Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

American History I (Historia USA I)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-AW101
Kod Erasmus / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: American History I (Historia USA I)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia
Wykłady obowiązkowe dla studiów stacjonarnych II stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Zajęcia stanowią ogólny przegląd amerykańskiej historii od czasu odkryć hiszpańskich po czasy Rekonstrukcji. Studenci zapoznają się z najważniejszymi wydarzeniami i zagadnieniami z zakresu amerykańskiej polityki, społeczeństwa i kultury we wskazanym okresie.

Pełny opis:

Zajęcia skoncentrowane są wokół trzech głównych zagadnień: geneza i rozwój europejskich koloni w Ameryce północnej, powody i konsekwencje amerykańskiej Rewolucji oraz rozwój społeczeństwa amerykańskiego w XIX wieku wraz w wybuchem Wojny Secesyjnej. W trakcie omawiania wymienionych zagadnień poruszane będą też takie tematy jak rola i los rdzennych Amerykanów, geneza i rozwój niewolnictwa oraz ewolucja pozycji kobiet.

Literatura:

Wymagany podręcznik: American Journey, v1

Wybrane prace akademickie i źródła pierwotne takie jak:

Breen and Foster, “Moving to the New World”

Kerber, “The Republican Mother”

Welter, “The Cult of True Womanhood”

Morgan, “Puritans and Sex”

Breen, “Horses and Gentlemen”

Isaac, “Dramatizing the Ideology of the Revolution”

Maier, “Popular Uprisings and Civil Authority”

Merrell, “The Indians’ New World”

Martin, “Commodities of the Hunt”

Johnson, “The Modernization of Mayo Greenleaf Patch”

Nash, “Transformation of Urban Politics”

Dublin, “Women, Work, and the Family”

Pierson, “The Escalation of Republican Anti-Slavery Rhetoric”

Grant, “Uncle Tom’s Cabin”

Fragmenty "Federalist Papers"

Efekty uczenia się:

1. Studenci zdobędą wiedzę o najważniejszych zagadnieniach z amerykańskiej historii od pierwszych wypraw kolonialnych po czasy Rekonstrukcji.

2. Studenci zdobędą umiejętność krytycznego zrozumienia roli historyków w rozumieniu historii amerykańskiej.

3. Studenci zdobędą umiejętność analizy źródeł pierwotnych pod względem informacji o czasach w których zostały stworzone.

4. Studenci nauczą się syntezować wiedzę w celu formułowania argumentów dowodzących zrozumienia amerykańskiej historii.

Metody i kryteria oceniania:

Studenci podejdą do pisemnego egzaminu końcowego składającego się z trzech krótkich pytań otwartych dotyczących zadanych lektur (40% oceny) oraz jednego długiego pytania otwartego dotyczącego ważnego zagadnienia poruszanego podczas zajęć (60% oceny). Krótkie wypowiedzi pisemne oceniane będą pod względem tego jak trafnie podsumowują argumentację zawartą w wybranej lekturze. Długa wypowiedź pisemna oceniana będzie pod względem jej wszechstronności (jak dobrze odnosi się do różnych aspektów pytania), celności (w jakim stopniu esej odpowiada na pytania i jak przytoczone argumenty wspierają główną tezę), argumentacji (na ile jest ona spójna, logiczna i związana z tematem pytania) oraz udokumentowania (jakość syntezy różnych informacji z wykładów oraz zadanych lektur).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)