Dylematy integracji europejskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4003-EU-L35-DIE |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Dylematy integracji europejskiej |
Jednostka: | Centrum Europejskie |
Grupy: |
Europeistyka dzienne I stopnia III rok 5 semestr ZIMA, Centrum Europejskie |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Niniejsze konwersatorium adresowane jest do studentów zainteresowanych porównawczym spojrzeniem na kluczowe dylematy integracji europejskiej w aspekcie politycznym, instytucjonalnym, społecznym, kulturowym, itp. Szczególny nacisk położony zostanie na omówienie i analizę wybranych bieżących zagadnień pojawiających się w debacie publicznej. |
Pełny opis: |
Przedmiot obejmuje wiedzę z zakresu podstaw funkcjonowania procesu integracji europejskiej. Student poznaje różne zagadnienia dotyczące bieżącego funkcjonowania Unii Europejskiej. W zakresie tematycznym są takie problemy jak np.: teoretyczne, instytucjonalne oraz ekonomiczne dylematy integracji europejskiej. Tematy zajęć: 1. Zajęcia organizacyjne 2. Międzyrządowość vs. ponadnarodowość w procesie integracji europejskiej 3. Przyszłość struktury organizacyjnej i systemu instytucjonalnego Unii Europejskiej 4. Wyzwania modelu demokracji dla Unii Europejskiej 5. Wartości Unii Europejskiej i ich rola dla procesu integracji europejskiej 6. Różnorodność kulturowa państw członkowskich UE 7. Kryzys uchodźczy jako wyzwanie dla przyszłości projektu integracyjnego 8. Brexit i wyzwania z nim związane dla procesu integracji europejskiej 9. Perspektywa dalszego rozszerzenia Unii Europejskiej 10. Ochrona wartości UE i kwestia zawieszenia w prawach członka UE 11. Rola obywateli w procesie integracji europejskiej 12. Polityka równościowa w UE i związane z nią wyzwania dla procesu integracji europejskiej 13. Współczesne zagrożenia: terroryzm, cyberterroryzm, pandemia a efekty procesu integracji europejskiej 14. WebQuest: ewaluacja i konkluzje 15. Podsumowanie konwersatorium i wpisy |
Literatura: |
Literatura podstawowa: - Grosse T. G. , Czy „zróżnicowana integracja” może prowadzić do federacji w Europie?, ”Przegląd Zachodni” 2015 nr 1, s. 21-36, - Pohulak-Żołędowska E., Imperium europejskie?, „Studia Ekonomiczne” 2013, nr 145, s. 37-46 - Cianciara A., W poszukiwaniu alternatywnych modeli integracji: Europa jako klub klubów, „Myśl Ekonomiczna i Polityczna” 4 (51) 2015, s. 165-186 - Molendowska M., W kręgu zmiennej geometrii procesów integracji europejskiej, „Myśl Ekonomiczna i Polityczna” 4 (51) 2015, s. 187-206 - Witkowska M., The state of democracy in the European Union in scenarios: federation, empire and Europe à la carte, “Przegląd Europejski”, 4(2015), p. 91-108 DOI: 10.31338/1641-2478pe.4.15.5. - Kucheryavaya E.V., Witkowska M., et al., The multiculturalism policy in Europe, “Online Journal Modelling The New Europe” no. 32/2020, DOI: 10.24193/ojmne.2020.32.04 - Witkowska M., Deliberation as a tool to find solutions to overcome the crisis in the European Union, „Przegląd Europejski” 1/2017, DOI: 10.31338/1641-2478pe.1.17.7 - Witkowska M., Przezwyciężanie kryzysu w procesie integracji europejskiej poprzez zmiany regulacji dotyczących udziału obywateli UE w podejmowaniu i realizacji decyzji, „Przegląd Europejski” 2015, nr 1, p. 65-95, DOI: 10.31338/1641-2478pe.1.15.3. - Witkowska M., Kryzys modelu demokracji w Unii Europejskiej – przyczyny, uwarunkowania, scenariusze rozwoju sytuacji, [in:] K.A. Wojtaszczyk, Nadolska J. (eds.), Kryzysy w procesie integracji europejskiej i sposoby ich przezwyciężania, Warszawa 2015, p. 119-160. - Witkowska M., Obywatel UE i jego prawa a deficyt demokracji, [in:] J. Szymańska i K. A. Wojtaszczyk (eds.), Deficyt demokracji w Unii Europejskiej, Warszawa 2012, p. 141-162. - Niedźwiecki A., Brexit a liberalna teoria stosunków międzynarodowych, „Przegląd Europejski” 2019, nr 1, p. 9-20, DOI: 10.5604/01.3001.0013.5171 - Kubin T., Wpływ wyjścia Zjednoczonego Królestwa z Unii Europejskiej na wspólną politykę bezpieczeństwa i obrony UE, „Przegląd Europejski” 2018, nr 1, p. 103-122, DOI: 10.5604/01.3001.0013.0016 - Popova L., The end goal of the post-communist transition in Bulgaria: societal transformation or EU membership?, „Przegląd Europejski” 2020, nr 4, p. 79-94, DOI: 10.31338/1641-2478pe.4.20.6 - Hut P., Szymeczek J., Contemporary migration and population situation in Poland on the background of the European Union, „Przegląd Europejski” 2019, nr 4, p. 142-167, DOI: 10.5604/01.3001.0013.7894 - Morawski A., Szczegielniak M., Volunteering in the time of COVID-19. The Polish example for Europe, „Przegląd Europejski” 2021, nr 2, p. 169-178, DOI: 10.31338/1641-2478pe.3.21.10 - Dziembała M., Kłos A., Pandemia COVID-19 a gospodarka Unii Europejskiej – instrumenty antykryzysowe oraz implikacje dla budżetu UE i jej państw członkowskich, „Przegląd Europejski” 2021, nr 1, p. 81-98, DOI: 10.31338/1641-2478pe.1.21.5 Materiały źródłowe: - Junker J.