Literatura hispanoamerykańska II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4206-OK-I-LHI2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.202
|
Nazwa przedmiotu: | Literatura hispanoamerykańska II |
Jednostka: | Centrum Studiów Latynoamerykańskich (CESLA) |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są literaturze latynoamerykańskiej od jej najwcześniejszych manifestacji po dziś dzień. Omawiane są najważniejsze nurt i prądy literackie, a także główne dzieła autorów kontynentu. |
Pełny opis: |
Na zajęciach poruszone będą następujące zagadnienia: 1. Krajobraz poetycki Ameryki Łacińskiej w XX wieku 2. Boom i nowa powieść hispanoamerykańska: Mario Vargas Llosa, Gabriel García Marquez, Julio Cortazar 3. Postboom 4.Literatura de la Onda, Postboom, pokolenie McOndo, pokolenie Crack 5. Literatura latynoamerykańska w XXI wieku |
Literatura: |
Lektury obowiązkowe: Mario Vargas Llosa “Rozmowa w ‘Katedrze”. Alberto Fuguet „Filmy mojego życia” Ignacio Padilla „Amphitryon” Jorge Luis Borges (wybór) Wybór wierszy: Pablo Neruda, Gabriela Mistral, Octavio Paz, Mario Benedetti Dodatkowo: studentka/ student wybiera i przedstawia na zajęciach jeden tekst z proponowanej listy (jedną lekturę może przedstawić max. 3 studentów) Proponowane lektury dodatkowe: M.Vargas Llosa: "Gawędziarz", "Lituma w Andach", "Święto kozła", "Ciotka Julia i skryba" J. Cortazar "Książka dla Manuela" G. Garcia Marquez: "Miłość w czasach zarazy", "Na fałszywych papierach w Chile" A.Carpentier "Wojna czasu", C.Fuentes "Lata z Laurą Díaz" Wybrane opracowania: • A. Elbanowski “Świadectwa, metafory, fabulacje: współczesna literatura Ameryki Łacińskiej” (wybrane fragmenty), CESLA, 2013 • A. Elbanowski „Literatura hispanoamerykańska u progu XXI wieku” w: Ameryka Łacińska XXI wieku” CESLA, 2013 • E. Łukaszyk, N.Pluta „Historia literatur iberoamerykańskich” (wybrane fragmenty), Ossolineum, 2010 • „Ameryka Łacińska w swojej literaturze”, 1979 (wybrane fragmenty) • Jose Donoso “Moja osobista historia boomu" (fragmenty) |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Studentka/student: - ma wiedzę o literaturze hispanoamerykańskiej, ze szczególnym uwzględnieniem współczesnych nurtów i tendencji, w kontekście realiów (historycznych, politycznych, społecznych, kulturowych) Ameryk - ma wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do kultury latynoamerykańskiej - zna i rozumie metody analizy i interpretacji wytworów amerykańskiej kultury literackiej i audiowizualnej oraz tradycji intelektualnej UMIEJĘTNOŚCI Studentka/student: - potrafi wyszukiwać, zanalizować, ocenić, wyselekcjonować i wykorzystać informacje z różnorodnych źródeł w celu dokonywania uogólnień na temat amerykańskich zjawisk społecznych -czyta i interpretuje teksty literackie -potrafi przeprowadzić analizę tekstów literackich KOMPETENCJE: Studentka/Student: -potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role |
Metody i kryteria oceniania: |
Zasady zaliczenia semestru zimowego: - Obecność (max. 2 nieobecności w ciągu semestru) - Średnia ocen z 3 kolokwiów – OBECNOŚĆ NA KOLOKWIACH - OBOWIĄZKOWA - Aktywność na zajęciach (udział w dyskusjach, omawianie tekstów) Zasady zaliczenia semestru letniego: - Obecność (max. 2 nieobecności w ciągu semestru) - Średnia ocen z 3 kolokwiów – OBECNOŚĆ NA KOLOKWIACH - OBOWIĄZKOWA - Aktywność na zajęciach - Przedstawienie i omówienie na zajęciach wybranej powieści z listy lektur dodatkowych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.