Analiza tekstów źródłowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4206-I-B-ATZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Analiza tekstów źródłowych |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Analiza tekstów źródłowych to zajęcia ćwiczeniowo-warsztatowe, na których przedstawione są zasady pozyskiwania, selekcji i wykorzystania materiałów źródłowych w badaniu naukowym. Uczestnicy zajęć nabyte umiejętności wykorzystują w realizacji prac ćwiczeniowych. |
Pełny opis: |
Na zajęciach będą wyjaśnione następujące zagadnienia: - Źródła w naukach historycznych a źródła w kulturoznawstwie - Rozróżnianie rodzajów źródeł - Weryfikacja wartości analizowanych źródeł - Etapy selekcji źródeł - Zasady interpretacji i analizy różnych kategorii źródeł (programy partii, konstytucje, dane statystyczne, sondaże, dokumenty osobiste, materiały prasowe, reportaże, filmy dokumentalne, teksty naukowe itd.) - Rodzaj źródła a cel badania. - Sposoby pozyskiwania materiałów źródłowych - Zasady wykorzystywania informacji uzyskanych z materiałów źródłowych - Zasady wykorzystywania wyników analizy materiałów źródłowych - Wykorzystywanie źródeł obcojęzycznych. Znajomość powyższych zagadnień będzie podstawą do wykonania prac zadanych do samodzielnej realizacji. |
Literatura: |
Podstawowa: David Silverman Interpretacja danych jakościowych, PWN, Warszawa, 2009 Uzupełniająca: David Silverman Prowadzenie badań jakościowych, PWN, Warszawa, 2008 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student: Wiedza: - zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji wytworów kultury literackiej, audiowizualnej oraz tradycji intelektualnej charakterystycznych w kontekście realiów historycznych, politycznych, społecznych Ameryki Łacińskiej i Karaibów Umiejętności: - przy użyciu podstawowych metod rozpoznaje znaczenie, analizuje i krytycznie interpretuje różne zjawiska i procesy kulturowe i społeczne w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach - wykorzystując teorie i materiały źródłowe, przygotowuje różne prace pisemne w języku polskim/hiszpańskim, dotyczące konkretnych problemów z zakresu badań kulturoznawczych nad Ameryką Łacińską i Karaibami - wykorzystując teorie i materiały źródłowe, przygotowuje różne wystąpienia w języku polskim/hiszpańskim, dotyczące konkretnych problemów z zakresu badań kulturoznawczych nad Ameryką Łacińską i Karaibami - potrafi dotrzeć do materiałów źródłowych zwiazanych z określonym tematem badawczym, dokonać ich selekcji i krytyki Kompetencje: - potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role - potrafi odpowiednio zaplanować i przedsięwziąć kroki badawcze odpowiednie dla sformułowanego zadania - potrafi przedstawić wyniki swoich badań |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Aby zostać dopuszczonym do zaliczenia, student musi wykonać prace zadawane na zajęcia (5) oraz być obecnym na zajęciach i aktywnie w nich uzcestniczyć. Dopuszczalna jest jedna nieobecność nieusprawiedliwiona. Ocena końcowa w całości zależy od jakości wykonanej pracy zaliczeniowej (100%). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.