Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozofia dialogu międzyreligijnego: uczona niewiedza a mądrość

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3800-FDM23-S-OG
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Filozofia dialogu międzyreligijnego: uczona niewiedza a mądrość
Jednostka: Wydział Filozofii
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Filozofii
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie
seminaria monograficzne

Założenia (opisowo):

Zainteresowanie fenomenem religijności, orientację w nauczaniu chociaż jednej religii i znajomość podstawowych pojęć filozoficznych oraz umiejętność sprawnego czytania po angielsku.

Skrócony opis:

Seminarium ma na celu analizę dialogu międzyreligijnego i jego podstaw filozoficznych. Będą omawiane kolejne eseje lub rozdziały trzech książek:

James L. Heft, Reuven Firestone, Omid Safi (Eds.), “Learned Ignorance. Intellectual humility among Jews, Christians, and Muslims”, New York: Oxford University Press, 2011.

Michael H. Mitias, “Possibility of Interreligious Dialogue”, Palgrave Macmillan 2021.

Alon Goshen-Gottstein (Ed.), “Sharing Wisdom: Benefits and Boundaries of Interreligious Learning”, Lexington Books 2017.

Pełny opis:

Seminarium ma na celu analizę dialogu międzyreligijnego i jego podstaw filozoficznych. Będą omawiane kolejne eseje lub rozdziały trzech książek:

James L. Heft, Reuven Firestone, Omid Safi (Eds.), „Learned Ignorance. Intellectual humility among Jews, Christians, and Muslims”, New York: Oxford University Press, 2011.

Michael H. Mitias, “Possibility of Interreligious Dialogue”, Palgrave Macmillan 2021.

Alon Goshen-Gottstein (Ed.), “Sharing Wisdom: Benefits and Boundaries of Interreligious Learning”, Lexington Books 2017.

W pierwszej książce autorzy wywodzący się z trzech tradycji Abrahamowych omawiają różne tematy, kierując się ideą uczonej niewiedzy, wprowadzoną przez Mikołaja z Kuzy.

W drugiej książce analizowane są warunki poważnego dialogu międzyreligijnego.

W trzeciej książce autorzy wywodzący się zarówno z tradycji religii Abrahamowych, jak i z religii subkontynentu indyjskiego rozważają możliwość dzielenia się mądrością niesioną przez religie z ludźmi innych wiar.

Program

I semestr

1. Wprowadzenie

2. David Burrell, Some Requisites for Interfaith Dialogue, Heft et al. 23-33

3. Pim Valkenberg, Learned Ignorance and Faithful Interpretation of the Qur’an in Nichols of Cusa, Heft et al. 34-52

4. Michael Signer, “Seeing Sounds”: Intellectual Humility and the Process of Dialogue, Heft et al. 53-66

5. Asma Afsaruddin, Finding Common Ground: “Mutual Knowing,” Moderation, and the Fostering of Religious Pluralism, Heft et al. 67-86

6. James Heft, Humble Infallibility, Heft et al. 89-106

7. Reuven Firestone, Chosenness and the Exclusivity of Truth, Heft et al. 107-128

8. Oliver-Thomas Venard, The Belief in the Incarnation of God: Source of Religious Humility or Cause of Theological Pride?, Heft et al. 129-148

9. Shira Lander, Supernatural Israel: Obstacles to Theological Humility in Jewish Tradition, Heft et al. 149-169

10 Afra Jalabi, Walking on Divine Edge: Reading Notions of Arrogance and Humility in the Qu’ran, Heft et al. 170-187

11 Elizabeth Groppe, After Augustine: Humility and the Search for God in Historical Memory, Heft et al. 191-209

12 Michael McGarry, Apology, Regret, and Intellectual Humility: An Interreligious Consideration, Heft et al. 210-24

13 Mustafa Abu Sway, Islamic Theological Perspectives on the Intellectual Humility and the Conditioning of Interfaith Dialogue, Heft et al. 225-237

14 Stanisław Krajewski, A Mediation on Intellectual Humility, or on a Fusion of Epistemic Ignorance and Covenantal Certainty, Heft et al. 241-256

