoficznego uchwycenia aktu wiary/przejmującego i przekraczającego zrozumienie doświadczenia.

W trakcie zajęć będziemy wraz Sørenem Kierkegaardem krążyć wokół wydarzenia pozostającego w centrum optyki książki i za autorem podejmować wysiłek pojęciowego uchwycenia tego, co zdaje się wymykać filozoficznemu opisowi.

Zajęcia opierać się będą na wspólnej lekturze książki „Bojaźni i drżenia” Sørena Kierkegaarda a następnie rekonstrukcji struktury poglądów autora ze szczególnym uwzględnieniem epistemologicznych środków i strategii wykorzystanych do uchwycenia doświadczenia religijnego.

Zajęcia uzupełnią wiedzę studentów na temat ważnych książek w dziedzinie filozofii religii i mogą stanowić dobry punkt wyjścia dla dalszych samodzielnych studiów poglądów filozofów religii.

Seminarium przeznaczone jest dla studentów zainteresowanych problemami filozofii religii i epistemologii.

Zajęcia są kontynuacją zajęć Epistemologia doświadczenia religijnego z roku akademickiego 2022/2023.

Literatura:

„Bojaźń i drżenie" Sørena Kierkegaarda, „Wprawki do chrześcijaństwa”, „O pojęciu ironii” tegoż autora

Efekty uczenia się:

Nabyta wiedza:

Wiedza o poglądach Sørena Kierkegaarda

Nabyte umiejętności:

zna metody interpretacji tekstu filozoficznego;

wszechstronnie zna i dogłębnie rozumie poglądy wybranego wiodącego autora filozoficznego lub bieżący stan badań w zakresie wybranej problematyki filozoficznej;

czyta i interpretuje tekst filozoficzny;

analizuje argumenty filozoficzne, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia oraz wykrywa zależności między ich tezami i założeniami;

wykrywa proste zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i kulturowymi;

dobiera strategie argumentacyjne, na poziomie elementarnym konstruuje krytyczne argumenty, formułuje odpowiedzi na krytykę;

twórczo wykorzystuje wiedzę filozoficzną i metodologiczną w formułowaniu hipotez i konstruowaniu krytycznych argumentacji;

samodzielnie interpretuje tekst filozoficzny, komentuje i konfrontuje tezy pochodzące z różnych tekstów;

analizuje złożone argumenty filozoficzne, identyfikuje składające się na nie tezy i założenia, ustala zależności logiczne i argumentacyjne między tezami;

określa stopień doniosłości stawianych tez dla badanego problemu lub argumentacji;

Nabyte kompetencje społeczne:

jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów;

na podstawie twórczej analizy nowych sytuacji i problemów samodzielne formułuje propozycje ich rozwiązania;

potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. Przedstawianie swoich poglądów w sposób intersubiektywnie zrozumiały

Dodatkowe efekty kształcenia dla doktorantów:

potrafi:

uczestniczyć w dyskursie naukowym w obrębie nauk humanistycznych

inicjować debatę

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia seminarium jest aktywny udział w zajęciach (40%) oraz przygotowanie co najmniej jednego protokołu z zajęć z własnym komentarzem albo przygotowanie i przeprowadzenie referatu w ramach seminarium, albo praca pisemna na zatwierdzony przez prowadzącego temat związany z seminarium (60%).

Dodatkowe kryteria oceniania dla doktorantów:

Przygotowanie i wygłoszenie referatu z samodzielną interpretacją wybranego fragmentu książki omawianego na seminarium, bądź uzgodnionego z prowadzącymi innego tekstu powiązanego z tematem seminarium. Przygotowana interpretacja powinna zawierać wyraźnie sformułowane własne tezy autora w sposób, który umożliwi zajęcie stanowiska w stosunku do nich przez uczestników seminarium).

Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 3 w roku

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 60 godzin, 4 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Janusz Dobieszewski
Prowadzący grup: Janusz Dobieszewski, Jakub Mach
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)