Podstawy wnioskowania statystycznego dla humanistów z elementami R
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4001-STATR2-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
11.2
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy wnioskowania statystycznego dla humanistów z elementami R |
Jednostka: | Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej im. K. Michałowskiego |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej im. K. Michałowskiego Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu obsługi komputera klasy PC. Studenci pracują na własnych komputerach. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają pomóc uczestnikom, studentom kierunków humanistycznych, w zrozumieniu co tak naprawdę robią używając metod statystycznych i w jaki sposób mogą interpretować otrzymane wyniki. Nacisk będzie położony na odpowiedni dobór lub ocenę próby, oraz na krytyczne podejście do wnioskowania statystycznego. Podstawą jego skuteczności jest zastosowanie metod prostych, ale w pełni rozumianych przez autora. Wykorzystanie popularnego pakietu R, dostępnego za darmo, pozwoli na niemal całkowite uwolnienie się od formuł matematycznych, dla większości studentów stanowiących barierę nie do przebycia. Da im to również dobry punkt wyjścia do własnych poszukiwań, jako że pakiet ten znajduje zastosowanie w analizach o bardzo różnym stopniu komplikacji. |
Pełny opis: |
Słuchacze kierunków humanistycznych, opuszczając uczelnię, nie są przygotowani do krytycznego przyswajania wiedzy z publikacji naukowych wykorzystujących nawet najprostsze elementy statystyki. W rezultacie, w swojej przyszłej pracy starannie je omijają, ze szkodą dla wykonywanych analiz. Jeżeli niektórzy z nich potrafią prawidłowo zastosować np. odpowiednie testy statystyczne, sprowadza się to najczęściej do mechanicznej aplikacji rozwiązań wyuczonych na wykładach. Oferując uczestnikom możliwość zrozumienia podstawowych metod, dajemy im również szansę prawidłowej interpretacji rezultatów. Uczestnicy kursu dowiedzą się: • czym jest statystyka i w czym może im pomóc, • czym jest próba statystyczna, odpowiedni jej dobór i ew. ocena przydatności w planowanej analizie, • jak krytycznie czytać publikacje włączające wnioskowanie statystyczne, • jak świadomie testować i interpretować otrzymane wyniki. Zdobędą także elementarne umiejętności techniczne pozwalające na: • zainstalowanie i używanie pakietu R, • przekształcenie danych przed właściwą analizą, • wykonanie obliczeń, • tworzenie podstawowych wykresów. Zajęcia mają za zadanie zapoznanie studenta z podstawami teoretycznymi i praktycznymi zastosowaniami poruszanych zagadnień. Zagadnienia te będą następnie wykorzystywane do rozwiązywania problemów stawianych całej grupie. To z kolei przygotuje studenta do samodzielnego poradzenia sobie z pracą domową, której przedłożenie wykładowcy i omówienie jest z kolei podstawą zaliczenia przedmiotu. Do pełnego przyswojenia przekazywanej wiedzy powinno wystarczyć aktywne uczestnictwo w zajęciach i samodzielne wykonanie wszystkich ćwiczeń. Godziny zorganizowane 60, praca samodzielna studenta 80 (rozwiązywanie zadań), zaliczenie i przygotowanie do zaliczenia 5 godzin. Stąd szacunkowa całkowita liczba godzin, które student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się wynosi 145. |
Literatura: |
- |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student: • wyjaśnia czym jest statystyka i w rozwiązaniu jakich problemów może pomóc, • wyjaśnia czym jest próba statystyczna, • potrafi dokonać oceny próby pod kątem jej przydatności w dalszych analizach, • potrafi dokonać odpowiedniego doboru próby do odpowiedzi na stawiane pytania, • rozpoznaje podstawowe testy (lub jest w stanie prawidłowo zidentyfikować ich rodzaj) wykorzystywane w publikacjach, • analizuje prawidłowość zastosowania testów, • analizuje prawidłowość przeprowadzonego wnioskowania statystycznego, • samodzielnie wybiera testy statystyczne odpowiednie do stawianych pytań i próby, • analizuje i interpretuje uzyskane rezultaty, • samodzielnie instaluje pakiet R, • importuje i przekształca dane w pakiecie R, • wykonuje analizę z wykorzystaniem R, • tworzy podstawowe wykresy. |
Metody i kryteria oceniania: |
W trakcie realizacji przedmiotu studentowi zadawane są prace do wykonania poza godzinami zorganizowanymi. Oceniane będzie terminowe przedłożenie rozwiązań, poprawność uzyskanych wyników i sposób poradzenia sobie z problemem. Stopień zrozumienia wykonanych działań oceniona zostanie w indywidualnej rozmowie. Ponadto, przy ocenie końcowej brana będzie pod uwagę aktywność studenta na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin, 14 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Robert Mahler | |
Prowadzący grup: | Robert Mahler | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin, 14 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Robert Mahler | |
Prowadzący grup: | Robert Mahler | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.