American History I (Historia USA I)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-AW101 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | American History I (Historia USA I) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia Wykłady obowiązkowe dla studiów stacjonarnych II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia stanowią ogólny przegląd amerykańskiej historii od czasu odkryć hiszpańskich po czasy Rekonstrukcji. Studenci zapoznają się z najważniejszymi wydarzeniami i zagadnieniami z zakresu amerykańskiej polityki, społeczeństwa i kultury we wskazanym okresie. |
Pełny opis: |
Zajęcia skoncentrowane są wokół trzech głównych zagadnień: geneza i rozwój europejskich koloni w Ameryce północnej, powody i konsekwencje amerykańskiej Rewolucji oraz rozwój społeczeństwa amerykańskiego w XIX wieku wraz w wybuchem Wojny Secesyjnej. W trakcie omawiania wymienionych zagadnień poruszane będą też takie tematy jak rola i los rdzennych Amerykanów, geneza i rozwój niewolnictwa oraz ewolucja pozycji kobiet. |
Literatura: |
Wymagany podręcznik: American Journey, v1 Wybrane prace akademickie i źródła pierwotne takie jak: Breen and Foster, “Moving to the New World” Kerber, “The Republican Mother” Welter, “The Cult of True Womanhood” Morgan, “Puritans and Sex” Breen, “Horses and Gentlemen” Isaac, “Dramatizing the Ideology of the Revolution” Maier, “Popular Uprisings and Civil Authority” Merrell, “The Indians’ New World” Martin, “Commodities of the Hunt” Johnson, “The Modernization of Mayo Greenleaf Patch” Nash, “Transformation of Urban Politics” Dublin, “Women, Work, and the Family” Pierson, “The Escalation of Republican Anti-Slavery Rhetoric” Grant, “Uncle Tom’s Cabin” Fragmenty "Federalist Papers" |
Efekty uczenia się: |
1. Studenci zdobędą wiedzę o najważniejszych zagadnieniach z amerykańskiej historii od pierwszych wypraw kolonialnych po czasy Rekonstrukcji. 2. Studenci zdobędą umiejętność krytycznego zrozumienia roli historyków w rozumieniu historii amerykańskiej. 3. Studenci zdobędą umiejętność analizy źródeł pierwotnych pod względem informacji o czasach w których zostały stworzone. 4. Studenci nauczą się syntezować wiedzę w celu formułowania argumentów dowodzących zrozumienia amerykańskiej historii. |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci podejdą do pisemnego egzaminu końcowego składającego się z trzech krótkich pytań otwartych dotyczących zadanych lektur (40% oceny) oraz jednego długiego pytania otwartego dotyczącego ważnego zagadnienia poruszanego podczas zajęć (60% oceny). Krótkie wypowiedzi pisemne oceniane będą pod względem tego jak trafnie podsumowują argumentację zawartą w wybranej lekturze. Długa wypowiedź pisemna oceniana będzie pod względem jej wszechstronności (jak dobrze odnosi się do różnych aspektów pytania), celności (w jakim stopniu esej odpowiada na pytania i jak przytoczone argumenty wspierają główną tezę), argumentacji (na ile jest ona spójna, logiczna i związana z tematem pytania) oraz udokumentowania (jakość syntezy różnych informacji z wykładów oraz zadanych lektur). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.