Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

American History II (Historia USA II)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-AW102
Kod Erasmus / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: American History II (Historia USA II)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia
Wykłady obowiązkowe dla studiów stacjonarnych II stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Wykład jest poświęcony omówieniu najważniejszych tematów z historii USA od okresu rekonstrukcji aż do początków XXI w. Studenci zapoznają się na wykładzie z najważniejszymi zmianami w amerykańskiej polityce, społeczeństwie i kulturze.

Pełny opis:

Centralnym tematem wykładu jest industrializacja w USA i jej wpływ na amerykańskie życie codzienne, pracę zawodową oraz czas wolny. Ta zmiana także miała wpływ na to, co Amerykanie myśleli o roli rządu; przyczyniła się również do narodzenia się amerykańskiej globalnej dominacji po II wojnie światowej. W czasie wykładu będą również poruszane takie tematy jak: religia, sport, kultura popularna (film, radio, telewizja).

Zakres tematów zajęć:

Społeczne aspekty rekonstrukcji

Narodziny wielkiego biznesu

Urbanizacja i imigracja

Reakcja i reforma: Populizm i Progresywizm

Początki kultury masowej

Pytając o miejsce Ameryki na świecie

Szalone lata 20.

Kryzysowe lata 30.

Narodziny super potęgi

Kultura zimnej wojny oraz kontra kultury

Rewolucja Reagana i wojny kulturowe

Literatura:

Podręcznik:

American Journey, t. 2

Artykuły naukowe:

Miller, Zane L. „Boss Cox’s Cincinnati: A Study in Urbanization and Politics.” Journal of American History 54 (4,1968): 823-838.

Sklar, Kathryn Kish. “Hull House in the 1890s: A Community of Women Reformers.” Signs 10 (4/1985): 658-677.

Jeffrey, Julie Roy. “Women in the Southern Farmers’ Alliance: A Reconsideration of the Role and Status of Women in the Late Nineteenth-Century South.” Feminist Studies 3 (1,2/1975): 72-91.

Lash, Christopher. “The Anti-Imperialists, the Philippines, and the Inequality of Men.” The Journal of Southern History 24 (3/1958): 319-331.

Ewen, Elizabeth. “City Lights: Immigrant Women and the Rise of the Movies.” Signs 5 (3/1980): 45-66.

Cohen, Lizabeth. “Encountering the Mass Culture at the Grassroots: The Experience of Chicago Workers in the 1920s.” American Quarterly 41 (1/1989): 6-33.

Blee, Kathleen M. “Women in the 1920s KuKluxKlan.” Feminist Studies 17 (1/1991): 57-77

Sherwin, Martin J. “The Atopic Bomb and the Origins of the Cold War: U.S Atomic-Energy Policy and Diplomacy, 1941-1945.” American Historical Review 78 (4, 1973): 945-968.

Nelson, Bruse. “Organized Labor and the Struggle for Black Equality in Mobile during World War II.” The Journal of American History 80 (3/1993): 952-988.

D’Emilio, John. “Gay Politics, Gay Communities: San Francisco’s Experience.” Socialist Review 50 (11): 77-104.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu tego kursu student:

1. WIEDZA

- rozumie wybrane tematy z historii USA od czasów Rekonstrukcji do okresu początku XXI w.

- zna cały szereg faktów i danych dotyczących historii społecznej, kulturowej, politycznej, ekonomicznej USA ostatnich 150 lat

- potrafi posługiwać się terminologią używaną w pisarstwie historycznym i przy analizie przeszłości

2. UMIEJĘTNOŚCI

- umie syntetyzować materiał w celu zaprezentowania argumentów wskazujących na jego zrozumienie historii USA

- potrafi analizować źródła, poznając dzięki nim epokę, w której były wytworzone

- potrafi krytycznie ocenić literaturę przedmiotu, w tym podręczniki i książki naukowe, oraz krytycznie posługiwać się publikacjami historyków w celu zrozumienia historii USA

3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE

- rozumie znaczenie historii USA dla zrozumienie współczesnej kultury amerykańskiej

- potrafi zabrać głos publicznie, prezentując argumenty będące poparciem jego tez

- ceni różnorodność i wielość opinii i kultur

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin

Forma pisemna, 2 h., ok 15-20 pytań do wyboru z jedną poprawną odpowiedzią; prawda/fałsz; łączenie i grupowanie; terminy do zdefiniowania; nazwy i nazwiska do rozpoznania; wydarzenia do ułożenia w porządku chronologicznym; krótkie eseje (odnoszące się głównie do wymaganych artykułów naukowych)

Pytania egzaminacyjne będą się odnosić do kwestii poruszanych w czasie wykładów oraz opisanych w zadanych materiałach (podręczniku i artykułach naukowych)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)