15 Daniel Madigan, Saving Dominus Iesus, Heft et al. 257-277

II semestr

16 Omid Safi, Between Tradition and Reform: Between Premodern Sufism and the Iranian Reform Movement, Heft et al. 278-299

17 J. Heft, R. Firestone, O. Safi, The Purpose of Interreligious Dialogue, Heft et al. 300-311

18 Introduction; General Framework of Analysis, Mitias 7-36

19 Mutual Respect as a Condition of Interreligious Dialogue, Mitias 37-64

20 Mutual Understanding as Condition and Aim of Interreligious Dialogue, Mitias 65-94

21 Mysticism as a Basis of Interreligious Dialogue: God-Centeredness, Mitias 95-116

22 Does Religious Self-Understanding Impede Interreligious Dialogue? Mitias 117-137

23 Miroslav Volf, A Christian Perspective, Goshen 1-18

24 Anantanand Rambachan, A Hindu Perspective, Goshen 19-32

25 Pal Ahluwalia, A Sikh Perspective, Goshen 33-44

26 Sallie B. King, A Buddhist Perspective, Goshen 45-60

27 Timothy J. Gianotti, A Muslim Perspective, Goshen 61-78

28 Meir Sendor, A Jewish Perspective, Goshen 79-94

29 Alon Goshen-Gottstein, Sharing Wisdom: A Composite Picture, Goshen 95-112

30 Podsumowanie

Literatura:

Podstawowa:

-James L. Heft, Reuven Firestone, Omid Safi (Eds.), “Learned Ignorance. Intellectual humility among Jews, Christians, and Muslims”, New York: Oxford University Press, 2011.

-Michael H. Mitias, “Possibility of Interreligious Dialogue”, Palgrave Macmillan 2021.

-Alon Goshen-Gottstein (Ed.), “Sharing Wisdom: Benefits and Boundaries of Interreligious Learning”, Lexington Books 2017.

Dodatkowo:

www.ccjr.us/dialogika-resources/documents-and-statements

https://www.prchiz.pl/beit

-Jorge Bergoglio, Abraham Skórka, „W niebie i na ziemi”, Znak, Kraków 2013.

-Martin Buber, „Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych”, PAX Warszawa 1992.

-Catherine Cornille (ed.) „The Wiley-Blackwell Companion to Inter-Religious Dialogue”, 2013

-Grzegorz Ignatowski „Kościoły wobec przejawów antysemityzmu”, Łódź 1999.

-Raimundo Panikkar, „Religie świata w dialogu”, PAX 1986 (oryg. 1978).

-Perry Schmidt-Leukel, “Religious Pluralism and Interreligious Theology,” Orbis Books 2017.

-„Żadna religia nie jest samotną wyspą. Abraham Joshua Heschel i dialog międzyreligijny”, WAM, Kraków 2005.

Efekty uczenia się:

Nabyta wiedza: Osiągnięcie szerokiej wiedzy o głównych problemach filozofii dialogu międzyreligijnego, w dialogu chrześcijańsko-żydowskim, na styku religii Abrahamicznych z hinduizmem i buddyzmem.

Nabyte umiejętności: Umiejętność samodzielnej interpretacji tekstu, komentowania i konfrontowania tez pochodzących z różnych tradycji.

Nabyte kompetencje społeczne: Znajomość zakresu posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumienie potrzeby ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego.

Metody i kryteria oceniania:

W celu zaliczenia seminarium uczestnicy będą zobowiązani czytać omawiane teksty, uczestniczyć w dyskusji, w każdym semestrze wygłosić referat wprowadzający omawiany tekst, a ponadto napisać krótką pracę semestralną w każdym semestrze na temat uzgodniony z prowadzącymi. (Zaproponowanie tematu do 30.11.2023. Oddanie pracy do 28.01.2024. Zaproponowanie tematu drugiej pracy semestralnej do 30.04.2024. Oddanie pracy do 16.06.2024.)

Ocena na podstawie aktywności oraz jakości referatów i prac seminaryjnych.

Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 w semestrze

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 60 godzin, 5 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Stanisław Krajewski, Marek Nowak
Prowadzący grup: Stanisław Krajewski, Marek Nowak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)