Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Literatura hispanoamerykańska I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4206-OK-I-LHI
Kod Erasmus / ISCED: 09.201 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Literatura hispanoamerykańska I
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone są literaturze latynoamerykańskiej od jej najwcześniejszych manifestacji po dziś dzień.

Omawiane są najważniejsze nurty i prądy literackie, a także główne dzieła autorów kontynentu.

Pełny opis:

1. Ogólne informacje o zajęciach, zasady zaliczania, literatura uzupełniająca. Wprowadzenie do zajęć – czym jest literatura? Po co ludzie tworzą literaturę? Funkcja, rola, sposoby tworzenia literatury.

Literatura latynoamerykańska czy literatury latynoamerykańskie – próba definicji.

Literatury prekolumbijskie: Aztekowie i poezja nahuatl, Majowie (Księga „Popol Vuh” i „Chilam Balam”), Inkowie

2. Literatura konkwisty: zderzenie kultur i początki metysażu.

3. Literatura w epoce kolonialnej: najważniejsze zjawiska w prozie i poezji.

4. W stronę niepodległości – literatura oświeceniowa i romantyczna.

5. Modernizm (Ruben Dario, José Martí, Delmira Agustini).

6. Proza latynoamerykańska XX wieku-wprowadzenie

7.Manifestacje poetyckie XX wieku

8. J.L. Borges i jego wkład w rozwój literatury latynoamerykańskiej i światowej (wybrane opowiadania i wiersze)

9. Powieść metafizyczna w regionie La Platy (R.Arlt, E.Sábato, Onetti, Cortázar „Gra w klasy”, opowiadania ).

10. Realizm magiczny – koncepcje i teorie

Literatura:

LEKTURY OBOWIĄZKOWE:

-Kroniki Indii - fragmenty (Bernal Díaz de Castillo, Inca Garcilaso de la Vega, Bartolomé de las Casas)

-Wybrane listy i dzienniki odkrywców (Krzysztof Kolumb, Hernán Cortes)

-“Śmierć Artemia Cruz” C. Fuentes

-„Pedro Páramo” Juan Rulfo

-„Gra w klasy”, opowiadania J.Cortázar

-"Tunel" E.Sabato

-J.L.Borges- wybór

- „Sto lat samotności” G.G. Marquez

LITERATURA PRZEDMIOTOWA:

• A. Elbanowski “Świadectwa, metafory, fabulacje: współczesna literatura Ameryki Łacińskiej” (wybrane fragmenty), CESLA, 2013

• A. Elbanowski „Literatura hispanoamerykańska u progu XXI wieku” w: Ameryka Łacińska XXI wieku” CESLA, 2013

• E. Łukaszyk, N.Pluta „Historia literatur iberoamerykańskich” (wybrane fragmenty), Ossolineum, 2010

• „Ameryka Łacińska w swojej literaturze”, 1979 (wybrane fragmenty)

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

Studentka/student:

- posiada wiedzę na temat gatunków literackich typowych dla literatury amerykańskiej oraz przedstawicieli tej literatury (K2_W01, KS1_W01, KS2_W01; K2_W02, KS1_W02, KS2_W02; K2_W06, KS1_W06, KS2_W06)

- zna podstawową terminologię stosowaną w badaniach nad literaturą amerykańską oraz metody analizy literackiej (K2_W02, KS1_W02, KS2_W02; K2_W03, KS1_W03, KS2_W03)-

UMIEJĘTNOŚCI:

Studentka/student:

- rozumie jak rozwój literatury amerykańskiej był kształtowany przez społeczne i polityczne zmiany i je odzwierciedlał, potrafi zanalizować literaturę i sformułować własne wnioski (K2_U02, KS1_U02, KS2_U02 K2_U04, KS1_U04, KS2_U04)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

Studentka/student:

-jest otwarty na odrębność kulturową Ameryk (K2_K04, KS1_K04, KS2_K04)

- ma świadomość znaczenia kultury i wzorców amerykańskich, szczególnie dot. literatury amerykańskiej, dla kształtowania własnej tożsamości kulturowej (K2_K05, KS1_K05, KS2_K05)

Metody i kryteria oceniania:

Zasady zaliczenia semestru zimowego:

- Obecność (max. 2 nieobecności w ciągu semestru);

spóźnienie na zajęcia ponad 15 minut=nieobecność

- Średnia ocen z 3 kolokwiów –

OBECNOŚĆ NA KOLOKWIACH - OBOWIĄZKOWA

- Aktywność na zajęciach

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)