Rozwój zrównoważony w teorii i praktyce
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 4030-RZTP-OG |
| Kod Erasmus / ISCED: |
07.2
|
| Nazwa przedmiotu: | Rozwój zrównoważony w teorii i praktyce |
| Jednostka: | Uniwersyteckie Centrum Badań nad Środowiskiem Przyrodniczym i Zrównoważonym Rozwojem |
| Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie ścisłe Przedmioty ogółnouniwersyteckie oferowane przez UCBS |
| Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
| Tryb prowadzenia: | zdalnie |
| Skrócony opis: |
Seria wykładów na temat współczesnych problemów ekologii, ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju, prezentowanych przez zaproszonych wiodących specjalistów w tych dziedzinach z instytutów naukowych, agencji rządowych oraz organizacji pozarządowych. |
| Pełny opis: |
Uniwersyteckie Centrum Badań nad Środowiskiem Przyrodniczym jest międzywydziałową jednostką powołaną w 1989 roku jako wyraz przekonania, że ochrona środowiska to dziedzina wymagająca interdyscyplinarnego podejścia. Bez podstawowej wiedzy na temat środowiska i jego ochrony trudno wyobrazić sobie absolwenta uczelni w nowoczesnym społeczeństwie. Wychodząc z tego założenia UCBS od 1992 r. prowadzi ogólnodostępne, popularno-naukowe wykłady poświęcone prezentacji aktualnych zagadnień szeroko pojętej ekologii, ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju. Do wygłoszenia wykładów zapraszani są najwybitniejsi specjaliści ze świata nauki, instytucji rządowych, organizacji pozarządowych oraz praktycy. Daje to słuchaczom niezwykłą możliwość spotkania ciekawych osobowości zajmujących w polskiej ochronie środowiska kluczowe pozycje. Powstający co roku inny zestaw wykładów ma także charakter prezentacji różnych punktów widzenia spełnia więc wymogi edukacji dla zrównoważonego rozwoju: wykształca holistyczne podejście do problemów i rozwija krytyczne myślenie. Do tej pory prezentowane były m.in. takie zagadnienia jak: - nauka i ruchy społeczne w ochronie środowiska; - chemia w badaniu środowiska naturalnego; - antropogeniczne przemiany środowiska; - zagadnienia ekonomiczno-prawne; - od edukacji do świadomości ekologicznej; - rolnictwo XX wieku- zagrożenia i nadzieje. |
| Literatura: |
Wybrane zagadnienia z ekologii i ochrony środowiska. Teoria i praktyka zrównoważonego rozwoju. Książka pod redakcją Anny Kalinowskiej i Witolda Lenarta, wydawca: Uniwersytet Warszawski, 2007 r. Wybrane zagadnienia z ekologii i ochrony środowiska. Różnorodność biologiczna w wielu odsłonach. Książka pod redakcją naukową Anny Kalinowskiej . Warszawa, 2011. Miasto idealne - miasto zrównoważone. Planowanie przestrzenne terenów zurbanizowanych i jego wpływ na ograniczenie skutków zmian klimatu. Książka pod redakcją naukową Anny Kalinowskiej. Warszawa, 2015. |
| Efekty uczenia się: |
Wiedza: Słuchacz: - rozumie związki i zależności między różnymi dyscyplinami nauk przyrodniczych, a w szczególności relacje między przyrodą ożywioną i nieożywioną; - rozumie związki między środowiskiem, zdrowiem człowieka, kulturą i uwarunkowaniami socjo – ekonomicznymi; - zna rolę i znaczenie środowiska przyrodniczego dla funkcjonowania człowieka, wskazuje na istotę i znaczenie wody oraz surowców mineralnych; - definiuje problemy środowiskowe w skali globalnej, regionalnej i lokalnej; - wymienia i omawia mechanizmy powstania gospodarczej konsumpcyjnej i produkcyjnej presji na środowisko; - odtwarza tło historyczne rozwoju ochrony środowiska jako dziedziny wiedzy, w szczególności dotyczące rozwoju metod badawczych; - objaśnia procesy OOŚ i systemy zarządzania środowiskiem w przedsiębiorstwie; - wymienia organizacje w Polsce zajmujące się wspieraniem finansowym przedsięwzięć z zakresu ochrony środowiska; - charakteryzuje przesłanki polityki ochrony środowiska w Polsce i UE, w tym koncepcję rozwoju zrównoważonego; - wylicza organizacje oraz systemy ochrony środowiska w Polsce. Umiejętności: Słuchacz: - stawia poprawne hipotezy dotyczące przyczyn zaistniałych sytuacji/zagrożeń oparte na logicznych przesłankach; - posługuje się argumentami na rzecz rozwoju zrównoważonego; - dostrzega związek zagrożeń zdrowotnych i środowiskowych. Postawy: Słuchacz: - wykazuje ostrożność i krytycyzm w przyjmowaniu informacji z literatury naukowej, internetu, a szczególnie dostępnej w masowych mediach, mających odniesienie do ochrony środowiska; - jest świadomy samoograniczania się w gospodarce zasobami; - zdaje sobie sprawę z ryzyka wykonywanej działalności oraz ponoszenia pełnej odpowiedzialności w zakresie działań związanych z ochroną środowiska; - uznaje konieczność postępowania zgodnie z etyką ekologiczną. |
| Metody i kryteria oceniania: |
Końcowy test zaliczający wielokrotnego wyboru. |
| Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
| Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Anna Batorczak | |
| Prowadzący grup: | Anna Batorczak | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
