American History II (Historia USA II)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-AW102 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | American History II (Historia USA II) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia Wykłady obowiązkowe dla studiów stacjonarnych II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Wykład jest poświęcony omówieniu najważniejszych tematów z historii USA od okresu rekonstrukcji aż do początków XXI w. Studenci zapoznają się na wykładzie z najważniejszymi zmianami w amerykańskiej polityce, społeczeństwie i kulturze. |
Pełny opis: |
Centralnym tematem wykładu jest industrializacja w USA i jej wpływ na amerykańskie życie codzienne, pracę zawodową oraz czas wolny. Ta zmiana także miała wpływ na to, co Amerykanie myśleli o roli rządu; przyczyniła się również do narodzenia się amerykańskiej globalnej dominacji po II wojnie światowej. W czasie wykładu będą również poruszane takie tematy jak: religia, sport, kultura popularna (film, radio, telewizja). Zakres tematów zajęć: Społeczne aspekty rekonstrukcji Narodziny wielkiego biznesu Urbanizacja i imigracja Reakcja i reforma: Populizm i Progresywizm Początki kultury masowej Pytając o miejsce Ameryki na świecie Szalone lata 20. Kryzysowe lata 30. Narodziny super potęgi Kultura zimnej wojny oraz kontra kultury Rewolucja Reagana i wojny kulturowe |
Literatura: |
Podręcznik: American Journey, t. 2 Artykuły naukowe: Miller, Zane L. „Boss Cox’s Cincinnati: A Study in Urbanization and Politics.” Journal of American History 54 (4,1968): 823-838. Sklar, Kathryn Kish. “Hull House in the 1890s: A Community of Women Reformers.” Signs 10 (4/1985): 658-677. Jeffrey, Julie Roy. “Women in the Southern Farmers’ Alliance: A Reconsideration of the Role and Status of Women in the Late Nineteenth-Century South.” Feminist Studies 3 (1,2/1975): 72-91. Lash, Christopher. “The Anti-Imperialists, the Philippines, and the Inequality of Men.” The Journal of Southern History 24 (3/1958): 319-331. Ewen, Elizabeth. “City Lights: Immigrant Women and the Rise of the Movies.” Signs 5 (3/1980): 45-66. Cohen, Lizabeth. “Encountering the Mass Culture at the Grassroots: The Experience of Chicago Workers in the 1920s.” American Quarterly 41 (1/1989): 6-33. Blee, Kathleen M. “Women in the 1920s KuKluxKlan.” Feminist Studies 17 (1/1991): 57-77 Sherwin, Martin J. “The Atopic Bomb and the Origins of the Cold War: U.S Atomic-Energy Policy and Diplomacy, 1941-1945.” American Historical Review 78 (4, 1973): 945-968. Nelson, Bruse. “Organized Labor and the Struggle for Black Equality in Mobile during World War II.” The Journal of American History 80 (3/1993): 952-988. D’Emilio, John. “Gay Politics, Gay Communities: San Francisco’s Experience.” Socialist Review 50 (11): 77-104. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu tego kursu student: 1. WIEDZA - rozumie wybrane tematy z historii USA od czasów Rekonstrukcji do okresu początku XXI w. - zna cały szereg faktów i danych dotyczących historii społecznej, kulturowej, politycznej, ekonomicznej USA ostatnich 150 lat - potrafi posługiwać się terminologią używaną w pisarstwie historycznym i przy analizie przeszłości 2. UMIEJĘTNOŚCI - umie syntetyzować materiał w celu zaprezentowania argumentów wskazujących na jego zrozumienie historii USA - potrafi analizować źródła, poznając dzięki nim epokę, w której były wytworzone - potrafi krytycznie ocenić literaturę przedmiotu, w tym podręczniki i książki naukowe, oraz krytycznie posługiwać się publikacjami historyków w celu zrozumienia historii USA 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - rozumie znaczenie historii USA dla zrozumienie współczesnej kultury amerykańskiej - potrafi zabrać głos publicznie, prezentując argumenty będące poparciem jego tez - ceni różnorodność i wielość opinii i kultur |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin Forma pisemna, 2 h., ok 15-20 pytań do wyboru z jedną poprawną odpowiedzią; prawda/fałsz; łączenie i grupowanie; terminy do zdefiniowania; nazwy i nazwiska do rozpoznania; wydarzenia do ułożenia w porządku chronologicznym; krótkie eseje (odnoszące się głównie do wymaganych artykułów naukowych) Pytania egzaminacyjne będą się odnosić do kwestii poruszanych w czasie wykładów oraz opisanych w zadanych materiałach (podręczniku i artykułach naukowych) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.