Eksperymenty metafizyczne Fiodora Dostojewskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3800-EMFD24-M-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Eksperymenty metafizyczne Fiodora Dostojewskiego |
Jednostka: | Wydział Filozofii |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Filozofii |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Założenia (opisowo): | Ogólne zorientowanie w zagadnieniach filozoficznych (kurs historii filozofii lub wprowadzenia do filozofii), ogólne zorientowanie w literaturze pięknej |
Skrócony opis: |
Najpierw podjęty zostanie temat relacji między filozofią a literaturą (zwłaszcza powieściową), a następnie różne ujęcia twórczości Dostojewskiego ze szczególnym uwzględnieniem idei powieści polifonicznej oraz metafizyczno-antropologicznych źródeł oraz konsekwencji wybranych wątków i postaci z powieści Dostojewskiego. W odniesieniu do twórczości Tołstoja zaakcentowane zostaną jego traktaty religijno-moralne. W odniesieniu do obydwu autorów znaczącą rolę odgrywać będą również wątki biograficzne. |
Pełny opis: |
Najpierw podjęty zostanie temat relacji między filozofią a literaturą (zwłaszcza powieściową) oraz problem twórczości. Następnie przedstawione zostaną różne ujęcia twórczości Dostojewskiego (m.in. Sołowjow, Bierdiajew, Mereżkowski, Bachtin, Jewłampijew, Camus, Przybylski, Girard) ze szczególnym uwzględnieniem idei powieści polifonicznej oraz metafizyczno-antropologicznych źródeł oraz konsekwencji wybranych wątków i postaci tekstów Dostojewskiego. Dłużej zatrzymamy się nad najważniejszymi bohaterami wielkich powieści Dostojewskiego (Raskolnikow, Stawrogin, Myszkin, Iwan Karamazow, Zosima) W odniesieniu do twórczości Tołstoja również skierujemy uwagę na jego prozę, ale przede wszystkim zaakcentowane zostaną jego traktaty religijno-moralne, a także sposoby interpretowania twórczości Tołstoja (np. Szestow, Berlin). W odniesieniu do obydwu autorów znaczącą role odgrywać będą również wątki biograficzne. |
Literatura: |
M. Bachtin, „Problemy poetyki Dostojewskiego”. M. Bierdiajew, „Światopogląd Dostojewskiego”. A. Camus,” Eseje”. R. Girard, „Prawda powieściowa i kłamstwo romantyczne”. R. Przybylski, „Dostojewski i „przeklęte problemy””. W. Sołowjow, „Trzy mowy ku pamięci Dostojewskiego”. И.И. Евлампиев, „Антропология Достоевского”. |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: Student ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą relacji między literaturą piękną a filozofią, a także kultury i myśli rosyjskiej na tle kultury powszechnej; zna i rozumie wybrane kierunki i stanowiska w tym zakresie; Nabyte umiejętności: Student rozwija umiejętność analizowania, oceniania, selekcjonowania i integrowania informacji odnoszących się do związków (i różnic) między literaturą i filozofia; potrafi na specyficznym i szczegółowym materiale wskazywać i rozważać złożone problemy filozoficzne, stawiać tezy i krytycznie je komentować; Nabyte kompetencje społeczne: Student ma pogłębioną świadomość znaczenia filozoficznej refleksji w odniesieniu do literatury pięknej; może samodzielnie podejmować badania i rozważania w tej dziedzinie, planować i organizować ich przebieg. |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca zaliczeniowa Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK-MON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Dobieszewski | |
Prowadzący grup: | Janusz Dobieszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.