-C., Orędzie o stanie Unii, Bruksela 2016 - Sprawozdanie nt. raportu eurodeputowanego Guy Verhofstadta ws. głębokiej reformy Unii Europejskiej, Przedstawiciel Kancelarii Senatu przy Unii Europejskiej, Bruksela, 31 sierpnia 2016 r. - https://europa.eu/european-union/about-eu/eu-in-brief_pl - https://www.gazetaprawna.pl/wiadomosci/swiat/artykuly/8300599,parlament-europejski-chce-nowych-przepisow-ue-wspierajacych-legalna-migracje-zarobkowa.html - https://www.gov.pl/web/mswia/polityka-azylowa-i-migracyjna - https://ec.europa.eu/home-affairs/networks/european-migration-network-emn_pl - https://ec.europa.eu/home-affairs/policies/migration-and-asylum_pl |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - student rozumie polityki Unii Europejskiej, wybrane aspekty zarządzania nimi oraz ich znaczenie dla przedsiębiorstw i organizacji społecznych Umiejętności: - student potrafi przygotować wystąpienie ustne z użyciem odpowiedniej terminologii z zakresu studiów europejskich na podstawie odpowiednio dobranych źródeł oraz podjąć akademicką dyskusję |
Metody i kryteria oceniania: |
W trakcie zajęć ocenie będzie podlegać: 1. Aktywny udział w zajęciach: - materiały i literatura do zajęć, a także quizy, testy i inne dokumenty ułatwiające pracę w grupach zostały umieszczone na platformie Google Classroom, ponieważ zajęcia prowadzone są stacjonarnie, a część uczniów ma zgodę na zdalne uczęszczanie na zajęcia - zostały stworzone liczne zadania do wykonania z przypisanymi do nich punktami w zależności od skali trudności, - do wielu tematów są stworzone drobne quizy umożliwiające sprawdzenie stopnia znajomości tematu, przygotowania studentów i stopnia opanowania literatury oraz materiałów źródłowych polecanych do zajęć - zadania, quizy i inne aplikacje umożliwiające prowadzenie zajęć z większą ilością studentów w grupach – metodą projektową – nawet pod nieobecność niektórych osób w sali, udostępniane są z tygodnia na tydzień z terminem tygodniowym na ich rozwiązanie, są bieżąco oceniane pod kątem nabywania przez studentów wiedzy, umiejętności i kompetencji założonych w sylabusie 2. WebQuest: obligatoryjne przeprowadzenie projektu do uzyskania zaliczenia na ocenę: - każdy student do uzyskania zaliczenia na ocenę z przedmiotu musi przygotować projekt w postaci Webquestu, - w ramach WebQuestu zadaniem głównym jest przygotowanie krótkiej informacji w ciekawej formie, która stanowić będzie wartość dodaną dla innych osób, które chcą poszerzyć swoją wiedzę na wybrany temat z zakresu realizowanych zagadnień - zadania cząstkowe to zebranie przykładów, faktów o danej dziedzinie, informacji specyficznych, aby umieć rozróżnić co jest warte a co nie, wykazanie się umiejętnością ułożenia informacji w sposób sensowny dla docelowej grupy odbiorców - zadania w ramach WebQuestu są poddawane wzajemnej ocenie (peer-review) 3. Ocena końcowa jest wystawiana wyłącznie osobom, które zrealizują WebQuest i uzyskają pozytywną ocenę w ramach peer-review oraz zdobędą w trakcie trwania semestru punkty umożliwiające wystawienie pozytywnej oceny. Ocena końcowa jest wystawiana wg następującej skali • na ocenę dostateczną - 75pkt • na ocenę dostateczną plus - 80pkt • na ocenę dobrą - 85pkt • na ocenę dobrą plus - 90pkt • na ocenę bardzo dobrą - 100pkt W przypadku nieuzyskania wymaganego minimum punktów student zobowiązany jest poddać weryfikacji swoją wiedzę i umiejętności w formie wyznaczonej przez prowadzącą zajęcia w terminie sesji. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Spasimir Domaradzki | |
Prowadzący grup: | Spasimir Domaradzki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 12 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Spasimir Domaradzki | |
Prowadzący grup: | Spasimir Domaradzki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.