Literatura hispanoamerykańska I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4206-OK-I-LHI |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.201
|
Nazwa przedmiotu: | Literatura hispanoamerykańska I |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są literaturze latynoamerykańskiej od jej najwcześniejszych manifestacji po dziś dzień. Omawiane są najważniejsze nurty i prądy literackie, a także główne dzieła autorów kontynentu. |
Pełny opis: |
1. Ogólne informacje o zajęciach, zasady zaliczania, literatura uzupełniająca. Wprowadzenie do zajęć – czym jest literatura? Po co ludzie tworzą literaturę? Funkcja, rola, sposoby tworzenia literatury. Literatura latynoamerykańska czy literatury latynoamerykańskie – próba definicji. Literatury prekolumbijskie: Aztekowie i poezja nahuatl, Majowie (Księga „Popol Vuh” i „Chilam Balam”), Inkowie 2. Literatura konkwisty: zderzenie kultur i początki metysażu. 3. Literatura w epoce kolonialnej: najważniejsze zjawiska w prozie i poezji. 4. W stronę niepodległości – literatura oświeceniowa i romantyczna. 5. Modernizm (Ruben Dario, José Martí, Delmira Agustini). 6. Proza latynoamerykańska XX wieku-wprowadzenie 7.Manifestacje poetyckie XX wieku 8. J.L. Borges i jego wkład w rozwój literatury latynoamerykańskiej i światowej (wybrane opowiadania i wiersze) 9. Powieść metafizyczna w regionie La Platy (R.Arlt, E.Sábato, Onetti, Cortázar „Gra w klasy”, opowiadania ). 10. Realizm magiczny – koncepcje i teorie |
Literatura: |
LEKTURY OBOWIĄZKOWE: -Kroniki Indii - fragmenty (Bernal Díaz de Castillo, Inca Garcilaso de la Vega, Bartolomé de las Casas) -Wybrane listy i dzienniki odkrywców (Krzysztof Kolumb, Hernán Cortes) -“Śmierć Artemia Cruz” C. Fuentes -„Pedro Páramo” Juan Rulfo -„Gra w klasy”, opowiadania J.Cortázar -"Tunel" E.Sabato -J.L.Borges- wybór - „Sto lat samotności” G.G. Marquez LITERATURA PRZEDMIOTOWA: • A. Elbanowski “Świadectwa, metafory, fabulacje: współczesna literatura Ameryki Łacińskiej” (wybrane fragmenty), CESLA, 2013 • A. Elbanowski „Literatura hispanoamerykańska u progu XXI wieku” w: Ameryka Łacińska XXI wieku” CESLA, 2013 • E. Łukaszyk, N.Pluta „Historia literatur iberoamerykańskich” (wybrane fragmenty), Ossolineum, 2010 • „Ameryka Łacińska w swojej literaturze”, 1979 (wybrane fragmenty) |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: Studentka/student: - posiada wiedzę na temat gatunków literackich typowych dla literatury amerykańskiej oraz przedstawicieli tej literatury (K2_W01, KS1_W01, KS2_W01; K2_W02, KS1_W02, KS2_W02; K2_W06, KS1_W06, KS2_W06) - zna podstawową terminologię stosowaną w badaniach nad literaturą amerykańską oraz metody analizy literackiej (K2_W02, KS1_W02, KS2_W02; K2_W03, KS1_W03, KS2_W03)- UMIEJĘTNOŚCI: Studentka/student: - rozumie jak rozwój literatury amerykańskiej był kształtowany przez społeczne i polityczne zmiany i je odzwierciedlał, potrafi zanalizować literaturę i sformułować własne wnioski (K2_U02, KS1_U02, KS2_U02 K2_U04, KS1_U04, KS2_U04) KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Studentka/student: -jest otwarty na odrębność kulturową Ameryk (K2_K04, KS1_K04, KS2_K04) - ma świadomość znaczenia kultury i wzorców amerykańskich, szczególnie dot. literatury amerykańskiej, dla kształtowania własnej tożsamości kulturowej (K2_K05, KS1_K05, KS2_K05) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zasady zaliczenia semestru zimowego: - Obecność (max. 2 nieobecności w ciągu semestru); spóźnienie na zajęcia ponad 15 minut=nieobecność - Średnia ocen z 3 kolokwiów – OBECNOŚĆ NA KOLOKWIACH - OBOWIĄZKOWA - Aktywność na zajęciach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.