Filozofia dialogu międzyreligijnego: uczona niewiedza a mądrość
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3800-FDM23-S-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Filozofia dialogu międzyreligijnego: uczona niewiedza a mądrość |
Jednostka: | Wydział Filozofii |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Filozofii |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Zainteresowanie fenomenem religijności, orientację w nauczaniu chociaż jednej religii i znajomość podstawowych pojęć filozoficznych oraz umiejętność sprawnego czytania po angielsku. |
Skrócony opis: |
Seminarium ma na celu analizę dialogu międzyreligijnego i jego podstaw filozoficznych. Będą omawiane kolejne eseje lub rozdziały trzech książek: James L. Heft, Reuven Firestone, Omid Safi (Eds.), “Learned Ignorance. Intellectual humility among Jews, Christians, and Muslims”, New York: Oxford University Press, 2011. Michael H. Mitias, “Possibility of Interreligious Dialogue”, Palgrave Macmillan 2021. Alon Goshen-Gottstein (Ed.), “Sharing Wisdom: Benefits and Boundaries of Interreligious Learning”, Lexington Books 2017. |
Pełny opis: |
Seminarium ma na celu analizę dialogu międzyreligijnego i jego podstaw filozoficznych. Będą omawiane kolejne eseje lub rozdziały trzech książek: James L. Heft, Reuven Firestone, Omid Safi (Eds.), „Learned Ignorance. Intellectual humility among Jews, Christians, and Muslims”, New York: Oxford University Press, 2011. Michael H. Mitias, “Possibility of Interreligious Dialogue”, Palgrave Macmillan 2021. Alon Goshen-Gottstein (Ed.), “Sharing Wisdom: Benefits and Boundaries of Interreligious Learning”, Lexington Books 2017. W pierwszej książce autorzy wywodzący się z trzech tradycji Abrahamowych omawiają różne tematy, kierując się ideą uczonej niewiedzy, wprowadzoną przez Mikołaja z Kuzy. W drugiej książce analizowane są warunki poważnego dialogu międzyreligijnego. W trzeciej książce autorzy wywodzący się zarówno z tradycji religii Abrahamowych, jak i z religii subkontynentu indyjskiego rozważają możliwość dzielenia się mądrością niesioną przez religie z ludźmi innych wiar. Program I semestr 1. Wprowadzenie 2. David Burrell, Some Requisites for Interfaith Dialogue, Heft et al. 23-33 3. Pim Valkenberg, Learned Ignorance and Faithful Interpretation of the Qur’an in Nichols of Cusa, Heft et al. 34-52 4. Michael Signer, “Seeing Sounds”: Intellectual Humility and the Process of Dialogue, Heft et al. 53-66 5. Asma Afsaruddin, Finding Common Ground: “Mutual Knowing,” Moderation, and the Fostering of Religious Pluralism, Heft et al. 67-86 6. James Heft, Humble Infallibility, Heft et al. 89-106 7. Reuven Firestone, Chosenness and the Exclusivity of Truth, Heft et al. 107-128 8. Oliver-Thomas Venard, The Belief in the Incarnation of God: Source of Religious Humility or Cause of Theological Pride?, Heft et al. 129-148 9. Shira Lander, Supernatural Israel: Obstacles to Theological Humility in Jewish Tradition, Heft et al. 149-169 10 Afra Jalabi, Walking on Divine Edge: Reading Notions of Arrogance and Humility in the Qu’ran, Heft et al. 170-187 11 Elizabeth Groppe, After Augustine: Humility and the Search for God in Historical Memory, Heft et al. 191-209 12 Michael McGarry, Apology, Regret, and Intellectual Humility: An Interreligious Consideration, Heft et al. 210-24 13 Mustafa Abu Sway, Islamic Theological Perspectives on the Intellectual Humility and the Conditioning of Interfaith Dialogue, Heft et al. 225-237 14 Stanisław Krajewski, A Mediation on Intellectual Humility, or on a Fusion of Epistemic Ignorance and Covenantal Certainty, Heft et al. 241-256 15 Daniel