Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Epistemologia doświadczenia religijnego: czytanie „Św. Idioty” Cezarego Wodzińskiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3800-EDR24-S-OG
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Epistemologia doświadczenia religijnego: czytanie „Św. Idioty” Cezarego Wodzińskiego
Jednostka: Wydział Filozofii
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Filozofii
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie
seminaria monograficzne

Założenia (opisowo):

Umiejętność samodzielnej lektury i analizy tekstu filozoficznego

Skrócony opis:

Zajęcia opierać się będą na wspólnej lekturze książki „św. Idiota” Cezarego Wodzińskiego a następnie rekonstrukcji struktury poglądów autora ze szczególnym uwzględnieniem epistemologicznych środków i strategii wykorzystanych do uchwycenia doświadczenia religijnego.

Pełny opis:

Ambicja Cezarego Wodzińskiego, by filozoficznie uchwycić znaczenie bizantyjskiego toposu jurodiwego i w odbiciu od niego wskazać możliwy kierunek tego co autor chciał nazwać antropologią apofatyczną, co raczej byśmy dziś określili jako filozoficzne poszukiwanie określenia świętości tam gdzie jest to drażniące, niepokojące, nieznośne, niemiłe, niepokorne.

Jednocześnie „św. Idiota” Cezarego Wodzińskiego pozostaje wybitnym oryginalnym przedsięwzięciem dokonanym w ramach polskiej filozofii religii. Odważną próbą zakreślenia pojęciowego filozoficznej treści niesie ze sobą fenomen jurodiwego.

Zajęcia opierać się będą na wspólnej lekturze książki „św. Idiota” Cezarego Wodzińskiego a następnie rekonstrukcji struktury poglądów autora ze szczególnym uwzględnieniem epistemologicznych środków i strategii wykorzystanych do uchwycenia doświadczenia religijnego.

Zajęcia uzupełnią wiedzę studentów na temat ważnych książek w dziedzinie filozofii religii i współczesnej filozofii polskiej i mogą stanowić dobry punkt wyjścia dla dalszych samodzielnych studiów poglądów filozofów religii.

Seminarium przeznaczone jest dla studentów zainteresowanych problemami filozofii religii i epistemologii.

Zajęcia są kontynuacją zajęć Epistemologia doświadczenia religijnego z roku akademickiego 2023/2024.

Literatura:

C. Wodziński, Św. Idiota.

A. Panczenko, Staroruskie szaleństwo Chrystusowe jako widowisko, w: Semiotyka dziejów Rosji, red. B. Żyłko, Łódź 1993.

G. Fiedotow, Święci Rusi (X – XVII w.), Białystok 2002.

J. Nowosielski, Inność prawosławia, Warszawa 1991.

Thompson E., Zrozumieć Rosję. Święte szaleństwo w kulturze rosyjskiej, Warszawa 2019.

Efekty uczenia się:

Nabyta wiedza:

Wiedza o fenomenie jurodiwego i jego filozoficznej interpretacji w ujęciu Cezarego Wodzińskiego.

Nabyte umiejętności:

zna metody interpretacji tekstu filozoficznego;

wszechstronnie zna i dogłębnie rozumie poglądy wybranego wiodącego autora filozoficznego lub bieżący stan badań w zakresie wybranej problematyki filozoficznej;

czyta i interpretuje tekst filozoficzny;

analizuje argumenty filozoficzne, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia oraz wykrywa zależności między ich tezami i założeniami;

wykrywa proste zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i kulturowymi;

dobiera strategie argumentacyjne, na poziomie elementarnym konstruuje krytyczne argumenty, formułuje odpowiedzi na krytykę;

twórczo wykorzystuje wiedzę filozoficzną i metodologiczną w formułowaniu hipotez i konstruowaniu krytycznych argumentacji;

samodzielnie interpretuje tekst filozoficzny, komentuje i konfrontuje tezy pochodzące z różnych tekstów;

analizuje złożone argumenty filozoficzne, identyfikuje składające się na nie tezy i założenia, ustala zależności logiczne i argumentacyjne między tezami;

określa stopień doniosłości stawianych tez dla badanego problemu lub argumentacji;

Nabyte kompetencje społeczne:

jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów;

na podstawie twórczej analizy nowych sytuacji i problemów samodzielne formułuje propozycje ich rozwiązania;

potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. Przedstawianie swoich poglądów w sposób intersubiektywnie zrozumiały

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia seminarium jest aktywny udział w zajęciach (40%) oraz przygotowanie co najmniej jednego protokołu z zajęć z własnym komentarzem albo przygotowanie i przeprowadzenie referatu w ramach seminarium, albo praca pisemna na zatwierdzony przez prowadzącego temat związany z seminarium (60%).

Dodatkowe kryteria oceniania dla doktorantów:

Przygotowanie i wygłoszenie referatu z samodzielną interpretacją wybranego fragmentu książki omawianego na seminarium, bądź uzgodnionego z prowadzącymi innego tekstu powiązanego z tematem seminarium. Przygotowana interpretacja powinna zawierać wyraźnie sformułowane własne tezy autora w sposób, który umożliwi zajęcie stanowiska w stosunku do nich przez uczestników seminarium).

Liczba nieobecności: 3 w ciągu roku

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 60 godzin, 4 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Janusz Dobieszewski
Prowadzący grup: Janusz Dobieszewski, Jakub Mach
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)