Kultura audiowizualna i media w Ameryce Łacińskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-AW049 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kultura audiowizualna i media w Ameryce Łacińskiej |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Wykłady obowiązkowe dla studiów stacjonarnych I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z kulturą audiowizualną i mediami w Ameryce Łacińskiej. Szczególny nacisk zostanie położony na rodzaje przekazu audiowizualnego, a także na systemy medialne w regionie oraz oddziaływanie najważniejszych konglomeratów medialnych na społeczeństwo i politykę. |
Pełny opis: |
I. Wprowadzenie do kultury audiowizualnej Ameryki Łacińskiej II. Kino latynoamerykańskie - historia i teraźniejszość kina w Ameryce Łacińskiej - zarys teorii i metodologii filmoznawstwa - Nuevo Cine Latinoamericano, Tercer Cine, Cinema Novo i Caliwood - “kryzysowe kino” i XXI w. III. Media laynoamerykańskie - historia i teraźniejszość mediów latynoamerykańskich - zarys teorii i metodologii badań medioznawczych - systemy medialne Ameryki Łacińskiej - wolność mediów w Ameryce Łacińskiej - kultura audiowizualna w telewizji latynoamerykańskiej - latynoamerykańskie rynki medialne i hiszpańskojęzyczne stacje telewizyjne w USA - imperializm medialny - mediokracja w Ameryce Łacińskiej (Ley Televisa, golpe mediático) - media społecznościowe i nowe narzędzia przekazu audiowizualnego IV. Inne formy kultury audiowizualnej w Ameryce Łacińskiej |
Literatura: |
Literatura podstawowa L. Britto García, Dictadura mediática en Venezuela, Buenos Aires, Capital Intelectual, 2006. R. Flisiuk, Film i telenowela latynoamerykańska, (w:) M. F. Gawrycki, Dzieje kultury latynoamerykańskiej, Warszawa, PWN, 2009. M. Guerrero, M. Márquez-Ramírez (red.), Media Systems and Communication Policies in Latin America, Basingstoke i Nowy Jork, Palgrave Macmillan, 2014. J. Lugo-Ocando (red.), The media in Latin America, Maidenhead i Nowy Jork, Open University Press, 2008. J. Pietrzak, Smutki tropików: współczesne kino Ameryki Łacińskiej jako kino polityczne, Warszawa, Książka i Prasa, 2016. J. Sinclair, Latin American television: a global view, Oxford i Nowy Jork, Oxford University Press, 1999. J. Sinclair, J. Straubhaar, Latin American Television Industries, Londyn, BFI/Palgrave Macmillan, 2013. Literatura uzupełniająca C. Altamirano, ¿TV or not TV?, Santiago de Chile, Planeta, 2005. Z. Bajka, Historia mediów, Kraków, ABCmedia, 2008. C. Balague, Cine Latinoamericano: Las grandes peliculas, Madryt, JC Clemente, 2011. P. Bourdieu, O telewizji. Panowanie dziennikarstwa, Warszawa, PWN, 2016. J.M. Castillo, Televisión, realización y lenguaje audiovisual, Madryt, Editorial Gran Bilbao, 2009. J. Darling, Latin America, Media, and Revolution. Communication in Modern Mesoamerica, Nowy Jork, Palgrave Macmillan, 2008. E. Fox, S. Waisbord (red.), Latin Politics, Global Media, Austin, University of Texas Press, 2002. J. Esteinou Madrid, A.R. Alva de la Selva (red.), La “Ley Televisa” y la lucha por el poder en México, Coyoacán, Universidad Autónoma Metropolitana, 2009. A. Fijałkowska, Hugo Chávez y la guerra mediática en Venezuela, Itinerarios, vol. 13/2011. A. Fijałkowska, M.F. Gawrycki, Wenezuela w procesie (r)ewolucyjnych przemian, Warszawa, Scholar, 2010. T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe: Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa, PWN, 2001. W. Godzic, Media audiowizualne. Podręcznik akademicki, Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2010. S. Hall, Kodowanie i dekodowanie, „Przekazy i Opnie”, Nr 1-2, 1987. D.C. Hallin, P. Mancini, Systemy medialne: trzy modele mediów i polityki w ujęciu porównawczym, Kraków, WUJ, 2007. P. Kobus, F. Martín Peña, Kino argentyńskie 1896-2006, Warszawa, CESLA, 2006. M. Kunczik, A. Zipfel, Wprowadzenie do nauki o dziennikarstwie i komunikowaniu, Warszawa, Scholar, 2000. J.A. Mahieu, Panorama del cine iberoamericano, Madryt, Ediciones de Cultura Hispánica, 1990. M. Mrozowski, Media masowe. Władza, rozrywka i biznes, Warszawa, ASPRA-JR, 2001. M. Orell García, Las Fuentes del Nuevo Cine Latinoamericano, Valparaíso, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, 2006. J. Tomlinson, Cultural Imperialism. A critical introduction, Londyn- Nowy Jork, Johns Hopkins University Press, 2002. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć studenci: WIEDZA - mają podstawową wiedzę z zakresu historii i specyfiki mediów i filmu w Ameryce Łacińskiej - są zaznajomieni z teorią, terminologią i metodologią badań medioznawczych i filmoznawczych - mają podstawową wiedzę z zakresu różnorodności systemów i rynków medialnych w Ameryce Łacińskiej - rozumieją istotę wolności mediów i znają jej kondycję w krajach Ameryki Łacińskiej - znają i rozumieją siłę oddziaływania mediów i filmu na politykę i społeczeństwa Ameryki Łacińskiej UMIEJĘTNOŚCI - potrafią odbierać i krytycznie analizować treści audiowizualne - są świadomi różnorodności środków masowego przekazu w Ameryce Łacińskiej i potrafią korzystać ze zróżnicowanych źródeł informacji - potrafią wyszukiwać i analizować dane dotyczące mediów (ratings/shares, penetracja mediów, nakład, etc.) - potrafią ocenić stopień profesjonalizmu i rzetelności przekazów medialnych oraz formułować własne opinie o bieżących wydarzeniach KOMPETENCJE SPOŁECZNE - rozumieją rolę kultury audiowizualnej w kształtowaniu społeczeństwa - są otwarci na dalszą ewolucję kultury audiowizualnej i gotowi poszerzać swoją wiedzę w tym zakresie na studiach drugiego stopnia |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena zostanie dokonana na podstawie egzaminu pisemnego oraz aktywności studentów podczas zajęć, w następującym stosunku: Egzamin – 70% Aktywność – 30% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.