Programy i fundusze Unii Europejskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4003-EU-L36-PFUE |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Programy i fundusze Unii Europejskiej |
Jednostka: | Centrum Europejskie |
Grupy: |
Europeistyka dzienne I stopnia III rok 6 semestr LATO, Centrum Europejskie |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczą problematyki funkcjonowania Unii Europejskiej z perspektywy oddziaływania funduszy regionalnych jako głównej determinanty rozwoju regionów. |
Pełny opis: |
Zajęcia dotyczą problematyki funkcjonowania Unii Europejskiej z perspektywy oddziaływania funduszy regionalnych jako głównej determinanty rozwoju regionów. W ramach proponowanego przedmiotu słuchacz zapozna się z: - zasadami konstruowania i praktyką funkcjonowania budżetu UE, - teorią i praktyką funkcjonowania podstawowych polityk unijnych, ze szczególnym uwzględnieniem polityki rozwoju regionalnego i jej instrumentami finansowymi, - procesem planowania i realizacji inwestycji z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności, - strategią średnio i długoterminową rozwoju rynku europejskiego, - typami działań projektowych, - zasadami realizacji działań ewaluacyjnych. Metody dydaktyczne/nauczania: Stacjonarnie lub w trybie synchronicznym - w czasie rzeczywistym z możliwością zadawania pytań przez platformę elektroniczną. Narzędzia informatyczne wykorzystywane do prowadzenia zajęć: platforma Zoom Metody: pokaz, praca zespołowa, przykłady z praktyki, dyskusja, interaktywne wyjaśnienie kluczowych pojęć |
Literatura: |
Podstawowa: Adamczyk, A., Borkowski, J. 2005. Regionalizm, polityka regionalna i Fundusze Strukturalne w Unii Europejskiej, Warszawa: CE UW Dubel, P., Polityka regionalna i Fundusze Strukturalne w praktyce, WZ UW, Warszawa 2012. Filipek A., Fundusze UE, Placet, Warszawa 2009 Głąbicka, K., Brewiński, M. 2003 Europejska polityka regionalna, Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa 2003. Mazur G., Małuszyńska E., Unia Europejska 2014, Difin, Warszawa 2015. 6. Oręziak L., Finanse UE, PWN, Warszawa 2009 7. Dubel P., Zarządzanie funduszami strukturalnymi Unii Europejskiej a polityka rozwoju regionalnego. Projekty I ich realizacja, PWE, Warszawa 2020. Uzupełniająca: 1. Hryniewiecka M., Wpływ funduszy unijnych na rozwój sektora MSP, Difin, Warszawa 2015. 2. Kisielnicki Jerzy, Zarządzanie projektami, Wolters Kluwer, Warszawa 2014 3. Trocki M., Nowoczesne zarządzanie projektami, PWE, Warszawa, 2012, 4. Lock D., Podstawy zarządzania projektami, PWE, Warszawa, 2003 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student: WIEDZA Zrozumiał znaczenie podstawowych pojęć związanych z rynkiem europejskim. Zna podstawowe teorie rozwoju regionalnego. Zrozumiał, jakie czynniki determinują rozwój regionów. Posiadł wiedzę na temat zasad współfinansowania z funduszy strukturalnych UE. Zrozumiał, co wpływa bezpośrednio na prawidłowy proces przygotowania projektu. UMIEJĘTNOŚCI 1. Jest w stanie wyjaśnić zasady funkcjonowania polityk unijnych i funduszy unijnych biorąc pod uwagę zarówno aspekt metodologiczny jak i finansowy. 2. Zna proces tworzenia tzw. wewnętrznych dokumentów programowych w ramach realizowanych polityk. 3. Jest w stanie wyjaśnić zasady aplikacji oraz prowadzenia projektów współfinansowanych z funduszy UE 4. Potrafi opisać skutki polityki regionalnej Unii Europejskiej i jej wpływu na decyzje społeczno-gospodarcze w ujęciu regionalnym i subregionalnym. INNE KOMPETENCJE 1. Posiadł większą samodzielność w zakresie zastosowania wiedzy teoretycznej w procesie oceny wpływu polityk UE na rozwój regionów. 2. Rozwinął umiejętność pracy w zespole w zakresie stosunków interpersonalnych. 3. Jest w stanie rzetelnie komentować zachodzące zjawiska w gospodarce. |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci otrzymują ocenę z testu końcowego lub prezentacji realizowanych w zespołach. Zaliczenie przedmiotu następuje po uzyskaniu min. 51% punktów z testu lub oceny minimum „3” z prezentacji |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
KON
ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 19 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Szymon Drabczyk, Przemysław Dubel, Piotr Zawadzki | |
Prowadzący grup: | Szymon Drabczyk, Przemysław Dubel, Piotr Zawadzki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-16 - 2026-06-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 19 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.