Hydrobiologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4030-HYDROB |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.1
|
Nazwa przedmiotu: | Hydrobiologia |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe na 2 sem. II r. studiów I st. na kierunku MSOŚ Przedmioty obowiązkowe na kierunku MSOŚ oferowane przez Wydział Biologii |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (lista przedmiotów): | Ekologia terenowa M 1400-114EKOT-M |
Założenia (opisowo): | Podstawy wiedzy na temat zależności pomiędzy organizmami a środowiskiem. Podstawy wiedzy na temat metod ochrony przyrody i środowiska. Podstawowa wiedza na temat biologii i ekologii wodnych zwierząt i roślin Polski oraz podstawowe umiejętności dotyczące ich rozpoznawania. 1. Student potrafi wymienić i rozróżnić podstawowe kategorie troficzne organizmów wodnych. 2. Student zna najważniejsze formy ochrony przyrody w Polsce i najważniejsze akty prawne dotyczące tego tematu. 3. Student potrafi wymienić najważniejszych przedstawicieli słodkowodnych organizmów Polski i opisać różnice pomiędzy nimi. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedstawienie podstaw hydrobiologii ze szczególnym uwzględnieniem jej praktycznych zastosowań. Wyjaśnienie zależności pomiędzy organizmami wodnymi i abiotycznymi elementami różnych typów środowisk. Opis założeń i podstawowych metod ochrony różnorodności biologicznej środowisk słodkowodnych. |
Pełny opis: |
W trakcie wykładów poruszone zostaną zagadnienia, zaprezentowane poniżej w formie bloków: 1. Przedmiot hydrobiologii i praktyczne zastosowania hydrobiologii. Klasyfikacja morfometryczna wód słodkich i podstawowe definicje. Jakość wody a jakość środowiska, czynniki degradujące. Rodzaje zanieczyszczeń i sposoby ich oddziaływania na środowiska wodne. Żyzność w systemach wodnych i lądowych. Sprzeczne interesy gospodarki wodnej, gospodarki rybackiej i ochrony przyrody. 2. Organizmy słodkowodne - klasyfikacja taksonomiczna i funkcjonalna, sieci troficzne i grupy funkcjonalne. Interakcje między organizmami wodnymi. Krążenie materii i energii. Rola mikroorganizmów. Rola strukturalna i funkcjonalna roślin. Roślinożerność, glonożerność, drapieżnictwo w środowiskach słodkowodnych. Rola ryb w ekosystemach wodnych. Ekologia behawioralna wodnych zwierząt. 3. Ramowa Dyrektywa Wodna Unii Europejskiej. Ocena i ochrona różnorodności biologicznej. Czynniki wpływające na różnorodność biologiczną środowisk słodkowodnych. Ochrona gatunkowa. 4. Procesy ekologiczne w jeziorach i drobnych zbiornikach, torfowiskach i mokradłach (wetlands). Różnice pomiędzy funkcjonowaniem pelagialu i litoralu. Ochrona przed eutrofizacją i rekultywacja. Oddziaływania od podstawy i od szczytu piramidy troficznej. Efekty kaskadowe, podstawowe założenia i skuteczność metod biomanipulacji. Wody płynące - klasyfikacja, specyfika, sieci troficzne, zagrożenia. Model kontinuum rzecznego. Skutki przyrodnicze eksploatacji i degradacji cieków oraz zabudowy hydrotechnicznej. 5. Przybrzeżna strefa Bałtyku i jej zagrożenia. 6. Przedmiot ochrony przyrody na lądzie i w wodzie. Ekotoksykologia i ksenobiotyki w środowisku wodnym. Hydrobiologia a ekologia krajobrazu, środowiska miejskie i rolnicze. Ocena naturalności i jakości środowisk słodkowodnych, rekultywacja i rewitalizacja środowisk wodnych. Monitoring biologiczny wód słodkich. |
Literatura: |
Allan J. D. 1998. Ekologia wód płynących. PWN, Warszawa. Kajak Z. 1998. Hydrobiologia-Limnologia. PWN, Warszawa. Lampert W. i Sommer U. 2001. Ekologia wód śródlądowych. PWN, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Po zaliczeniu zajęć student: 1. Rozpoznaje najważniejsze kategorie systematyczne, funkcjonalne i troficzne słodkowodnych organizmów. 2. Potrafi zaklasyfikować środowiska słodkowodne do różnych typów morfometrycznych, hydrochemicznych i ekologicznych. 3. Potrafi zanalizować rolę ekologiczną najważniejszych grup organizmów słodkowodnych 4. Potrafi zanalizować i opisać najważniejsze modele dotyczące przepływu i krążenia energii i materii w środowiskach słodkowodnych. 5. Potrafi opisać wybrane typy relacji troficznych i konkurencyjnych pomiędzy słodkowodnymi organizmami z punktu widzenia ekologii ewolucyjnej. 6. Umie zidentyfikować i opisać najważniejsze typy antropogenicznych oddziaływań na środowiska słodkowodne w Polsce. 7. Zna i potrafi opisać kryteria zastosowania najważniejszych metod ochrony i rekultywacji środowisk słodkowodnych. 8. Umie zaprezentować najważniejsze akty prawne dotyczące ochrony środowisk słodkowodnych i zamieszkujących je organizmów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Test składający się z kilkunastu pytań jednokrotnego wyboru (prawda/fałsz) oraz kilku pytań otwartych. Na końcową ocenę składają się pytania z testu oraz ze sprawdzianów pisemnych podczas wykładów (20% punktów z całości). |
Praktyki zawodowe: |
Nie ma. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Koperski | |
Prowadzący grup: | Paweł Koperski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Koperski | |
Prowadzący grup: | Paweł Koperski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.