Advanced topics in American History I (Historia USA I - zagadnienia zaawansowane)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-AW101-A |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Advanced topics in American History I (Historia USA I - zagadnienia zaawansowane) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia - program zaawansowany |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zakłada się, że studenci ukończyli zajęcia Historia USA I, 4219-AW001. W wybranych przypadkach wymaganie to może zostać uchylone przez prowadzącego. |
Skrócony opis: |
W dodatku do ogólnego przeglądu amerykańskiej historii od czasu odkryć hiszpańskich po czasy Rekonstrukcji studenci zapoznają się z pogłębioną analizą kluczowych momentów w historii amerykańskiej polityki, społeczeństwa i kultury we wskazanym okresie. |
Pełny opis: |
Zajęcia skoncentrowane są wokół trzech głównych zagadnień: geneza i rozwój europejskich koloni w Ameryce północnej, powody i konsekwencje amerykańskiej Rewolucji oraz rozwój społeczeństwa amerykańskiego w XIX wieku wraz w wybuchem Wojny Secesyjnej. W trakcie omawiania wymienionych zagadnień poruszane będą też takie tematy jak rola i los rdzennych Amerykanów, geneza i rozwój niewolnictwa oraz ewolucja pozycji kobiet. Możliwe tematy do pogłębionej analizy: Wojnę Hiszpanów z Aztekami w Meksyku Procesy czarownic w Salem Życie w Massachusetts w XVIII wieku Polityka w Filadelfii w latach 1790-tych Kobiety pracujące w fabrykach tekstylnych Społeczeństwo niewolnicze Służba Afroamerykanów w armiach Wojny Secesyjnej Konspekt i wykaz tematów: Tydzień 1: Czerwone, białe i czarne Tydzień 2: Pierwszy kontakt Tydzień 3: Virginia Tydzień 4: Massachusetts Tydzień 5: Społeczeństwo XVIII-go wieku Tydzień 6: Droga do Rewolucji Tydzień 7: Wojna i rewolucja społeczna Tydzień 8: Konstytucja i polityka nowej Republiki Tydzień 9 i 10: Społeczeństwo północy przed wojną Tydzień 11: Społeczeństwo południa przed wojną Tydzień 12: Społeczeństwo niewolnicze Tydzień 13: Droga do secesji Tydzień 14: Wojna Secesyjna Tydzień 15: Polityka rekonstrukcji |
Literatura: |
Wybór lektur z następującej listy: Wheeling and Becker, Discovering the American Past, vol. 1 Davidson and Lytle, After the Fact Merrill, “Indians’ New World” Nash, “Hidden History of Mestizo America” Morgan, “The First American Boom” Morgan, “Puritans and Sex” Nash, “Urban Wealth and Poverty in Pre-Revolutionary America” Isaac, “Dramatizing the Ideology of the Revolution” Crow, “Slave Rebelliousness in North Carolina” Kerber, “The Republican Mother” Welter, “The Cult of True Womanhood” Johnson, “The Modernization of Mayo Greenleaf Patch” McCurry, “Two Faces of Republicanism” Johnson, “Smothered Slave Infants” Pierson, “All Southern Society is Assailed by the Foulest Charges” Goen, “Broken Churches, Broken Nation” Faust, “The Civil War Soldier and the Art of Dying” Harris, “The Creed of the Carpetbaggers” |
Efekty uczenia się: |
1. Studenci zdobędą wiedzę o najważniejszych zagadnieniach z amerykańskiej historii od pierwszych wypraw kolonialnych po czasy Rekonstrukcji. 2. Studenci zdobędą umiejętność krytycznego zrozumienia roli historyków w rozumieniu historii amerykańskiej. 3. Studenci zdobędą umiejętność analizy źródeł pierwotnych pod względem informacji o czasach w których zostały stworzone. 4. Studenci nauczą się syntezować wiedzę w celu formułowania argumentów dowodzących zrozumienia amerykańskiej historii. |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci podejdą do pisemnego egzaminu końcowego składającego się z trzech krótkich pytań otwartych dotyczących zadanych lektur (40% oceny) oraz jednego długiego pytania otwartego dotyczącego ważnego zagadnienia poruszanego podczas zajęć (60% oceny). Krótkie wypowiedzi pisemne oceniane będą pod względem tego jak trafnie podsumowują argumentację zawartą w wybranej lekturze. Długa wypowiedź pisemna oceniana będzie pod względem jej wszechstronności (jak dobrze odnosi się do różnych aspektów pytania), celności (w jakim stopniu esej odpowiada na pytania i jak przytoczone argumenty wspierają główną tezę), argumentacji (na ile jest ona spójna, logiczna i związana z tematem pytania) oraz udokumentowania (jakość syntezy różnych informacji z wykładów oraz zadanych lektur). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.