Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Business Cultures in Americas (Kultura biznesu w Amerykach)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-AW048
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Business Cultures in Americas (Kultura biznesu w Amerykach)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok
Wykłady obowiązkowe dla studiów stacjonarnych I stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Zastanowimy się, na ile kultura amerykańska kształtuje zachowania ekonomiczne Amerykanów, te na poziomie jednostki, grupy czy organizacji. Na ile przejawia się w paradygmatach ekonomicznych, teoriach i metodach zarządzania, czy też polityce ekonomicznej rządu amerykańskiego?

Prześledzimy również rozwój wybranych instytucji biznesowych i zmiany w postrzeganiu biznesmenów, jak również ewolucję samej kultury biznesu w USA.

Pełny opis:

Kurs składać się będzie z 3 modułów:

1. Kulturowe korzenie amerykańskiego modelu biznesowego

Wymiary kultury i ich przejawy w amerykańskim biznesie: ikony, symbole, praktyki

2. Wizerunek amerykańskiego biznesmena

Od “człowieka wspólnoty” do nowego menedżera. Sylwetki wybranych postaci amerykańskiego świata biznesu, ich wyjątkowość i wpływ na kulturę amerykańską. Kobiety w biznesie i “męskość” amerykańskiego biznesu.

3. Wybrane kwestie ekonomiczne i biznesowe w kontekście społecznym i kulturowym

Główne doktryny ekonomiczne

Wolny rynek a rząd (regulacja I deregulacja, polityka fiskalna I monetarna, lobbying)

Firmy amerykańskie, branże i główne instytucje ekonomiczne

Kwestie nierówności ekonomicznych (dochody, ubóstwo, płace i wynagrodzenia, bogactwo, mobilność)

Specyfika amerykańskiego rynku pracy, polityki społecznej i ruchów związkowych

Literatura:

Dla części o Stanach Zjednoczonych:

Wybrane fragmenty:

Bell D. The Cultural Contradictions of Capitalism

Bellah R (ed.) The Habits of the Heart

Frank T. One Market Under God

Friedman M. Capitalism and Freedom

Fukuyama F. Trust

Hall, E. T. and Hall M.R. Understanding Cultural Differences

Harrison L.E., Huntington S. P. eds. Culture Matters: How Values Shape Human Progress

Lessig L. Republic, Lost

Livesay H.C. American Made. The Men Who Shaped the American Economy

Merton R. Social Theory and Social Structure

Micklethwait J. and Wooldridge A. The Company.

Putnam R. Bowling Alone: The Collapse and Revival of American Community

Rand, A. The Atlas Shrugged

Rand A. The Virtue of Selfishness

Smith A. The Wealth of Nations.

Weber M. The Protestant Ethics and the Spirit of Capitalism

Tocqueville A. Democracy in America

FILMS to be watched

Required:

• INSIDE JOB (2010) dir. Ch. Ferguson (in-class screening of fragments if time allows)

• The Rockefellers (2007) History Channel series

• Inequality for All (2013) dir. J. Korbluth (in-class screening of fragments if time allows)

• There Will Be Blood (2008) dir. P. T. Anderson

Highly recommended: (original copies available at the ASC Library)

• Mad Men (2007- ) dir. M. Weiner, AMC cable TV series

• North Country (2005) dir. N. Caro

• Social Network (2010) dir. D. Fincher

• The Corporation (2006) dir. Abbott and Achbar

• Wall Street (1987) dir. O. Stone

• American Psycho (2010) dir. M. Harron

In addition, a selection of articles and movies as well as a number of quality sources of primary statistical data available in the internet will be indicated.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)