Business Cultures in Americas (Kultura biznesu w Amerykach)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-AW048 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Business Cultures in Americas (Kultura biznesu w Amerykach) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Wykłady obowiązkowe dla studiów stacjonarnych I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zastanowimy się, na ile kultura amerykańska kształtuje zachowania ekonomiczne Amerykanów, te na poziomie jednostki, grupy czy organizacji. Na ile przejawia się w paradygmatach ekonomicznych, teoriach i metodach zarządzania, czy też polityce ekonomicznej rządu amerykańskiego? Prześledzimy również rozwój wybranych instytucji biznesowych i zmiany w postrzeganiu biznesmenów, jak również ewolucję samej kultury biznesu w USA. |
Pełny opis: |
Kurs składać się będzie z 3 modułów: 1. Kulturowe korzenie amerykańskiego modelu biznesowego Wymiary kultury i ich przejawy w amerykańskim biznesie: ikony, symbole, praktyki 2. Wizerunek amerykańskiego biznesmena Od “człowieka wspólnoty” do nowego menedżera. Sylwetki wybranych postaci amerykańskiego świata biznesu, ich wyjątkowość i wpływ na kulturę amerykańską. Kobiety w biznesie i “męskość” amerykańskiego biznesu. 3. Wybrane kwestie ekonomiczne i biznesowe w kontekście społecznym i kulturowym Główne doktryny ekonomiczne Wolny rynek a rząd (regulacja I deregulacja, polityka fiskalna I monetarna, lobbying) Firmy amerykańskie, branże i główne instytucje ekonomiczne Kwestie nierówności ekonomicznych (dochody, ubóstwo, płace i wynagrodzenia, bogactwo, mobilność) Specyfika amerykańskiego rynku pracy, polityki społecznej i ruchów związkowych |
Literatura: |
Dla części o Stanach Zjednoczonych: Wybrane fragmenty: Bell D. The Cultural Contradictions of Capitalism Bellah R (ed.) The Habits of the Heart Frank T. One Market Under God Friedman M. Capitalism and Freedom Fukuyama F. Trust Hall, E. T. and Hall M.R. Understanding Cultural Differences Harrison L.E., Huntington S. P. eds. Culture Matters: How Values Shape Human Progress Lessig L. Republic, Lost Livesay H.C. American Made. The Men Who Shaped the American Economy Merton R. Social Theory and Social Structure Micklethwait J. and Wooldridge A. The Company. Putnam R. Bowling Alone: The Collapse and Revival of American Community Rand, A. The Atlas Shrugged Rand A. The Virtue of Selfishness Smith A. The Wealth of Nations. Weber M. The Protestant Ethics and the Spirit of Capitalism Tocqueville A. Democracy in America FILMS to be watched Required: • INSIDE JOB (2010) dir. Ch. Ferguson (in-class screening of fragments if time allows) • The Rockefellers (2007) History Channel series • Inequality for All (2013) dir. J. Korbluth (in-class screening of fragments if time allows) • There Will Be Blood (2008) dir. P. T. Anderson Highly recommended: (original copies available at the ASC Library) • Mad Men (2007- ) dir. M. Weiner, AMC cable TV series • North Country (2005) dir. N. Caro • Social Network (2010) dir. D. Fincher • The Corporation (2006) dir. Abbott and Achbar • Wall Street (1987) dir. O. Stone • American Psycho (2010) dir. M. Harron In addition, a selection of articles and movies as well as a number of quality sources of primary statistical data available in the internet will be indicated. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.