Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Literatura hispanoamerykańska II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4206-OK-I-LHI2
Kod Erasmus / ISCED: 09.202 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Literatura hispanoamerykańska II
Jednostka: Centrum Studiów Latynoamerykańskich (CESLA)
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone są literaturze latynoamerykańskiej od jej najwcześniejszych manifestacji po dziś dzień.

Omawiane są najważniejsze nurt i prądy literackie, a także główne dzieła autorów kontynentu.

Pełny opis:

Na zajęciach poruszone będą następujące zagadnienia:

1. Krajobraz poetycki Ameryki Łacińskiej w XX wieku

2. Boom i nowa powieść hispanoamerykańska: Mario Vargas Llosa, Gabriel García Marquez, Julio Cortazar

3. Postboom

4.Literatura de la Onda, Postboom, pokolenie McOndo, pokolenie Crack

5. Literatura latynoamerykańska w XXI wieku

Literatura:

Lektury obowiązkowe:

Mario Vargas Llosa “Rozmowa w ‘Katedrze”.

Alberto Fuguet „Filmy mojego życia”

Ignacio Padilla „Amphitryon”

Jorge Luis Borges (wybór)

Wybór wierszy: Pablo Neruda, Gabriela Mistral, Octavio Paz, Mario Benedetti

Dodatkowo: studentka/ student wybiera i przedstawia na zajęciach jeden tekst z proponowanej listy (jedną lekturę może przedstawić max. 3 studentów)

Proponowane lektury dodatkowe:

M.Vargas Llosa: "Gawędziarz", "Lituma w Andach", "Święto kozła", "Ciotka Julia i skryba"

J. Cortazar "Książka dla Manuela"

G. Garcia Marquez: "Miłość w czasach zarazy", "Na fałszywych papierach w Chile"

A.Carpentier "Wojna czasu",

C.Fuentes "Lata z Laurą Díaz"

Wybrane opracowania:

• A. Elbanowski “Świadectwa, metafory, fabulacje: współczesna literatura Ameryki Łacińskiej” (wybrane fragmenty), CESLA, 2013

• A. Elbanowski „Literatura hispanoamerykańska u progu XXI wieku” w: Ameryka Łacińska XXI wieku” CESLA, 2013

• E. Łukaszyk, N.Pluta „Historia literatur iberoamerykańskich” (wybrane fragmenty), Ossolineum, 2010

• „Ameryka Łacińska w swojej literaturze”, 1979 (wybrane fragmenty)

• Jose Donoso “Moja osobista historia boomu" (fragmenty)

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Studentka/student:

- ma wiedzę o literaturze hispanoamerykańskiej, ze szczególnym uwzględnieniem współczesnych nurtów i tendencji, w kontekście realiów (historycznych, politycznych, społecznych, kulturowych) Ameryk

- ma wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do kultury latynoamerykańskiej

- zna i rozumie metody analizy i interpretacji wytworów amerykańskiej kultury literackiej i audiowizualnej oraz tradycji intelektualnej

UMIEJĘTNOŚCI

Studentka/student:

- potrafi wyszukiwać, zanalizować, ocenić, wyselekcjonować i wykorzystać informacje z różnorodnych źródeł w celu dokonywania uogólnień na temat amerykańskich zjawisk społecznych

-czyta i interpretuje teksty literackie

-potrafi przeprowadzić analizę tekstów literackich

KOMPETENCJE:

Studentka/Student:

-potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role

Metody i kryteria oceniania:

Zasady zaliczenia semestru zimowego:

- Obecność (max. 2 nieobecności w ciągu semestru)

- Średnia ocen z 3 kolokwiów –

OBECNOŚĆ NA KOLOKWIACH - OBOWIĄZKOWA

- Aktywność na zajęciach (udział w dyskusjach, omawianie tekstów)

Zasady zaliczenia semestru letniego:

- Obecność (max. 2 nieobecności w ciągu semestru)

- Średnia ocen z 3 kolokwiów –

OBECNOŚĆ NA KOLOKWIACH - OBOWIĄZKOWA

- Aktywność na zajęciach

- Przedstawienie i omówienie na zajęciach wybranej powieści z listy lektur dodatkowych

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)