Historia polityczna i gospodarcza Ameryki Łacińskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-AW045 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia polityczna i gospodarcza Ameryki Łacińskiej |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć studenci zostaną zapoznani z najważniejszymi faktami z historii Ameryki Łacińskiej od czasów prekolonialnych aż po współczesność. Szczególny nacisk położony zostanie na aspekty polityki wewnętrznej i zagranicznej, a także na ewolucję myśli i praktyki ekonomicznej w regionie. |
Pełny opis: |
1. Czasy prekolumbijskie - Mezoameryka - Region andyjski 2. Czasy kolonialne - Wielkie odkrycia geograficzne - Konkwista Mezoameryki i Ameryki Południowej - Kościół i ewangelizacja - Podział administracyjny i system gospodarczy Imperium Hiszpańskiego - Bunty tubylcze 3. XIX w. - Inwazja Napoleona i wojny o niepodległość - Struktura nowych państw - Systemy polityczne i gospodarcze w regionie - Konflikty wewnętrzne i międzynarodowe - Caudillismo i dyktatury - Panamerykanizm - Monarchia i republika w Brazylii - Imperializm amerykański a Ameryka Łacińska 4. XX w. - Secesja Panamy - Rewolucja Meksykańska - Wojny bananowe - Wielki Kryzys i teoria zależności - Rewolucja Kubańska - Dyktatury wojskowe - Bipolarny podział świata i zimna wojna w Ameryce Łacińskiej - Konflikty wewnętrzne i międzynarodowe - Demokratyzacja państw Ameryki Łacińskiej - 2 fale regionalizmu gospodarczego - Problem narkotykowy w Kolumbii 5. XXI w. - Pink Tide - Nowe formy współpracy polityczno-gospodarczej - Wojna z narkotykami w Meksyku - Otwarcie amerykańsko-kubańskie - Zakończenie konfliktu w Kolumbii |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. J. Ch. Chasteen, Ogień i krew: historia Ameryki Łacińskiej, PIW, 2007. 2. M. Coe, D. Snow, E. Benson, Ameryka prekolumbijska, Penta, 1997. 3. M. C. Eakin, Historia Ameryki Łacińskiej. Zderzenie kultur, WUJ, 2009. 4. A. Fijałkowska, Amerykańska ruletka: historia i współczesność stosunków Stanów Zjednoczonych i Ameryki Łacińskiej, PWN, 2017. 5. R. Harvey, Libertadores - bohaterowie Ameryki Łacińskiej, WAB, 2004. 6. M. Lechowicz (red.), Problemy społeczno-ekonomiczne Ameryki Łacińskiej - przeszłość, teraźniejszość, przyszłość, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, 2013. 7. T. Łepkowski, Dzieje Ameryki Łacińskiej t.1-3, PAN, 1977-983. 8. H. Miller Bailey, A.P. Nasatir, Dzieje Ameryki Łacińskiej, PWN, 1969. Literatura uzupełniająca: 1. L. Bethell, The Cambridge Hisory of Latin America, Cambridge University Press, 1984-2008. 2. J. Favier, Wielkie odkrycia od Aleksandra do Magellana, Bellona, 1996. 3. M. Gawrycki (red.), Dzieje kultury latynoamerykańskiej, PWN, 2009. 4. M. Gawrycki, Procesy integracyjne w Ameryce Łacińskiej, Difin, 2007 5. J. Olko, Meksyk przed konkwistą, PIW, 2010. 6. M. Olszycki, Świat kolonialnej Ameryki Łacińskiej: sztuka, Bóg, społeczeństwo, PWN, 2017 7. T. E. Skidmore, P. H. Smith, Modern Latin America, Oxford University Press, 2013. 8. J. Szemiński, Jan, M. Ziółkowski, Mity, rytuały i polityka Inków, PIW, 2006. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Po ukończeniu kursu studenci: - posiadają wiedzę z zakresu najważniejszych faktów z historii Ameryki Łacińskiej i ich wpływu na dalsze losy regionu - rozumieją ewolucję myśli politycznej i ekonomicznej w Ameryce Łacińskiej - posiadają wiedzę o procesach zmian polityczno-gospodarczych w regionie, a także rozumieją ich przyczyny, przebieg i konsekwencje - znają formy współpracy politycznej i gospodarczej między państwami latynoamerykańskimi UMIEJĘTNOŚCI Po ukończeniu kursu studenci: - potrafią wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje z różnorodnych źródeł, dotyczące historii Ameryki Łacińskiej - rozumieją wpływ uwarunkowań historycznych na obecne wydarzenia w regionie - potrafią argumentować w sporach dotyczących historii Ameryki Łacińskiej KOMPETENCJE SPOŁECZNE Po ukończeniu kursu studenci: - rozumieją potrzebę ciągłego dokształcania się, są otwarci na nowe zjawiska i idee, gotowi do zmiany opinii w obliczu nowych danych i argumentów - potrafią pracować zarówno indywidualnie, jak i w grupie, przyjmując w niej różne role - potrafią zająć stanowisko w dyskusjach dotyczących historii Ameryki Łacińskiej - są przygotowani do wykorzystania wiedzy z zakresu historii regionu w pracy zawodowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena zostanie dokonana na podstawie egzaminu pisemnego oraz aktywności studentów podczas zajęć, w następującym stosunku: Egzamin – 70% Aktywność – 30% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.