Madigan, Saving Dominus Iesus, Heft et al. 257-277 II semestr 16 Omid Safi, Between Tradition and Reform: Between Premodern Sufism and the Iranian Reform Movement, Heft et al. 278-299 17 J. Heft, R. Firestone, O. Safi, The Purpose of Interreligious Dialogue, Heft et al. 300-311 18 Introduction; General Framework of Analysis, Mitias 7-36 19 Mutual Respect as a Condition of Interreligious Dialogue, Mitias 37-64 20 Mutual Understanding as Condition and Aim of Interreligious Dialogue, Mitias 65-94 21 Mysticism as a Basis of Interreligious Dialogue: God-Centeredness, Mitias 95-116 22 Does Religious Self-Understanding Impede Interreligious Dialogue? Mitias 117-137 23 Miroslav Volf, A Christian Perspective, Goshen 1-18 24 Anantanand Rambachan, A Hindu Perspective, Goshen 19-32 25 Pal Ahluwalia, A Sikh Perspective, Goshen 33-44 26 Sallie B. King, A Buddhist Perspective, Goshen 45-60 27 Timothy J. Gianotti, A Muslim Perspective, Goshen 61-78 28 Meir Sendor, A Jewish Perspective, Goshen 79-94 29 Alon Goshen-Gottstein, Sharing Wisdom: A Composite Picture, Goshen 95-112 30 Podsumowanie |
Literatura: |
Podstawowa: -James L. Heft, Reuven Firestone, Omid Safi (Eds.), “Learned Ignorance. Intellectual humility among Jews, Christians, and Muslims”, New York: Oxford University Press, 2011. -Michael H. Mitias, “Possibility of Interreligious Dialogue”, Palgrave Macmillan 2021. -Alon Goshen-Gottstein (Ed.), “Sharing Wisdom: Benefits and Boundaries of Interreligious Learning”, Lexington Books 2017. Dodatkowo: www.ccjr.us/dialogika-resources/documents-and-statements https://www.prchiz.pl/beit -Jorge Bergoglio, Abraham Skórka, „W niebie i na ziemi”, Znak, Kraków 2013. -Martin Buber, „Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych”, PAX Warszawa 1992. -Catherine Cornille (ed.) „The Wiley-Blackwell Companion to Inter-Religious Dialogue”, 2013 -Grzegorz Ignatowski „Kościoły wobec przejawów antysemityzmu”, Łódź 1999. -Raimundo Panikkar, „Religie świata w dialogu”, PAX 1986 (oryg. 1978). -Perry Schmidt-Leukel, “Religious Pluralism and Interreligious Theology,” Orbis Books 2017. -„Żadna religia nie jest samotną wyspą. Abraham Joshua Heschel i dialog międzyreligijny”, WAM, Kraków 2005. |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: Osiągnięcie szerokiej wiedzy o głównych problemach filozofii dialogu międzyreligijnego, w dialogu chrześcijańsko-żydowskim, na styku religii Abrahamicznych z hinduizmem i buddyzmem. Nabyte umiejętności: Umiejętność samodzielnej interpretacji tekstu, komentowania i konfrontowania tez pochodzących z różnych tradycji. Nabyte kompetencje społeczne: Znajomość zakresu posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumienie potrzeby ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
W celu zaliczenia seminarium uczestnicy będą zobowiązani czytać omawiane teksty, uczestniczyć w dyskusji, w każdym semestrze wygłosić referat wprowadzający omawiany tekst, a ponadto napisać krótką pracę semestralną w każdym semestrze na temat uzgodniony z prowadzącymi. (Zaproponowanie tematu do 30.11.2023. Oddanie pracy do 28.01.2024. Zaproponowanie tematu drugiej pracy semestralnej do 30.04.2024. Oddanie pracy do 16.06.2024.) Ocena na podstawie aktywności oraz jakości referatów i prac seminaryjnych. Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 w semestrze |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SEM
CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 60 godzin, 5 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Krajewski, Marek Nowak | |
Prowadzący grup: | Stanisław Krajewski, Marek Nowak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.